Przewiduje się, że globalny rynek produktów dla zwierząt domowych osiągnie wartość 207 mld USD w 2025 r. Chociaż rosnąca presja kosztowa i zmieniające się preferencje opiekunów zwierząt ograniczają wzrost wolumenu sprzedaży, humanizacja zwierząt domowych i premiumizacja wspierają wzrost wartości. Zdrowie zwierząt domowych staje się sprawą najwyższej wagi, co napędza popyt na produkty zapewniające konkretne korzyści. Kanały zakupowe ulegają zmianie, ponieważ opiekunowie zwierząt domowych korzystają z kanałów cyfrowych i specjalistycznych sklepów stacjonarnych.
Rynek produktów dla zwierząt domowych boryka się z trudnościami związanymi z wolumenem sprzedaży, spowodowanymi wzrostem cen i zmianami demograficznymi wśród zwierząt domowych. Pomimo odporności opiekunów zwierząt domowych na presję cenową, trwający kryzys związany z kosztami utrzymania ogranicza ich możliwości wydatkowe. Spadająca populacja psów dodatkowo wpływa na wolumen sprzedaży, producenci muszą przemyśleć strategię kategorii, strukturę cenową i asortyment produktów. Opiekunowie zwierząt domowych, którzy są mniej wrażliwi na wahania cen, są jednak skłonni wydawać pieniądze na produkty najwyższej jakości. Wynika to z trendu humanizacji zwierząt domowych. 68% respondentów z pokolenia Z i 69% respondentów z pokolenia millenialsów wskazało, że traktuje zwierzęta domowe jak członków rodziny. Takie postrzeganie umożliwia premiumizację, ponieważ opiekunowie przedkładają funkcjonalność i postrzegane korzyści nad cenę. Premiumizacja ma jednak swoje ograniczenia, ceny premium ograniczają dostęp, hamując wzrost wolumenu, co grozi stagnacją w segmentach high-end. Zagrożenie to potęguje rosnąca konkurencja ze strony marek obsługujących konsumentów aspirujących do produktów premium, oferujących „przystępne produkty premium”. W dzisiejszym środowisku geopolitycznym marki muszą być świadome niestabilności gospodarczej i jej wpływu na konsumpcję.
Kolejny trend to skupianie się na zdrowiu – nadchodzi era profilaktycznego zarządzania zdrowiem zwierząt domowych. Chęć zapewnienia zwierzętom długiego i zdrowego życia skłania opiekunów do przyjęcia proaktywnego podejścia do zarządzania ich zdrowiem. Oprócz zapewnienia optymalnego odżywiania i ruchu wybierane są rozwiązania, które zapewniają korzyści funkcjonalne i zdrowotne. Popyt ten napędza innowacje w dziedzinie nieterapeutycznej karmy dla zwierząt domowych, gdzie cechy takie jak właściwości zdrowotne i składniki są wykorzystywane do komunikowania oferowanych korzyści. Na SKU zaobserwowano, że w 2024 r. wśród wiodących światowych deklaracji dotyczących karmy dla zwierząt domowych znalazły się: wysoka zawartość białka, dobre źródło witamin i odporność.
Dynamika kanałów dystrybucji: specjaliści ds. zwierząt domowych i platformy cyfrowe przejmują inicjatywę
W Stanach Zjednoczonych i Chinach czynniki takie jak silna infrastruktura handlu elektronicznego, wpływ mediów społecznościowych i utrzymujące się nawyki napędzają sprzedaż cyfrową. W 2025 r. przewiduje się, że w Stanach Zjednoczonych sprzedaż detaliczna w e-commerce będzie stanowić 43% wartości sprzedaży detalicznej produktów do pielęgnacji zwierząt domowych, natomiast w Chinach będzie to prawie 60%. Tymczasem w Ameryce Łacińskiej, na Bliskim Wschodzie i w Afryce oraz w Europie Zachodniej preferowane są sklepy zoologiczne i hipermarkety. Placówki te przekształciły się w wielofunkcyjne przestrzenie, które wykraczają poza sprzedaż detaliczną produktów, oferując usługi takie jak pielęgnacja, podstawowa opieka weterynaryjna, a nawet strefy rekreacyjne dla zwierząt. W Europie Wschodniej kluczową rolę odgrywają marki własne. Biorąc pod uwagę różnice w preferencjach detalicznych w poszczególnych regionach, strategia kanałów dystrybucji marki musi być dostosowana do lokalnych preferencji. Budowanie silnej obecności w Internecie będzie miało kluczowe znaczenie dla stworzenia cyfrowej bazy dystrybucyjnej. Marki muszą jednak unikać strategii wielokanałowej, która jest tworzona tylko dla samej strategii.