Większość ludzi żyje obecnie w miastach, a to – siłą rzeczy – powoduje odizolowanie ich od kontaktu z naturą. Tym samym chętnie poszukują oni wszystkiego, co z tą naturą się kojarzy. Trend ten jest widoczny w rozmaitych aspektach życia w tym również w… zoologii. Wszelkie produkty naturalne posiadają tym samym potężny argument sprzedażowy, dzięki któremu łatwo je sprzedać i to nawet w o wiele wyższej cenie niż ich analogiczne, ale „nienaturalne” odpowiedniki. Pytanie tylko, jak wykorzystać tę wiedzę w praktyce i dobrze na tym zarobić?

 

Dlaczego modne?
Skąd wzięła się popularność tego typu produktów? Pierwszy powód podaliśmy już na wstępie – to dążenie do kontaktu z naturą. Jednak pęd do wyrobów naturalnych ma również swoje źródło w głęboko zakorzenionym w psychice klienta przekonaniu, że wszystko co naturalne i nie skażone ręką człowieka jest jednocześnie zdrowe i bezpieczne. A tym samym warto zapłacić więcej, byleby tylko cieszyć się dobrym samopoczuciem i nie chorować. To jednak nie wszystko – na popularność produktów naturalnych wpływa szeroko zakrojona reklama – po prostu, mają one doskonały PR i producenci wszelkiego rodzaju artykułów świadomie to wykorzystują, kreując swoje towary jako zdrowe i najodpowiedniejsze. Do tego dochodzi jeszcze jeden czynnik – rosnąca troska społeczeństwa o środowisko. Coraz więcej z nas uświadamia sobie, że przyszłość naszej planety jest w rękach jej mieszkańców i stara się robić wszystko, aby jak najmniej jej szkodzić. A produkty naturalne doskonale wpisują się w ten kanon.
Bodaj najmocniej trend do promowania wszystkiego co naturalne uwidacznia się w obrębie najbardziej „chodliwego” asortymentu zoologicznego, jakim są karmy dla zwierząt. W tym przypadku szeroko wykorzystywane jest zjawisko antropomorfizacji zwierząt. Po prostu, klient, który z dużą starannością wybiera to, co trafia na jego własny talerz świadomie lub podświadomie przenosi swoje przyzwyczajenia żywieniowe na pupila. Oglądając etykiety karm zwraca baczną uwagę na ich skład. Żeby jednak prawidłowo ocenić, czy dana karma faktycznie jest odpowiednia dla zwierzaka na podstawie procentowego udziału poszczególnych składników odżywczych oraz doboru komponentów trzeba posiadać przynajmniej podstawową wiedzę z zakresu psiej, kociej czy też króliczej dietetyki. Większość opiekunów zwyczajnie nią nie dysponuje i – utwierdzając się w słuszności swojego wyboru zakupowego – szuka kluczowych argumentów sprzedażowych. A nic lepiej nie zachęca do zakupu niż proste informacje w stylu „naturalny”, „ekologiczny”, czy „bio”.

Trendy naturalne na Targach ZOOMARK w Bolonii
Dążenie do produktów pochodzenia naturalnego było jednym z najbardziej widocznych trendów wśród oferty produktowej prezentowanej podczas niedawno zakończonych Targów ZOOMARK w Bolonii – ową naturalność podkreślali wszyscy i na każdym kroku. Przodowali w tym producenci pokarmów reklamowanych jako „naturalne i biologicznie odpowiednie”. Wiele firm oferowało również dietę dla psów i kotów zbliżoną do koncepcji BARF. Przedstawiono także preparowany ryż polecany jako dodatek do karm dla gryzoni oraz psów (proces jego przygotowania przy pomocy gorącego powietrza i pary wodnej nie wymaga zastosowania żadnych konserwantów oraz zapewnia zachowanie wszystkich składników odżywczych w tym witamin i włókna pokarmowego). Trend do proekologiczności nie ominął nawet takich produktów jak… woreczki (czy raczej pudełka) do zbierania psich odchodów wykonanych z kartonu (prezentowała je firma z Izraela). Duże zainteresowanie budziła też naturalna, bawełniana ściółka dla gryzoni.
Jak więc zachęcać klientów do zakupu produktów naturalnych? O radę poprosiliśmy uznanych na polskim rynku producentów wyrobów naturalnych, których towary – często nawet mimo wyższej ceny – z powodzeniem konkurują z bardziej „sztucznymi” odpowiednikami i są chętnie wybierane przez kupujących.

Naturalne kosmetyki dla zwierząt
Zacznijmy od kosmetyków dla zwierząt. Te w pełni naturalne cieszą się szczególnie dużym zainteresowaniem. Dlaczego?
– Produkty naturalne są coraz bardziej pożądane przez klientów co widać na targach branżowych w Polsce i za granicą – mówi Agata Giemza, właścicielka marki BELEKO. – Zdecydowanie dominuje trend natury w składach jak i opakowaniach. Klienci szukają produktów bezpiecznych i skutecznych dla swoich ukochanych czworonogów. Marka BELEKO odpowiada na te właśnie potrzeby. Produkty są w 100% ze składników naturalnego pochodzenia, bez parabenów, silikonów, barwników oraz sztucznych substancji zapachowych. Są również bardzo skuteczne w przypadku różnych problemów skórnych. Nowość BELEKO czyli odżywka do długiej sierść ma bardzo skoncentrowane właściwości wygładzające i ułatwiające rozczesywanie a przy tym jest bardzo bezpieczna i delikatna dla wrażliwej skóry.

Podłoża naturalne
Trend do naturalności nie ominął również podłoży dla zwierząt. Jako najbardziej przyjazne dla środowiska przedstawiane są te, które pochodzą z surowców odnawialnych – w ich produkcji nie wykorzystuje się sztucznych chemikaliów ani nie zubaża naturalnych zasobów kopalin. W handlu można więc spotkać żwirki i pelety drewniane, kokosowe, a nawet wykonane ze słomy. W jaki sposób najlepiej polecać je klientom? Zapytaliśmy o to ekspertów od marketingu z firmy VELTI.
– Firma Velti sp. z o.o. jest pierwszym w Polsce producentem ściółki słomianej dla zwierząt hodowlanych – mówi Gabriel Okrasa, Dyrektor Produktu w firmie VELTI. – Innowacyjne metody produkcji i doświadczenia zdobyte na wymagających rynkach zachodnich umożliwiły nam stworzenie wyjątkowego produktu dla zwierząt domowych jakim jest żwirek oraz granulat ze słomy. Formą przypomina pelet drzewny. Polecając go klientom najlepiej podkreślić, że jego zapach jest przyjemny i naturalny. Nasza ściółka powstaje ze słomy pozyskanej z lokalnych gospodarstw rolnych, dlatego  mamy stałą kontrolę nad jej jakością. Nowoczesne rozwiązania technologiczne zastosowane podczas termicznej obróbki ściółki, pozbawiają ją szkodliwych dla zdrowia zwierząt bakterii, grzybów, pleśni oraz innych czynników chorobotwórczych.  Poddajemy ją również procesowi odpylania, w którym usuwane są drobne zanieczyszczenia takie jak kurz, piach czy pył, dzięki czemu nie podrażnia oczu i nozdrzy zwierząt. Niska wilgotność ściółki słomianej wpływa na wysoką wchłanialność płynów, która wynosi aż 400%. Dzięki czemu 1 litr naszego podłoża potrafi wchłonąć 4 litry płynu, a przy tym neutralizuje nieprzyjemne zapachy.  Dzięki swojej biodegradowalności zużytą ściółkę słomianą można z powodzeniem kompostować lub użyć jako naturalny nawóz – w przeciwieństwie do granulatu drewnianego nie zakwasza gleby. Podstawową zaletą naszego podłoża jest jego naturalny skład bez dodatków chemicznych i spoiw, dzięki czemu jest antyalergiczne i czyste mikro-biologicznie. Potwierdzają to regularne badania w Weterynaryjnym Laboratorium Diagnostycznym. Podział na granulat i żwirek jest odpowiednio dostosowany do potrzeb małych zwierząt domowych. Granulat ma kształt wałeczków o średnicy 8 mm i długości 0,5-2 cm, natomiast żwirek ma postać rozkruszonego granulatu i jest od niego lżejszy. Jego drobniejsza struktura sprawia, że jest on bardzo delikatny dla łapek pupila. Nie przyczepia się do futerka, przez co nie roznosi się po mieszkaniu i nie zostawia śladów. W celu uzupełniania klatki lub kuwety wystarczy już 2 cm naszej ściółki. Żwirek i granulat dopasowany jest do potrzeb różnych zwierząt domowych takich jak: koty, króliki, szynszyle, ptaki, kawie (świnki morskie), chomiki, szczury, fretki, żółwie etc.  Dlatego występuje w dwóch  granulacjach, tak aby każdy pupil czuł się dobrze w miejscu, w którym spędza dużo czasu. Łatwość zastosowania oraz szybki i prosty sposób usuwania drogą sanitarną to kolejny plus naszego produktu!
Czy taka argumentacja przekonuje kupujących? – Jak najbardziej! – podkreśla Gabriel Okrasa – Jednym z największych fanów granulatu ze słomy Velti jest Pan Tomasz Niwiński, właściciel jednej z największych hurtowni zoologicznych w Polsce X-Zoo z Wrocławia. Pan Tomasz od kiedy zaczął współpracę z Velti pół roku temu, regularnie i niezmiennie używa granulatu ze słomy w klatce swojego ulubionego królika. Dzięki najlepszym właściwościom jakie posiadają podłoża Velti, sprawdza się on doskonale. Pan Tomasz, którego hurtownia posiada w ofercie prawie wszystkie wiodące marki podłoży dla zwierząt postawił na produkt Velti.

Małgorzata Prosowicz

Specjalista ds. Marketingu Przedsiebiorstwo Techniczno Handlowe CERTECH

www.certech.com.pl

,,Trend „naturalności” opanowuje szturmem branżę zoologiczną – widać to nie tylko w samych składach produktów, inspiracjach historią i trybem życia przodków naszych domowych zwierząt, ale także np. w designie opakowań. Wśród podłoży dla kotów naturalność objawia się przede wszystkim w surowcu, który oferujemy naszym klientom. Żwirek kukurydziany Super Benek CORN powstał w 100% z naturalnego surowca na bazie kukurydzy, który ulega biodegradacji i jest przyjazny środowisku. Rosnące zainteresowanie naszych klientów tym produktem świadczy o tym, że takie naturalne rozwiązania są rzeczywiście poszukiwane przez rynek. Jednocześnie cieszymy się, że obok naturalności nasz produkt wyróżnia także wysoka jakość i wydajność, co razem gwarantuje zadowolenie kota i jego opiekuna.”

Karmy i przysmaki dla zwierząt
Naturalność króluje również wśród produktów spożywczych dla zwierząt. Klienci bardzo chętnie wybierają wszystko, co nie zawiera konserwantów ani innych sztuczności. Dzięki używaniu naturalnych produktów możemy spróbować odtworzyć gryzoniom ich naturalne środowisko życia – potwierdza Kamil Plewka, właściciel firmy HAM-STAKE. – Gryzoń, który ma w swojej klatce do dyspozycji produkty z różnych gatunków drewna, najlepiej liściastego rozwija się lepiej, jest zdrowszy oraz ma większą stymulację dzięki walorom organoleptycznym zabawek, których niestety nie zapewniają produkty wykonane z tworzyw sztucznych. Dodawanie do tych elementów ziół, nasion czy kwiatów dodatkowo podnosi atrakcyjność produktu. Nie sposób również nie wspomnieć o efekcie zdrowotnym jaki produkty naturalne mają dla naszych pupili. Stosowanie tylko naturalnych ziół, kwiatów, czy w pełni jadalna konstrukcja zabawek z tej grupy powodują, że nasze gryzonie będą cieszyły się dobrą kondycją i zdrowiem przez długi czas.

Akcesoria dla zwierząt
Naturalność jest mile widziana nie tylko w produktach FMCG, takich jak kosmetyki, podłoża czy pokarmy, ale również w rozmaitych akcesoriach dla zwierząt. Wynika to przede wszystkim z większej świadomości ekologicznej współczesnych kupujących. Ekologia to coś więcej niż tylko jeden z trendów w biznesie – wyjaśnia Wojtek Zajdel, właściciel firmy ­COSY&DOSY. – To większa świadomość klientów co do metod i sposobów produkcji. Klienci coraz częściej o to właśnie pytają. Konieczność dbania o środowisko naturalne staje się tematem szeroko nagłaśnianym, co wpływa na zmianę postaw konsumenckich. Widać to wyraźnie, szczególnie w Niemczech i Skandynawii. Niedawno zamiast lakierowania drewna, w niektórych modelach naszych półek, stosujemy mydlenie, co jest procesem ekologicznym. Kontener ­CATVENTURE, wybrany ostatnio Produktem Roku, branży zoologicznej, a ponadto zdobywca międzynarodowej nagrody RED DOT DESIGN AWARD jest wykonany z tektury posiadającej certyfikat FSC, który poświadcza, że surowiec został pozyskany w „odpowiedzialny sposób”.