GlobalPETS Forum (GPF) 2025, które odbyło się w Pradze w dniach 22–24 stycznia, miało swoją 25. edycję i zgromadziło trzystu specjalistów z branży zoologicznej z całego świata, aby omówić niektóre z najbardziej palących kwestii wpływających obecnie na sektor.

Elastyczność w obliczu przyszłości

Jedną z pierwszych sesji była dyskusja panelowa z udziałem ekspertów z branży zoologicznej z okazji 25. rocznicy wydarzenia. Przeanalizowali oni, jak sektor ewoluował w ostatnich latach i jak może wyglądać przyszłość. – 10 lat temu rozmawialiśmy o przyszłości i nawet dziś nadal rozmawiamy o tym samym: o przyszłości – powiedział Pavel Bouška, prezes zarządu europejskiego producenta karmy dla zwierząt domowych VAFO Group i jeden z panelistów, wskazując, w jaki sposób branża zoologiczna jest zorientowana na przyszłość. Torsten Toeller, założyciel Fressnapf, podzielił się z uczestnikami tym, jak ostatnie 25 lat zmieniło sposób działania niemieckiego sprzedawcy detalicznego. – Nasze podejście się zmieniło. Teraz mamy i wykorzystujemy dane klientów, nie tylko sprzedaż bezpośrednią, lecz także lojalność klientów. Mając również na uwadze przyszłość branży, Chantal Saelen, dyrektor zarządzająca Moderna Products, powiedziała, że wierzy, iż humanizacja będzie nadal kształtować sektor zwierząt domowych: – Ale przyszłość z pewnością będzie inna, ponieważ świat zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej. Zachowanie elastyczności i zwinności zawsze będzie kluczowe.

Rola technologii i sztucznej inteligencji

W miarę jak sztuczna inteligencja zaznacza swoją obecność w branży Mike Davies z firmy badawczej NielsenIQ zajął się tematem stanu branży i podzielił się kilkoma kluczowymi spostrzeżeniami na temat wpływu technologii na decyzje kupujących. Ostatnie badanie konsumenckie przeprowadzone przez jego firmę wykazało, że aż 4 na 10 klientów zaakceptowałoby rekomendacje produktów od asystentów AI.

Kwestia ta została również poruszona podczas drugiego dnia wydarzenia przez Matthiasa Kocha, założyciela i dyrektora zarządzającego Anibene – dystrybutora europejskich marek premium dla zwierząt domowych w Azji – który przedstawił przykład udanego wykorzystania technologii podczas dyskusji na temat rynku zwierząt domowych w Azji Południowo-Wschodniej. Purands.com, marka zwierząt domowych, która z powodzeniem działa w Azji, prowadzi działalność za pośrednictwem WhatsApp. Wykorzystuje spersonalizowane chatboty oparte na sztucznej inteligencji, które nie tylko identyfikują możliwości, lecz także opanowują opcje sprzedaży krzyżowej i dodatkowej. Według Kocha zwiększyło to powtarzające się zakupy o 10%.

Komunikacja z każdym pokoleniem

Inni prelegenci GPF omówili strategie wykorzystywania zachowań konsumentów, w tym sposoby podejścia do różnych pokoleń właścicieli zwierząt domowych. Davies z NielsenIQ mówił o tym, jak sprawić, by wizyty w sklepie były niezapomniane dla opiekunów zwierząt domowych, zwłaszcza starszych pokoleń, które nadal preferują zakupy offline ze względu na ogólne wrażenia, jakie mogą zaoferować. Przypomniał również słuchaczom, że ponieważ starsze pokolenia stanowią większość opiekunów zwierząt domowych na rynkach USA i UE i mają najwięcej pieniędzy do wydania, powinny pozostać kluczowym rynkiem docelowym.

Odnosząc się do wzrostu nostalgii w brandingu, obserwator trendów Tom Palmaerts, który poprowadził sesję na temat przyszłości branży, przedstawił swoje spostrzeżenia na temat zmian pokoleniowych, mówiąc: – Dziś żyjemy w czasach polikryzysu, a ludzie tęsknią za komfortem przeszłości.

Koncentracja na sektorze produktów dla kotów

Następnie w centrum uwagi znalazł się rynek kotów, a Shannon Landry z Packaged Facts rzuciła światło na jego potencjał wzrostu. Zauważyła, że młodsi konsumenci preferują koty częściowo dlatego, że ich koszty utrzymania są niższe, co jest zgodne z trendami życia w miastach. Przedstawiła jednak również rynek kotów jako niedoceniany sektor, na którym marki powinny się bardziej skupić, twierdząc, że opiekunowie kotów czują się jak obywatele drugiej kategorii w branży zoologicznej. Co więcej, „rodzice” kotów są zwykle bardziej lojalni wobec marek, co czyni ich klientami o wysokiej wartości.

Z kolei podczas sesji poświęconej przepisowi na udane marki brytyjska ekspertka ds. innowacji, Claire Gavin, przedstawiła przykład tego, jak innowacyjne podejście i sztuka różnicowania mogą działać szczególnie w segmencie zabawek dla kotów. W jednej z jej kampanii marketingowych opiekunowie kotów byli zachęcani do obserwowania swoich pupili i ich preferencji dotyczących zdobyczy. – Zidentyfikuj, jaki rodzaj zdobyczy preferuje twój kot, i zrozum go. W ten sposób wybierzesz dla niego najlepszą zabawkę – wyjaśniła.

Detaliści: różne strategie, jeden cel

GPF zaprezentowało również aktualne podejście sprzedawców detalicznych do obecnych i przyszłych strategii, w tym rosnącą rolę kanału online. – Połączenie omnichannel i smartfona w rękach klientów zrewolucjonizowały handel detaliczny. Wykorzystaliśmy dane klientów, aby zwiększyć lojalność i możliwości sprzedaży – powiedział Toeller z Fressnapf. Ellinor Persdotter Nilsson, dyrektor handlowy Musti Group, podkreśliła siłę wspólnej pasji osób pracujących w skandynawskim sklepie zoologicznym. – W naszej firmie 90% pracowników posiada zwierzęta domowe. Każdy pracownik Musti jest oddany zwierzętom. Podczas swojego wystąpienia na temat budowania imperium zoologicznego w Europie Wschodniej prezes Grupy Plaček, Dušan Plaček, podkreślił znaczenie tworzenia unikalnych doświadczeń w sklepie. – Sklepy stacjonarne pozostają kluczowe. Przeprowadziliśmy rebranding naszych lokalizacji, aby były bardziej przestronne i zachęcające – powiedział. – Posiadanie żywych zwierząt w naszych sklepach jest częścią naszego DNA, nawet jeśli jest to wymagające finansowo. Plaček podzielił się informacją, że jego firma finalizuje obecnie ekspansję sklepów w Czechach i na Słowacji, podczas gdy Nilsson nakreślił strategię Musti, aby stać się głównym graczem w krajach skandynawskich.

Czego szukają inwestorzy?

Podczas czatu przy kominku na temat fuzji i przejęć (M&A) Sam Farnfield, dyrektor PwC, omówił priorytety inwestorów z branży zoologicznej przy finalizowaniu transakcji. Podkreślił, że inwestorzy szukają obecnie trzech głównych cech przy wyborze firmy do zainwestowania: odporności, zdolności adaptacyjnych i elastyczności. – Chcą wiedzieć, czy ta firma jest wystarczająco elastyczna, aby przetrwać wszystko, co nadejdzie – powiedział. Farnfield zwrócił również uwagę na to, że po popularyzacji kanałów online podczas i po pandemii inwestorzy patrzą teraz bardziej krytycznie na firmy internetowe. – Inwestorzy są nieco zaniepokojeni inwestowaniem kapitału w firmy czysto internetowe – powiedział.

Nowe rynki: Azja Południowo-Wschodnia

Rynek opieki nad zwierzętami domowymi w regionie Azji i Pacyfiku (APAC) miał osiągnąć wartość 29 miliardów dolarów (27,5 mld euro) w 2024 r.  Wskazuje się go jako jeden z regionów o rosnącym potencjale dla branży zoologicznej. Podczas gdy wszystkie rynki europejskie są regulowane przez podobne zasady, nie ma to miejsca w Azji Południowo-Wschodniej. Stąd istotny wybór silnego dystrybutora, nawet spoza branży zoologicznej, z silną siecią krajową i dogłębną znajomością formalności celnych.

*materiał udostępniony we współpracy z magazynem GlobalPETS

25th edition of GPF 2025: technology, investments, strategies and new markets – GlobalPETS

Tłumaczenie J. Zarzyńska

Agata Rutkowska-Piszczyńska
Agnieszka Płoszyńska

Dingo Sp. z o. o.

W GPF braliśmy udział po raz pierwszy, skorzystaliśmy z możliwości pokazania na stoisku naszych sztandarowych produktów – galanterii skórzanej, akcesoriów do treningu z psem. Była to doskonała okazja, żeby zwiększyć rozpoznawalność marki
DINGO na rynku europejskim. Aspekt networkingowy GPF jest nie do przecenienia – uczestnicy wydarzenia to w większości autorytety w branży, z ogromną wiedzą i doświadczeniem. Szeroka tematyka prelekcji pokazała obraz zmian rynku zoologicznego w dobie recesji, rzuciła światło na nowe trendy i kanały sprzedaży. Uczestnictwo w panelach i rozmowach kuluarowych to nie tylko nawiązywanie nowych relacji biznesowych, lecz także inspiracja i pomoc w definiowaniu długofalowej strategii firmy.

Bogumiła Jankiewicz

Pani Prezes Grupy Aquael

Jak co roku w styczniu odbyło się tym razem w Pradze Global Pet Forum.

Jeśli tylko kalendarz mi pozwala staram się brać w tym wydarzeniu udział, bo jest to tak naprawdę jedyne miejsce, gdzie można spotkać wszystkich dużych graczy z branży zoologicznej i mieć okazję wymiany zdań w rozmowach kuluarowych z najważniejszymi osobami. Dodatkowo wysłuchane konferencje są jakby potwierdzeniem zauważalnych trendów i procesów zachodzących w otaczającym nas świecie, jak również w naszej branży. Było to jubileuszowe, bo 25 spotkanie i w panelu dyskusyjnym temu poświęconym było też miejsce na wspomnienia firm, które od lat biorą w forum udział. Kolejna edycja będzie miała miejsce w Istambule w dniach 20-22 stycznia 2026.