Euromonitor International specjalizuje się w badaniach konsumenckich. Kilka ostatnio analizowanych badań dotyczyło szeroko pojętych trendów zakupowych.

Przyszłość konsumpcji zależy od wielu różnych czynników, z których najważniejsze to ewolucja gospodarstw domowych, zmiany demograficzne, postęp technologiczny i zmieniające się wartości. Na całym świecie gospodarstwa domowe stają się coraz mniejsze, ponieważ liczba jednoosobowych gospodarstw domowych rośnie w najszybszym tempie ze wszystkich typów gospodarstw domowych. Trend ten odzwierciedla szersze zmiany społeczne spowodowane urbanizacją, opóźnieniem zawierania małżeństw oraz spadkiem liczby urodzeń i dzietności.

Młodsze pokolenia napędzają kluczowe trendy, takie jak zrównoważony rozwój, konsumpcja cyfrowa i wydatki oparte na doświadczeniu. Przyspieszają one postęp technologiczny, zmieniając sposób, w jaki konsumenci wchodzą w interakcje i angażują się w produkty i usługi. Konsumenci odchodzą również od konsumpcjonizmu i przedkładają doświadczenia nad posiadanie, z rosnącym naciskiem na zrównoważony rozwój i etyczną konsumpcję. Pokolenie X, ustabilizowane życiowo i zawodowo, znajduje się w szczytowym okresie zarobków, podczas gdy pokolenie wyżu demograficznego posiada znaczny majątek i siłę nabywczą. Osoby z wyżu demograficznego w wieku 60-64 lat cieszą się najwyższym średnim dochodem ze wszystkich grup wiekowych i mają wysoką skłonność do wydawania pieniędzy, ponieważ przechodzą na emeryturę i przestawiają się z gromadzenia majątku na jego wydawanie. Dysponując znaczną siłą nabywczą i ugruntowanymi nawykami w zakresie wydatków, napędzają popyt w branżach takich jak zdrowie i dobre samopoczucie, podróże i dobra luksusowe.

W Europie wiodącymi trendami są obecnie: Greenwashed Out i Recommerce 2.0

Trend Greenwashed Out nabiera rozpędu, ponieważ konsumenci są sfrustrowani. Podjęli wspólny wysiłek, aby żyć w sposób bardziej zrównoważony, ale kryzys klimatyczny nadal się nasila. Utrzymująca się inflacja w całym regionie oznacza, że przystępność cenowa ma pierwszeństwo. W rzeczywistości na przestrzeni lat nastąpił wyraźny spadek odsetka europejskich konsumentów, którzy kupują produkty wyprodukowane w sposób zrównoważony, od pokolenia Z po pokolenie wyżu demograficznego.

Recommerce 2.0 to kolejny trend konsumencki, który silnie rezonuje w Europie i wiąże się z gospodarką o obiegu zamkniętym. Zakupy z drugiej ręki są często postrzegane jako opłacalny sposób wspierania zrównoważonego stylu życia, a postęp technologiczny pomaga uczynić to możliwym na większą skalę. Cyfryzacja umożliwia trend Recommerce 2.0 – oferując rozwiązania do sprzedaży towarów używanych online i zwiększając dostępność takich produktów w różnych kategoriach. Pokolenie Z jest kluczowym czynnikiem napędzającym wydatki na towary używane w Europie, a 31% planuje zwiększyć zakupy tych przedmiotów.
Obserwujemy jednak stały wzrost wśród starszych pokoleń, które przeznaczają więcej środków na tego typu zrównoważone zakupy. W 2020 r. tylko 14% konsumentów z pokolenia X w Europie zamierzało kupować więcej przedmiotów z drugiej ręki, w porównaniu do 23% w 2024 roku. Podobny trend obserwuje się wśród pokolenia wyżu demograficznego, gdzie odsetek ten wzrósł z 11% w 2020 r. do 16% w 2024 r.

Strona Euromonitora: Browse through Euromonitor’s Top Consumer Trends Today – Euromonitor.com