Rozmowa z Państwem Bogumiłą i Januszem Jankiewiczami, właścicielami Grupy Aquael oraz Łukaszem Budą, Dyrektorem Zarządzającym amiplay i Łukaszem Putzem, Dyrektorem ds. marketingu amiplay.
Rok 2023 dobiega już końca. Jak oceniacie Państwo ten rok z punktu widzenia Grupy Aquael i jej rozwoju?
J.J. Był to bardzo pracowity i ważny rok inwestycji, co do których teraz mamy spore oczekiwania. Po pandemii nastąpiło spowolnienie, które dotknęło wszystkie sektory gospodarki. Jest to jednak czas, który jest już za nami, i widać, że rynek zoologiczny odbudowuje się i zaczyna coraz prężniej funkcjonować, co bardzo cieszy i niewątpliwie nastraja pozytywnie na kolejne lata. Jest też bodźcem do dalszego rozwoju, na który nieustannie kładziemy nacisk we wszystkich działaniach naszej Grupy.
amiplay w tym roku zmienił lokalizację. Jakie zmiany to przyniosło?
J.J. Powiększając Grupę o firmę amiplay, zdawaliśmy sobie sprawę, że pewne obszary wymagają zmian i doinwestowania. Rozszerzenie możliwości produkcyjnych wiązało się przede wszystkim ze zwiększeniem przestrzeni. W dotychczasowej siedzibie amiplay tego brakowało, a niektóre jednostki organizacyjne były rozbite na kilka lokalizacji. Obecnie doprowadziliśmy do centralizacji zakładu produkcyjnego, magazynu oraz wszystkich działów. Pozwoli to zwiększyć efektywność pracy zależnych od siebie komórek, co wpłynie na szybszy rozwój firmy oraz pomoże zredukować koszty.
Jak tę zmianę ocenia amiplay?
Ł.B. Jest to dla nas ogromna zmiana, która znacząco otwiera możliwości rozwoju w najbliższych latach, zarówno w kontekście produkcyjnym, jak i rozszerzenia grupy klientów biznesowych oraz detalicznych. Obecnie dysponujemy zapleczem, które pozwoli na usprawnienie procesów produkcyjno-magazynowych. Przełoży się na wyższą sprzedaż i możliwość wprowadzania nowych produktów. Zmiana lokalizacji i centralizacja zakładu była dla nas wielkim wyzwaniem, któremu stawiliśmy czoła w komplecie. Z punktu widzenia zarządzania przedsiębiorstwem to dla mnie bardzo ważna kwestia, że cały personel przeszedł z nami przez tę niemałą rewolucję i nadal wspólnie możemy tworzyć markę amiplay. Z tego miejsca chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy nieśli nam pomoc w tym okresie, zarówno z Grupy Aquael oraz pracownikom amiplay. Wasze zaangażowanie, wytrwałość i zrozumienie pozwoliło nam znaleźć się w miejscu, w którym dziś jesteśmy. Wszystkie te działania przyniosły powiew świeżości, wpłynęły na atmosferę i komfort, w którym zdecydowanie lepiej pracuje nam się nad nowymi projektami. Wszyscy mieliśmy wkład w to, by zmiany i momentami nieprzychylne warunki nie wpłynęły na codzienną realizację zadań i wyniki firmy. Dziś z pełną odpowiedzialnością mogę powiedzieć, że razem to osiągnęliśmy. Zanotowaliśmy rokroczny wzrost sprzedaży oraz rozszerzyliśmy ofertę o kolejne nowości, utrzymując zakładany poziom jakości.
Jak w Państwa oczach rozwinął się amiplay od momentu wejścia do Grupy Aquael i jaki to miało wpływ na jej całokształt?
J.J. Na rozwój trzeba patrzeć wielotorowo. Od strony klienta, rynku oraz przez pryzmat procesów zachodzących wewnętrznie. Niewątpliwie największy wpływ na rozwój amiplay miały wspomniane już zmiany związane z lokalizacją i te zmiany rzutują na każdy z wymienionych przeze mnie aspektów. Będąc częścią Grupy, firma została zobligowana do ulepszeń w zakresie struktur i standardów, począwszy od systemu zarządzania, poprzez włączenie w standardy Grupy. Jest jednak jednostką samodzielną, posiada wykwalifikowanych pracowników, ma jasno ustalony cel i do niego dąży.
B.J. Jednym z powodów, dla których tak chętnie przyjęliśmy do naszego grona amiplay, jest fakt, że posiadamy wspólną strukturę odbiorców. Większość to sklepy zoologiczne, które poza akwarystyką mają w swojej ofercie także asortyment dla psa i kota. Chcieliśmy rozwinąć portfolio o kolejne dobrej jakości produkty dla osób, które poszukują najlepszych rozwiązań na rynku europejskim, a w szczególności w Polsce, niekoniecznie będąc zainteresowanym produktem z dalekiego Wschodu. W naszych szeregach pojawił się zespół ludzi, którzy mają mnóstwo wspaniałych pomysłów, potrafią stworzyć bardzo dobrej jakości produkty i podać je klientowi w pożądanej dziś medialnej formie.
Dla amiplay wejście do Grupy przyniosło z pewnością nowych kontrahentów oraz możliwość dotarcia do szerszego grona odbiorców, a także korzystanie ze wspólnych rozwiązań. Mam tu na myśli m.in. platformę zakupową, w ramach której nasz partner handlowy ma dostęp do produktów amiplay, Aquael, Diversa, Comfy, jak również marek dystrybuowanych: KONG i innych. Już podczas początkowego okresu wdrożenia otrzymaliśmy bardzo pozytywny feedback i widzimy zadowolenie klientów. Dostrzegają oni różnicę, doceniając intuicyjność i łatwość składania zamówień. Podczas tego przedsięwzięcia zależało nam przede wszystkim na optymalizacji i dostosowaniu do potrzeb użytkowników. Dołożyliśmy wszelkich starań, by usprawnić proces komunikacji, w tym przekazywanie informacji m.in. o nowych produktach.
Jak amiplay ocenia ten rok i zmiany, które przyniósł?
Ł.B. Ten rok jest dla nas czasem wyjątkowym, pełnym zmian i wyzwań. Będąc częścią organizacji, po raz pierwszy mamy okazję planować przyszłe lata, korzystając z doświadczenia i dojrzałości całej Grupy. To daje nam ogrom możliwości, m.in. uczenia się i korzystania ze wsparcia i wiedzy ludzi, którzy mają wieloletnie doświadczenie. Dotychczas byliśmy w zupełnie innym miejscu, jeśli chodzi o strukturę przedsiębiorstwa. Myślę, że połączenie przyniosło obopólną korzyść. Pozwoliło poszerzyć perspektywę nie tylko nam, lecz całej spółce. Mimo że dzielą nas pewne różnice w specyfice biznesu, zarządzaniu czy budowaniu relacji z klientem, to zestawienie młodości, finezji z dojrzałością dobrze się łączy i razem pozwala na rozwój, a przecież wszystkim nam o to właśnie chodzi.
Ł.P. Ten rok przyniósł także możliwość pojawienia się na wielu imprezach targowych, czy to w USA podczas Global Pet Expo w Orlando, w Europie podczas ZOOMARK w Bolonii, ale również na największym wydarzeniu w polskiej branży zoologicznej – Targach PetExpo w Łodzi. Dzięki temu cały czas utwierdzamy naszą pozycję lidera w kraju, a także coraz szerzej docieramy na rynki europejskie. Ostatnie 12 miesięcy przyniosło również zmiany w ofercie sprzedażowej marki amiplay. Pojawiło się wiele nowości, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem zarówno wśród naszych partnerów biznesowych, jak i klientów ostatecznych. Zostaliśmy docenieni przez najbardziej opiniotwórcze środowisko w branży podczas tegorocznej edycji plebiscytu Top For Dog. To bardzo budujące, zwłaszcza że niezmiennie w planach mamy dalszy rozwój produktów w oparciu o różnorodne potrzeby klientów. Dążymy do tego, żeby nasza oferta była skierowana szerzej. Nowe produkty budujemy na podstawie ustalonej persony. Kluczowe jest określenie, do kogo chcemy skierować konkretną ofertę i dlaczego. Staramy się myśleć globalnie, dopasować produkt do zdefiniowanego segmentu rynku, dbając o zadowolenie miłośników zwierząt, a nie tylko rozszerzenie oferty. To pozwala nam tworzyć niepowtarzalne produkty, wykonane z wysokiej jakości materiałów, bezpieczne, a tym samym korespondujące z najnowszymi trendami w modzie. To z całą pewnością wyróżnia nas na tle konkurencji.
Czego możemy się spodziewać w nadchodzącym roku? Jakie macie Państwo plany i oczekiwania?
J.J. Praktycznie to wszystkie inwestycje są finalizowane i czekamy na owoce, które przyniosą oraz dalszy rozwój firmy.
B.J. Będzie to z pewnością kolejny rok, w którym zamierzamy poszukiwać synergii w Grupie. Przekuwać potencjał na możliwości wzrostu. Z ogromną ufnością patrzymy też na to, co przyniosą przyszłoroczne największe w Europie Targi Interzoo w Norymberdze. Już dziś, korzystając z okazji, chcielibyśmy zaprosić wszystkich na nasze stoisko, na którym cała Grupa połączy siły. Czekamy na Państwa w dniach 7–10 maja 2024 r. w hali numer 1. Serdecznie wszystkich zapraszamy, tym bardziej że firma Aquael będzie obchodzić w nadchodzącym roku czterdziestolecie działalności. Przez te wszystkie lata poznaliśmy niesamowitych ludzi, z którymi dane nam było i jest współpracować. Mamy poczucie, że razem zrobiliśmy naprawdę wiele, ale wciąż mamy nadzieję, że dużo przed nami. Dziękujemy, że jesteście Państwo z nami.
Czego możemy się spodziewać ze strony amiplay?
Ł.B. Ten rok był dla nas czasem dużych zmian. W przyszłym bardzo mocno nastawiamy się na to, by jak najlepiej wykorzystać to w praktyce. Rozwój, rozwój i jeszcze raz rozwój. Myślimy o nowych produktach, które mają uatrakcyjnić ofertę naszych partnerów, a w efekcie znaleźć się w większości domów miłośników zwierząt w Polsce i Europie.
B.J. Korzystając z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia, w naszym wspólnym imieniu pragniemy złożyć wszystkim Państwu najlepsze życzenia. Niech ten świąteczny czas będzie pełen wytchnienia oraz radosnych i promiennych chwil w gronie najbliższych. Życzymy wiary i nadziei w lepsze jutro oraz spełnienia na gruncie zawodowym i osobistym w nadchodzącym Nowym Roku. Wszystkiego dobrego, Kochani!