20170201-UL2B9849

W lutym odwiedziliśmy Bydgoszcz, gdzie mieliśmy przyjemność gościć w naprawdę wyjątkowym miejscu. Przy ul. Śniadeckich 41 znajduje się MOBY DICK – niezwykły sklep zoologiczny o imponującej powierzchni oraz równie bogatym asortymencie. To miejsce doskonale znane mieszkańcom. Wyjątkowa witryna sklepu sprawia, że nikt nie przejdzie obok niego obojętnie. Dość wspomnieć, że świąteczna witryna placówki została przed dwoma laty laureatem miejskiego konkursu wyprzedzając znane kawiarnie i lokale usługowe! Właściciele sklepu bardzo dbają zarówno o odpowiedni wystrój jak i o profesjonalny, wykwalifikowany personel, zaś oferta sklepu sprawia, że nikt nie wychodzi z niego z pustymi rękami. Jaka jest więc tajemnica sukcesu bydgoskiego MOBY DICKA?

ZooBranża: Państwa witryna sklepowa po prostu zapiera dech w piersiach. Jak często jest ona zmieniana i kiedy ma to miejsce?
MOBY DICK: Witrynę sklepową zmieniamy co 2-3 miesiące w zależności od trwającego sezonu czy też święta, do dekoracji bardzo często wykorzystywane są przedmioty na co dzień oferowane do sprzedaży lub jak to ma miejsce w przypadku obecnej – inspirowane bajkowymi opowieściami.
ZBR: Państwa sklep liczy aż 700 m2. Prowadzenie tak dużej placówki wiąże się zapewne z koniecznością zatrudnienia licznego personelu. Jak wiele osób u Was pracuje?
MOBY DICK: W sklepie zatrudnionych jest dziesięć osób, w tym kierownik sklepu. Każda osoba przypisana jest do odpowiedniego działu zgodnie ze swoimi zainteresowaniami. Jednak każdy z nas musi posiadać także ogólną wiedzę z branży zoologicznej, która pozwoli nam w pełni zaspokoić ciekawość klienta oraz doradzić co do wyboru karmy czy akcesoriów dla pupila w każdej sekcji tematycznej. Praca w tak dużym sklepie to nie tylko obsługa odwiedzających, to także praca administracyjna, wprowadzanie faktur, reklamacji czy dostaw. Utrzymanie czystości w strefie, gdzie mamy pod opieką zwierzęta domowe czyli karmienie i sprzątanie klatek, akwariów sprzedażowych i dekoracyjnych. Zajmuje to znacznie więcej czasu niż w sklepie o mniejszej powierzchni, a jest niezmiernie ważne by punkt był atrakcyjny wizualnie.
ZBR: Duża powierzchnia sklepu to również i duże możliwości. Czy daje Wam to przewagę nad konkurencją, a jeśli tak to jaką?
MOBY DICK: Z pewnością jesteśmy największym sklepem zoologicznym w regionie. Jak mówią duży może więcej i tak też jest. W ofercie mamy około 8 tysięcy linii asortymentowych, sklep jest podzielony na jasne i czytelne kategorie i grupy produktowe dla psów, kotów, gryzoni, ptaków, gadów oraz akwarystykę, gdzie każdy klient znajdzie interesujący go produkt. W każdym dziale odpowiadającym danemu gatunkowi zwierzęcia, staramy się mieć w ofercie produkty z różnej półki cenowej, aby zaspokoić potrzeby każdego hobbysty. Znajdą Państwo u nas produkty ekonomiczne, ofertowe jak i luksusowe.

20170201-UL2B9772
20170201-UL2B9771

20170201-UL2B9703

20170201-UL2B9738

20170201-UL2B9718
Mamy również możliwość wydzielenia stref promocyjnych i ekspozycji produktów dużogabarytowych, takich jak drapaki dla kotów czy zestawy zbiorników akwarystycznych. Duża cześć sklepu została przeznaczona właśnie na akwarystykę słodkowodną, gdzie przy zbiornikach dekoracyjnych można podziwiać aranżacje akwariów wykonanych przez naszych specjalistów, lub też wybrać rośliny i rybki do własnego zbiornika. Dodam jeszcze, że możemy wybierać z ok. 250-300 gatunków ryb i roślin. Nasza wiedza i doświadczenie mogą stać się inspiracją dla naszych klientów. Ciekawostką jest także to, że mamy specjalną strefę, gdzie miłośnicy krewetek czy dyskowców znajdą produkty przeznaczone tylko dla tych gatunków. Rok temu włączyliśmy do oferty sklepu produkty techniczne, akwaria, preparaty i życie do akwarystyki morskiej. W środkowej części sekcji stanął morski zbiornik dekoracyjny o wielkości 1000 l, który cieszy się dużym zainteresowaniem odwiedzających. A jednak pomimo naszej dużej powierzchni zawsze brakuje tych paru metrów, aby dołożyć coś nowego :).

20170201-UL2B9627

20170201-UL2B9586
20170201-UL2B9647

20170201-UL2B9622
20170201-UL2B9616
20170201-UL2B9613

ZBR: W Państwa sklepie już od wejścia widocznych jest mnóstwo informacji o licznych promocjach. W jaki sposób tworzycie promocje dla klientów i z jakich mechanizmów promocyjnych korzystacie najczęściej?
MOBY DICK: Co dwa miesiące ukazuje się gazetka promocyjna Moby Dick, która obowiązuje we wszystkich sklepach partnerskich. Korzystamy również z ofert promocyjnych naszych dostawców. Jednak, aby trafić do naszych stałych klientów i zaoferować im jak najlepsze rozwiązania analizujemy sprzedaż w naszym sklepie w poszczególnych okresach i  typujemy produkty do akcji rabatowych. Staramy się korzystać ze wszystkich możliwych mechanizmów. Jednak największą popularnością cieszą się te typu 1+1 gratis i standardowa promocyjna obniżka ceny.
ZBR: W celu przyciągnięcia klientów organizują Państwo liczne eventy, takie jak chociażby zabawy karnawałowe dla dzieci czy spotkania z Mikołajem. Jak reagują na to Wasi klienci i czy przyczynia się to do pozyskiwania nowych kupujących?
MOBY DICK: Każde eventy cieszą się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza dzieci i głównie pod tym kątem są przygotowywane. Nie może zabraknąć takich atrakcji jak: malowanie buziek, baloników, konkursów i upominków. Te wydarzenia wpisały się już na stałe w życie sklepu i nie traktujemy ich jako chęci pozyskania klienta, chodzi raczej o dobrą zabawę dla najmłodszych, a klientów staramy się zdobywać innymi sposobami.
ZBR: Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom kupujących w każdą środę w Państwa sklepie udzielane są bezpłatne porady weterynaryjne. Kto może z nich skorzystać i na jakich zasadach?
MOBY DICK: Z darmowych porad lekarza weterynarii może skorzystać każdy właściciel psa, kota czy też innego zwierzątka domowego. Można przyjść do nas ze swoim pupilem, gdzie na miejscu zostanie przebadany. Oczywiście na tyle, na ile pozwolą warunki sklepowe. Specjalista jest w pełni do dyspozycji zainteresowanych i odpowie na pytania dotyczące objawów schorzeń czy sposobów leczenia. Środowe spotkania z weterynarzem są bardzo pozytywnie odbierane przez naszych klientów, a co za tym idzie zyskuje również wizerunek naszego sklepu.


ZBR: Państwa sklep należy do ogólnopolskiej grupy sklepów MOBY DICK zrzeszającej obecnie ponad 60 placówek. Jakie korzyści wynikają z przynależności do tej grupy oraz co trzeba zrobić, aby do niej dołączyć?
MOBY DICK: Korzyści to na pewno bardzo prosta forma współpracy w ramach grupy i jej doskonałe warunki, swobodny wybór asortymentu i wsparcie marketingowe. Brak jakichkolwiek opłat związanych z uczestnictwem w sieci Moby Dick, korzystniejsze ceny zakupu i dostęp do szerokiej oferty asortymentowej u jednego dostawcy.
ZBR: Czy korzystają Państwo w swojej codziennej pracy z prasy branżowej takiej jak ZooBranża?
MOBY DICK: Oczywiście, prasa tego typu jest dla nas źródłem wiedzy o nowościach pojawiających się w branży. Chętnie czytamy również artykuły dotyczące nowych trendów i o sposobach zwiększenia sprzedaży.
ZBR: Są Państwo bardzo aktywni w internecie m.in. na portalach społecznościowych, a ich użytkownicy wystawiają Wam mnóstwo pozytywnych czy wręcz entuzjastycznych komentarzy. Jak udało się Wam to osiągnąć i czy taka obiektywna forma reklamy wpływa korzystnie na obroty sklepu?
MOBY DICK: Portale społecznościowe to chyba obecnie najszybsza forma poinformowania klientów o naszych działaniach, dlatego też bardzo chętnie korzystamy z tego typu narzędzi. Najczęściej informujemy o promocjach oraz wydarzeniach w sklepie Moby Dick. Dzięki temu, że nasi klienci są aktywnymi użytkownikami social media, możemy dowiedzieć się co robimy dobrze, a co należy jeszcze udoskonalić.
ZBR: Początek nowego roku to zwyczajowo czas zmian i wdrażania nowych projektów. Jakich nowości mogą oczekiwać Państwa klienci zarówno w kwestii oferty jak i sposobu funkcjonowania sklepu?
MOBY DICK: Na początku Nowego Roku zawsze rodzi się wiele pomysłów, część z nich jest już realizowana. Ofertę naszego sklepu wzbogacą między innymi takie produkty jak: nowa wiosenno-letnia kolekcja ubranek Doggy Dolly, czy rośliny do akwarium z in vitro. Będziemy świadczyć też usługi aranżacji i zakładania zbiorników słodkowodnych u klientów oraz zwiększymy asortyment życia morskiego.
ZBR: Dziękujemy za rozmowę.