W marcu w dziale „Sklep Miesiąca” prezentujemy nie jedną placówkę, ale aż siedem (a wkrótce będzie ich więcej). ZOODELIKATESY to niezwykle dynamicznie rozwijająca się sieć sklepów zoologicznych zlokalizowana w Trójmieście. W przeciwieństwie do większości podobnych placówek, które stawiają na kierunek „ogólnozoologiczny” tutaj liczy się specjalizacja. Każdy ze sklepów – choć oferuje również produkty dla innych zwierząt – posiada ściśle określony profil przyciągający i to nawet z daleka prawdziwych hobbystów akwarystyki, terrarystyki czy ptaków ozdobnych. ZOODELIKATESY wyróżniają się również niezwykle bogatą ofertą zwierząt o które wzorowo dba ich wysoko wyspecjalizowany personel. Nic dziwnego, że szybko stały się synonimem jakości i są tłumnie odwiedzane przez trójmiejskich pasjonatów zoologii. Korzystając z okazji postanowiliśmy zadać kilka pytań o ich receptę na sukces.

ZooBranża: Państwa sieć liczy już siedem sklepów. Co więcej, każdy z nich posiada jakąś specjalizację inną od pozostałych. Skąd pomysł na takie rozwiązanie? Czy zapewnia ono szersze grono klientów?
Zoo Delikatesy: Pomysł na specjalizację sklepów wziął się z tego, iż dysponujemy ludźmi, których pasją jest dana dziedzina z branży zoologicznej. Staramy się aby nasi pracownicy pracowali w tych dziedzinach, które lubią i mają o nich szeroką wiedzę. Dzisiaj klient jest mobilny i jest w stanie szybko przemieszczać się między naszymi punktami.
ZooBranża: Prowadzenie sklepów specjalistycznych wiąże się z koniecznością zatrudnienia wysoko wykwalifikowanego personelu. Kim są Państwa pracownicy i jak dbają Państwo o ich rozwój?
Zoo Delikatesy: Dobieramy personel podczas wieloetapowego procesu rekrutacji, na podstawie którego wyłaniamy najlepszych kandydatów. O rozwój naszych pracowników dbamy przeprowadzając szereg szkoleń, nie tylko przez firmy producenckie z branży zoologicznej, ale także zewnętrzne profesjonalne firmy szkoleniowe.
ZooBranża: Poszczególne sklepy sieci ZOODELIKATESY specjalizują się w akwarystyce, terrarystyce, psie i kocie, ptakach ozdobnych. Która z gałęzi zoologii jest obecnie – Państwa zdaniem – najmodniejsza i z czego to wynika?
Zoo Delikatesy: Najwięcej klientów mamy w grupie psa oraz kota. Akwarystyka i terrarystyka rozwija się bardzo szybko, gdyż klientami są pasjonaci, którzy poszukują profesjonalnej porady ze strony pracowników naszej sieci.
ZooBranża: Czym kierują się Państwo podczas tworzenia oferty poszczególnych sklepów? Według jakiego klucza dobierane są towary obecne na półkach? Czy posiadają Państwo również marki własne, niedostępne w innych sklepach?
Zoo Delikatesy: Widzimy potencjał i sens marek własnych, pracujemy nad ich projektem. Jest to projekt długofalowy. Często własny produkt kojarzy się klientowi jako produkt niskiej jakości. Nasza firma chcąc uniknąć takiej sytuacji jest w trakcie przygotowywania wielu ofert, intensywnie je konsultując. Badając w regionie potrzeby naszych klientów dobieramy nasz asortyment na podstawie analiz i badań. Obserwacje i rozmowy z klientami spowodowały wprowadzenie do naszej sieci marki Zoo Delikatesy EXCLUSIVE, która jest synonimem luksusowych produktów wysokiej jakości, gdzie przykładem są wprowadzone przez nas obróżki z kryształami Swarovskiego. Naszą strategią jest szeroki wybór produktów dla naszych klientów.
ZooBranża: W dzisiejszych czasach znalezienie i skuteczna obsługa klienta to nie lada sztuka. W jaki sposób reklamują Państwo swoje sklepy i jakie narzędzia marketingowe są w nich stosowane dla zachęcenia kupujących?
Zoo Delikatesy:  Bardzo mocny nacisk kładziemy na reklamę. Staramy się by nasza reklama była nowoczesna i przyciągała uwagę klienta, jednakże nie była banalna. Stąd jako pierwsi w branży zoologicznej wprowadziliśmy aplikację na smartfony i tablety, którą można pobrać w sklepach na najpopularniejsze obecnie platformy. Jednocześnie jesteśmy sponsorem audycji radiowej w Radio Gdańsk. Dodatkowo wspieramy lokalne schroniska. W ciągu roku na naszych sklepach jest przeprowadzane kilkanaście konkursów z nagrodami dla naszych klientów. Staramy się również wychodzić naprzeciwko potrzebom naszych kupujących, oferując dodatkowe usługi, takie jak np. serwis akwariów u klienta w domu. Poza tym od marca br. rozpoczęliśmy cykl programu o nazwie „Darmowe porady weterynaryjne w Zoo Delikatesach”, gdzie lekarz weterynarii udziela naszym klientom darmowych porad u nas w sklepie.
ZooBranża: W ofercie Państwa sklepów znajduje się dużo różnych zwierząt. Tymczasem obecnie część sklepów rezygnuje z „żywego towaru”. Jakie korzyści marketingowe niesie za sobą posiadanie zwierząt w ofercie?

Zoo Delikatesy: Dysponujemy najszerszą gamą żywych zwierząt w Trójmieście. Stawiamy na żywe zwierzęta ponieważ mamy zaprzyjaźnionych dostawców, od których odbieramy zdrowe zwierzęta. Staramy się kompleksowo zaopatrzyć klienta od zwierząt poprzez pokarm i wszystkie akcesoria gwarantujące satysfakcję naszym klientom.
ZooBranża: Co jest najważniejsze w rozmowie z klientem? Jakie pytania kupujących sprawiają największe problemy?
Zoo Delikatesy: Najważniejsze w rozmowie z Klientem jest przede wszystkim zbadanie jego potrzeb, przeprowadzenie wywiadu odnośnie pupila, jego wymagań i upodobań. Klient ma prawo wyboru, a wychodząc ze sklepu powinien czuć, że dokonany wybór jest właściwy. Najczęściej zadawanym pytaniem jest „Czy mój pupil to zje?”, na które ciężko udzielić jednoznacznej odpowiedzi, gdyż nie znając zwierzęcia i jego upodobań smakowych nasz pracownik może wypowiedzieć się głównie o walorach polecanego produktu. Dbamy o dobrze wyszkolony personel, posiadający wiedzę ze swojego działu, więc nie ma on problemu z odpowiedzią na zadawane nawet najtrudniejsze pytania.
ZooBranża: Jakie są Państwa plany na przyszłość? Czy już wkrótce pojawią się kolejne sklepy sieci ZOODELIKATESY? A jeśli tak, to o jakiej specjalizacji?
Zoo Delikatesy: W kwietniu otwieramy sklep w Galerii Bałtyckiej, a na jesieni planujemy otworzyć w Galerii Metropolia w Gdańsku-Wrzeszczu ze specjalizacją akwarystyka, gdyż posiadamy już jeden sklep w tej dzielnicy, który specjalizuje się w terrarystyce. W przyszłym roku planujemy otworzyć dwa lub trzy nowe punkty, jednakże na chwilę obecną nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów.
ZooBranża: Czy w swojej pracy korzystają Państwo z pomocy prasy branżowej, takiej jak ZooBranża?
Zoo Delikatesy: Oczywiście czytujemy prasę branżową, jest dla nas źródłem nowych trendów, pozwala zobaczyć w jakim kierunku zoologia się rozwija.
ZooBranża: Proszę dokończyć zdanie: nasza recepta na sukces to…
Zoo Delikatesy: …zespół pracowników Zoo Delikatesy z profesjonalną wiedzą oraz rzetelną obsługą.

Dziękujemy za rozmowę.