Przed kilkoma miesiącami firma AQUAEL – europejski lider akwarystyki – zaprosiła sklepy zoologiczne do udziału w specjalnym programie AQUAEL PARTNER. Przystąpienie do niego otwiera dostęp do wielu świadczeń, takich jak opracowanie przez AQUAEL dla sklepu wspólnej strategii handlowo-marketingowej, pomoc w doborze oferty produktowej marki AQUAEL tak, aby zapewniała stały wzrost obrotów, oraz zapewnienie wizualizacji wewnętrznej i zewnętrznej placówki, co zagwarantuje jej większą rozpoznawalność. Sklepy partnerskie są też promowane na stronie www i w innych kanałach dotarcia do klientów, wyposażane w efektywne standardy merchandisingowe wynikające z potencjału rotacji oraz otrzymują dedykowany plan promocji wsparty działaniami marketingowymi. Będą miały w nich miejsce premiery nowości produktowych AQUAEL oraz zapewnione zostanie stałe wsparcie sprzedaży przy użyciu nowoczesnych form reklamy. Sklep partnerski będzie mógł również skorzystać z usługi Click & Collect pozwalającej na zamawianie przez klientów produktów bezpośrednio ze strony AQUAEL z odbiorem osobistym w sklepie (więcej szczegółów na temat korzyści płynących z uczestnictwa w programie można znaleźć na www.aquael.pl).


Oferta AQUAEL spotkała się z zainteresowaniem sklepów w całej Polsce. Pierwszym, który przystąpił do programu, był sklep zoologiczny DISCUS-MARIO z Koszalina. Jak ta decyzja wpłynęła na jego działalność i co zmieniło się w codziennym funkcjonowaniu sklepu? Zapytaliśmy o to właściciela DISCUS-MARIO, Pana Mariusza Kamińskiego.

Joanna Zarzyńska, ZooBranża: Panie Mariuszu, dlaczego zdecydował się Pan na udział w programie ­AQUAEL PARTNER?
Mariusz Kamiński, DISCUS-MARIO:
Zadecydowały względy patriotyczne i biznesowe. Program daje wiele korzyści, którymi nie dysponują inne firmy na rynku, a co najważniejsze, daje partnerskie podejście do współpracy ze stabilną i polską marką rozpoznawalną w kraju i na świecie. W Polsce mamy coraz większą konkurencję ze strony dużych sieci i międzynarodowych sklepów internetowych, dlatego warto zainwestować w program, który przyniesie stabilność biznesu w przyszłości.


JZ: Przystąpienie do programu AQUAEL PARTNER wiąże się ze znacznym rozszerzeniem oferty produktów tej marki. Czy nie obawiał się Pan, że część z nich, przeznaczona do węższych dziedzin akwarystyki, może nieco gorzej rotować?
MK: To fakt – szerokość oferty na początku mnie przeraziła, ale zaryzykowałem. Okazało się, iż produkty, które uważałem dotychczas za „półkowniki”, zaczęły się sprzedawać. Do tej pory sam kleiłem zbiorniki, co zabierało mi wiele czasu. Okazało się, że po przystąpieniu do programu znacząco ograniczyłem klejenie własnych zbiorników, gdyż stało się to irracjonalne.
Przystąpienie do programu dało moim klientom większy wybór produktów, które pewnie dotychczas kupowali w internecie.


JZ: Jaki pakiet produktowy wybrał Pan w programie AQUAEL PARTNER ?
MK:
Oczywiście Platynowy 🙂 .


JZ: Jak na nową ekspozycję produktową oraz inne zmiany, które zaszły w DISCUS-MARIO zareagowali Pana klienci?
MK:
Ekspozycja AQUAEL zajmuje znaczną część sklepu i muszę przyznać, iż ożywiła jego wystrój, czym zmobilizowała mnie do wprowadzenia dalszych zmian. Klienci swoistą rewolucję w sklepie odbierają bardzo pozytywnie, mówią wręcz, że „to nie ten sam sklep”. Zauważam, że dzięki czytelnej ekspozycji chętniej samodzielnie sięgają po kolejne produkty, poszerzając w ten sposób swoją pierwotną listę zakupów.


JZ: Czy, Pana zdaniem, po przystąpieniu do AQUAEL PARTNER wzrósł prestiż DISCUS-MARIO jako sklepu partnerskiego wiodącej marki akwarystycznej?
MK:
Zdecydowanie tak. Dotychczas mocno działałem na FB, ale brakowało mi tego „czegoś”. Moja wiedza, doświadczenie w połączeniu ze zmianą w sklepie i wsparciem rozpoznawalnej marki daje mi w oczach klienta większą wiarygodność. Całość sprawia, że mój sklep może być postrzegany jako wysoce profesjonalny w skali całego regionu. Klienci są coraz bardziej wymagający, a co za tym idzie skłonni zapłacić więcej za rzetelne doradztwo i jakość otoczenia, w którym dokonują zakupów.


JZ: Uczestnictwo w programie wiąże się z otrzymaniem Opiekuna AQUAEL, który pomaga sklepowi dokonać analizy kluczowych parametrów sprzedaży oraz wspiera w realizacji polityki handlowo-marketingowej. Jak na co dzień wygląda ta współpraca?
MK:
Różne funkcje programu rozłożone są w czasie, ale to, co obecnie otrzymałem, dało mi wiele do myślenia. Prowadziłem sklep, zarabiałem, ale nie wiedziałem, na czym i ile. Niebawem wprowadzam system sprzedażowy, który kupiłem kilka lat temu i byłem jego „posiadaczem”, a teraz wiem, że chcę być użytkownikiem. Opiekun wskazał mi proste elementy – liczba paragonów, średni paragon, jak w prosty sposób można zwiększyć sprzedaż na obecnych klientach, jak ważna jest odpowiednia ekspozycja, która obecnie przełożyła się na wzrost sprzedaży w moim sklepie.
Dużym problemem dla wielu właścicieli sklepów zoologicznych jest znaczna dysproporcja cenowa między internetem i sklepami stacjonarnymi. AQUAEL ma pomysł na rozwiązanie tej sytuacji. W najbliższym czasie dołączam do usługi Click & Collect, która dzięki integracji ze stroną www.aquael.pl da mi dostęp do nowych klientów. Konsument, który zdecyduje się na zakup na stronie AQUAEL i jest z okolic Koszalina, może wybrany produkt odebrać u mnie w sklepie. W ten sposób, nie prowadząc samodzielnie sprzedaży internetowej, docieram do klientów, którzy preferują taką formę zakupu.


JZ: Czy każdy sklep może przystąpić do programu AQUAEL PARTNER? Jak wyglądał proces weryfikacji Pana placówki?
MK:
Nie każdy może przystąpić. Program wymaga pewnej inwestycji w rozszerzenie oferty i zrozumienia potrzeby przekazywania informacji o sprzedaży produktów AQUAEL. Budziło to moje obawy, ale zmieniłem zdanie, gdy doświadczyłem wsparcia w tej kwestii. Słowa „Ty sprzedajesz, My również sprzedajemy” nabrały innego znaczenia. Większość handlowców realizuje promocje, które wymagają zakupu jednorodnego towaru w większych ilościach przy dodatkowym rabacie. Pytanie, kto z nas, właścicieli sklepów, liczy faktyczne korzyści z takiego zakupu, jak długo będziemy sprzedawać dany produkt, ile inwestujemy, jakie korzyści odniesiemy?


JZ: Decyzja o przystąpieniu jako pierwszy sklep w Polsce do programu AQUAEL PARTNER świadczy, że korzysta Pan z innowacyjnych rozwiązań. Jako jeden z pierwszych sklepów zarejestrował się Pan również w aplikacji mobilnej ­MyPetStory. Jakie funkcjonalności MyPetStory uważa Pan za najkorzystniejsze dla sklepu zoologicznego?
MK:
W Polsce dotychczas nie było aplikacji, w której właściciel pupila odnalazłby tak wiele interesujących go tematów. Internet nafaszerowany jest różnymi informacjami, ale znaczna część z nich jest kreowana na potrzeby sprzedaży. Dostarczane za pośrednictwem aplikacji informacje edukują moich klientów, co wpływa na wzrost sprzedaży.


JZ: Sukces w biznesie opiera się na nieustannym rozwoju i wyprzedzaniu konkurencji. Jakie są Pańskie plany na przyszłość i czym jeszcze zamierza Pan zaskoczyć swoich klientów?
MK:
W planach mam dalszą przebudowę i powiększenie sklepu, a także wprowadzenie systemu sprzedażowo-magazynowego, by posiadać pełną wiedzę o prowadzonym biznesie.


JZ: Panie Mariuszu, dziękujemy za rozmowę i życzymy jeszcze wielu pomysłów oraz innowacyjnych rozwiązań w Pana sklepie!