Najnowsze badania przeprowadzone przez Eötvös Loránd University (Opublikowane w Current Biology) pokazują, że niektóre psy — tzw. „Gifted Word Learner” (GWL), czyli wyjątkowo zdolne w nauce słów — potrafią przyporządkowywać nazwy zabawkom nie ze względu na ich wygląd, lecz funkcję, jaką pełnią podczas zabawy. Naukowcy pracowali z siedmioma psami (głównie border collie), które znały już nazwy wielu zabawek. W fazie nauki opiekunowie używali dwóch etykiet: „pull” (ciągnij) i „fetch” (aportuj), odwołując je do grup zabawek, które wyglądały bardzo różnie, ale były używane w podobny sposób. Potem wprowadzono zupełnie nowe zabawki, także bez etykiet, i sprawdzono, czy psy potrafią samodzielnie dobrać je do kategorii „pull” lub „fetch” na podstawie dotychczasowego doświadczenia. Psy wybierały poprawnie znacznie częściej niż losowo — wykazały, że potrafią generalizować nazwy funkcji do nowych obiektów. Takie zachowanie przypomina dziecięce umiejętności rozwoju języka („label extension”). U psów obserwujemy nie tylko zapamiętywanie nazw, ale także tworzenie mentalnych kategorii — co sugeruje znacznie bardziej zaawansowane procesy poznawcze niż dotychczas sądzono.
Jaką to badanie niesie wartość dla branży zoologicznej?
– Możliwość zastosowania w szkoleniu psów — oferowanie zabawek o różnych funkcjach i nauka komend związanych z ich użyciem może być nie tylko zabawna, ale i rozwijająca poznawczo
– Nowy kierunek w edukacji klientów: warto informować opiekunów, że niektóre psy potrafią myśleć funkcjonalnie i tworzyć pojęcia — to argument za inwestowaniem w inteligentne zabawki i interaktywne gry.
– Potencjał marketingowy: zabawki funkcjonalne („pull & fetch”) mogą być przedstawiane jako narzędzie wspierające rozwój intelektualny psa.
Publikacja: Fugazza, Claudia et al. Current Biology, Volume 35, Issue 19, 4820 – 4826.e3
