Popularność grup na Facebooku z roku na rok rośnie. Użytkownicy uwielbiają do nich dołączać, a przedsiębiorcy doceniają ich potencjał sprzedażowy i wizerunkowy. Z tego artykułu dowiesz się, czym są grupy, jak je wykorzystać w swoich działaniach marketingowych oraz na co zwrócić uwagę przy zakładaniu swojej własnej grupy.
Ewa Chilmańska
WYPISZ WYMALUJ, www.wypisz-wymaluj.com
Grupa na Facebooku – a co to takiego?
Grupy na Facebooku można porównać do forów internetowych, które kiedyś cieszyły się dużą popularnością. Są poświęcone przeróżnym tematom i pozwalają zbudować przestrzeń, w której każdy może znaleźć interesujące go treści, uzyskać poradę od innych członków czy porozmawiać na dany temat. Grupy przyjmują bardzo różne charaktery — jedne są stricte sprzedażowe, jeszcze inne kładą duży nacisk na edukację i dyskusję, wzajemne inspirowanie i dzielenie się przydatnymi treściami. Przyświeca im główny temat, a członkowie muszą przestrzegać regulaminu konkretnej grupy opracowanego przez jej właściciela. Grupy mogą być prywatne lub publiczne – w grupie prywatnej posty i komentarze są widoczne tylko dla członków, natomiast w publicznej może je zobaczyć i dodawać każdy. Jedna i druga opcja jest tak samo pozycjonowana przez Facebooka, jednak w mojej ocenie zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest grupa prywatna – użytkownicy czują się w niej bezpieczniej oraz trudniej jest ją zaspamować treściami niezwiązanymi z motywem przewodnim. W przestrzeni grupy każdy może dodawać zdjęcia, filmiki, zadawać pytania, publikować linki czy komentować wypowiedzi innych. Administrator ma jednak prawo podjąć decyzję, czy posty przed publikacją będą przechodziły przez moderację. Co więcej, administratorzy grup mogą prowadzić na nich transmisje live oraz usuwać posty łamiące regulamin.
Jak wykorzystać istniejące już grupy?
Na Facebooku możesz znaleźć wiele grup, które są związane z branżą zoologiczną. Istnieje kilka zrzeszających przedsiębiorców z tego segmentu gospodarki oraz takich, które łączą miłośników zwierząt domowych. Są grupy poświęcone psom, kotom, królikom, gadom, akwarystyce, wędkarstwu, koniom, poradom behawioralnym, zrzeszające sportowców, skupiające się na żywieniu czy zdrowiu poszczególnych gatunków i wiele, wiele innych! Zakres tematyczny jest naprawdę wielki! Zdecydowanie można tutaj wyróżnić podział na trzy rodzaje grup:
- grupy szerokie (np. psy) – w takich grupach jest wielu członków, a do tematu przewodniego podchodzi się swobodnie. Najczęściej liczba postów w nich jest bardzo duża, a członkowie nie znają się dobrze. Pozwalają one docierać do szerokiego grona osób, które w jakimś stopniu są zainteresowane głównym tematem;
- grupy średnie (np. żywienie psów) – w takiej grupie będzie mniej członków niż w grupie z szerokim działaniem, jednak będą oni lepiej stargetowani – są zainteresowani konkretnym tematem (np. żywieniem psów) i najczęściej są na wyższym poziomie świadomości i wiedzy w tym zakresie;
- grupy niszowe (np. dieta BARF dla psów) – grupy niszowe pozwalają dotrzeć do precyzyjnie określonych społeczności. Skupiają się na bardziej szczegółowych aspektach. Ich członkowie najczęściej dobrze się znają i bardzo się angażują w uświadamianie nowych osób. Poziom wiedzy większości członków jest duży.
Moim zdaniem warto należeć do grup o różnych zasięgach, pozwoli to na skuteczniejsze budowanie świadomości marki i nawiązywanie relacji. Członkostwo w grupie można wykorzystać na wiele sposobów, ale pamiętaj, że wszystkie działania muszą być zgodne z regulaminem! Jeśli na grupie obowiązuje zakaz promocji i spamu, to nie udostępniaj w niej na siłę posta ze swojego fanpage’a z informacją o wyprzedaży czy nowym produkcie. Takie działanie może zostać źle odebrane przez administratorów i społeczność, co może skutkować nawet usunięciem z grupy. Nie zniechęcaj się jednak – grupy to świetne narzędzie do nawiązywania nowych kontaktów! Oto kilka porad, które pomogą Ci je skutecznie wykorzystać:
- angażuj się w dyskusje – na grupach wiele osób szuka pomocy czy porady, np. na temat konkretnych produktów czy życia z danym gatunkiem zwierzęcia. To idealna okazja, żeby pochwalić się wiedzą i umocnić swój wizerunek! Udziel merytorycznej odpowiedzi, dopytaj o szczegóły, a nawet przekieruj rozmowę do wiadomości prywatnej! W takiej sytuacji możesz wspomnieć również o swojej firmie i ofercie – najważniejsze, żeby było to uzasadnione i odnosiło się do treści zapytania. Jeśli ktoś pyta o karmę mokrą dla kota, nie proponuj mu drapaka – nie tego szuka osoba pytająca! Jeśli prowadzisz firmowego bloga, a jeden z Twoich artykułów może pomóc osobie pytającej, link do niego możesz zamieścić w komentarzu wraz z krótkim słowem wyjaśnienia – sam link może wydawać się mało bezpieczny;
- publikuj merytoryczne posty – jeśli widzisz, że wielu członków na grupie ma problem z tematem, w którym Ty masz dużą wiedzę, nie bój się pomóc! Załóżmy, że wiele osób nie jest pewnych, co może zaszkodzić ich królikowi, a Ty masz ten temat w jednym paluszku. Przygotuj o tym merytoryczny post lub infografikę i udostępnij post w grupie. Możesz zachęcić ludzi do kontaktu w wiadomości prywatnej, jeśli będą mieli jakieś wątpliwości. Pozwoli Ci to na nawiązanie bliskiej więzi i wykreowanie wizerunku eksperta w danym obszarze. Ludzie chętniej kupują od firm i osób, którym ufają, dlatego takie działania są istotne;
- zadawaj pytania – zastanawiasz się, co najbardziej interesuje Twoich klientów? Ciekawi Cię, czego ich zdaniem brakuje w ofercie wielu sklepów zoologicznych? Grupa na Facebooku prawdę Ci powie! Zadawaj pytania i motywuj członków do dyskusji. Ich odpowiedzi pozwolą Ci udoskonalać ofertę, wyróżnić się na tle konkurencji i tworzyć content, który jest faktycznie potrzebny;
- nawiąż współpracę z administratorem – wielu właścicieli grup jest otwartych na różne formy współpracy. Zależy im na zadowoleniu swoich członków, dlatego ciekawe i kreatywne pomysły urozmaicające życie grupy są mile widziane. Chcesz opowiedzieć o jakimś nurtującym temacie? Zaproponuj administratorowi transmisję live! Możesz również zasugerować zorganizowanie wyjątkowej promocji tylko dla członków grupy. Pomysłów na możliwości współpracy jest wiele – wszystko zależy od potrzeb grupy i Twoich możliwości.
Wspominałam na początku, że na Facebooku możesz znaleźć kilka grup zrzeszających przedsiębiorców z Twojej branży. Do nich również warto należeć! Znajdziesz tam ogłoszenia ciekawych producentów oraz zyskasz możliwość wymiany doświadczeń. W większości z nich panuje przyjazna atmosfera, a członkowie pochodzą z całej Polski.
A może własna grupa?
Jeśli masz zasoby czasu i ciekawy pomysł, możesz pokusić się o stworzenie swojej własnej grupy. Dużym plusem jest to, że zyskujesz pełną kontrolę nad tym, jakie treści będą się na niej pojawiać i jakie wartości będą za nią stały. Pamiętaj jednak, że grupa nie rozwinie się sama z siebie. Będzie wymagać z Twojej strony regularnych wpisów, udzielania się w komentarzach, pilnowania porządku oraz aktywizowania społeczności. Jednak z czasem, gdy społeczność się umocni, Twój wkład będzie coraz mniejszy – najbardziej zaangażowani użytkownicy będą aktywnie komentować posty innych i tworzyć własne.
Jednak żeby grupa rozwijała się skutecznie, musisz ją dobrze zaplanować. Przede wszystkim postaw na realną wartość! Zastanów się, co może ciekawić Twoich potencjalnych klientów – możesz przeprowadzić nawet ankietę na innej grupie, żeby zbadać potrzeby. Nie martw się również, jeśli grupa o podobnej tematyce już istnieje – być może jest źle prowadzona albo jej użytkownicy są mało aktywni. Jeśli już wiesz, wokół jakiego tematu chcesz skupić swoje działania, pora na opracowanie nazwy i zdjęcia w tle. Nazwa powinna być chwytliwa i prosta do zrozumienia. Po jej przeczytaniu użytkownik Facebooka powinien wiedzieć, jakich treści będzie dotyczyła. Zdjęcie w tle grupy na Facebooku jest elementem, który najmocniej przyciąga uwagę. Opis grupy najczęściej jest czytany dopiero w momencie, gdy zdjęcie w tle zainteresuje użytkownika. Dlatego na grafice głównej użyj hasła, które zdradza najważniejszą wartość grupy – np. Twoje źródło merytorycznej wiedzy o żywieniu gadów. Pamiętaj o zastosowaniu swojego logotypu i estetycznym wyglądzie grafiki.
Gdy przygotujesz nazwę, grafikę i zachęcający opis grupy, pora przejść do planowania zasad jej funkcjonowania. Zastanów się, jakie punkty chcesz zawrzeć w swoim regulaminie. Facebook podsunie Ci gotowe podpowiedzi, ale możesz je edytować i dodawać kolejne punkty. Pamiętaj, że na grupie powinna panować przyjazna atmosfera, aby każdy uczestnik mógł w niej swobodnie zadawać pytania i dzielić się swoimi obawami. Regulamin nie musi być bardzo rozbudowany, ale to istotne, żeby był faktycznie respektowany. Sugeruję, żeby Twoja grupa była prywatna – będzie Ci łatwiej kontrolować, kto do niej dołącza, czy na pewno zaakceptował regulamin, a treści nie będą wypływać poza grupową społeczność. Możesz również ustawić opcję, że wszystkie posty przed publikacją będą przechodziły przez ręce moderatora – pozwoli to odrzucać treści, które łamią regulamin lub są nachalnym spamem. Dzięki temu utrzymasz porządek i spójność. Możesz wyznaczyć sobie godziny, w których akceptujesz posty do publikacji oraz dni, w których akceptujesz nowych, chętnych członków. Taka organizacja pomoże Ci w usprawnieniu pracy.
Zaplanuj również linię postów. Na początku to głównie Ty będziesz publikować treści. Uwzględnij w swojej strategii posty edukacyjne i merytoryczne, które niosą wartość dla członków. Przygotuj listę ciekawych artykułów czy linków, którymi będziesz mógł się dzielić. Istotne są również posty angażujące, które pozwolą na lepsze poznanie uczestników i ich oczekiwań odnośnie do grupy. Pytaj o ich doświadczenia ze zwierzętami, najśmieszniejsze i najtrudniejsze sytuacje, o ulubione produkty i co tylko jeszcze przyjdzie Ci do głowy i będzie spójne z charakterem grupy. Lepsze poznanie się uczestników wpływa pozytywnie na umocnienie społeczności i jej aktywność w tej przestrzeni. Możesz również zaplanować transmisje live, które w ostatnim czasie cieszą się naprawdę dużą popularnością. Publikuj regularnie wpisy i angażuj swoich odbiorców. Dając wartość, rozmawiając z uczestnikami i dzieląc się sprawdzoną wiedzą, zbudujesz wierną społeczność, która chętnie będzie korzystać z Twoich usług.
W grupach na Facebooku drzemie duży potencjał. Pozwalają one na docieranie do konkretnych osób, które posiadają zwierzęta i chcą zgłębiać wiedzę na temat opieki i życia z nimi. To pozwala Ci zaoszczędzić czas i skutecznie budować wizerunek wśród potencjalnych klientów. Działania organiczne na cudzych grupach albo stworzenie swojej własnej przełożą się na wzrost rozpoznawalności Twojej firmy oraz większą sprzedaż.