W najnowszym raporcie “Dog&Cat Report 2025” APPA wskazuje na najbardziej aktualne trendy na rynku zoologicznym. W raporcie podkreślono, że zmieniające się zachowania konsumentów i zmiany pokoleniowe napędzają popyt na wysokiej jakości produkty żywieniowe, suplementy funkcjonalne i produkty ukierunkowane na dobre samopoczucie, nawet jeśli presja ekonomiczna nadal stanowi wyzwanie dla budżetów domowych.
Główne wnioski z raportu:
1. Koty rządzą
Obserwuje się znaczący wzrost liczby kotów, jako domowych pupili. W USA pojawiło się pojęcie “Cat Dad”, dlatego że mężczyźni z pokolenia millenialsów i Gen Z trendują jako koci opiekunowie, na nowo definiując posiadanie kota, odchodząc od tradycyjnego modelu niezależnego towarzysza w kierunku aktywnych, zaangażowanych relacji ze swoimi kocimi przyjaciółmi. Coraz więcej jest też domów, w których jest więcej niż 1 kot.
Kierunki rozwoju branży – prawie połowa (48%) opiekunów kotów trenuje obecnie swoje koty – wzrost o 41% w ciągu ostatnich sześciu lat. Sprzedaż szelek, smyczy i obroży stale rośnie od 2018 r., co wskazuje, że koty są coraz bardziej zintegrowane z aktywnym stylem życia, wcześniej zarezerwowanym dla psów. Wzmacnia się też kultura świętowania z kotami, organizowanie przyjęć urodzinowych dla kotów wzrosło o 250% od 2018 roku, podczas gdy zakupy towarów o tematyce kociej wzrosły o prawie 90% w tym samym okresie.
2. Psiarze i dzielenie doświadczeń (ang. shared experience)
Trendy w opiece psów ujawniają znaczącą zmianę w kierunku integracji i wspólnych doświadczeń. Opiekunowie psów coraz częściej nadają priorytet działaniom, które pogłębiają ich więź z psimi towarzyszami, włączając zwierzęta w praktycznie każdy aspekt codziennego życia. Dane pokazują, że 59% opiekunów psów zabiera je teraz pieszo na codzienne sprawunki co najmniej raz w tygodniu – wzrost o 6% od 2023 roku. Ten trend w kierunku aktywnych, wspólnych rutynowych czynności wspiera zarówno dobre samopoczucie ludzi, jak i zwierząt domowych, jednocześnie stwarzając możliwości dla psich produktów “to go” i rozwiązań do karmienia w podróży. Integracja w miejscu pracy stanowi kolejny krok naprzód, a prawie połowa (49%) opiekunów psów wyraża chęć zabrania swoich zwierząt do pracy, jeśli oferuje się im politykę przyjazną zwierzętom. Trend ten jest zgodny z uznaniem pracodawców, że miejsca pracy przyjazne zwierzętom mogą pomóc w rekrutacji i zatrzymaniu talentów, jednocześnie zachęcając do powrotu do biura w hybrydowych środowiskach pracy. Utrzymujący się trend to podróżowanie w towarzystwie psa.
3. Karmy premium i trend wellbeing
W ostatnim kwartale 2024 roku karmy i dodatki premium zyskały zakupową tendencję zwyżkową. Najbardziej gwałtowny wzrost dotyczy dodatków funkcjonalnych i mikserów, porównując z danymi historycznymi to nawet ponad 120% wzrost sprzedaży. Diety funkcjonalne zawierające prebiotyki i probiotyki również zyskały znaczną popularność, rosnąc o 18% dla psów i 9% dla kotów w samym 2024 roku.
4. Dynamika rynku suplementów
Nikogo chyba nie dziwi utrzymująca się wciąż w czołówce kategoria suplementów – opiekunowie zwierząt chcą proaktywnie dbać o ich zdrowie i dobre samopoczucie. W przypadku psów prym wiodą suplementy na stawy, a następnie multiwitaminy oraz produkty na skórę i sierść . Opiekunowie kotów wykazują inny wzorzec, dominują multiwitaminy, a następnie prebiotyki i produkty wspomagające układ trawienny. Odwzorowuje to optymalizację zdrowia w modelu ludzkim, potwierdzając trend humanizacji zwierząt.
Trendy te wspólnie wskazują na branżę karmy dla zwierząt domowych, w której emocjonalna więź, optymalizacja zdrowia i integracja stylu życia napędzają decyzje zakupowe. Dla producentów karmy dla zwierząt domowych dane sugerują inwestycje w zakresie formuł premium, składników funkcjonalnych i wygodnych opakowań, które wspierają aktywny tryb życia.
Więcej informacji: https://americanpetproducts.org/research-insights