W pierwszej połowie 2023 roku rynek karmy dla zwierząt domowych w Europie Wschodniej odnotował wysoki wzrost cen detalicznych. Przykładowo w Polsce w porównaniu z marcem poprzedniego roku ceny wzrosły o 43%, a na Węgrzech nawet o 50%. Producenci wyrażali obawy, że rosnące koszty utrzymania wpłyną negatywnie na decyzje konsumentów, ale analizy ekonomiczne nie potwierdziły tych obaw i nie wpłynęły na wartość sprzedaży segmentu pet care. Co ciekawe, analitycy Euromonitor International uznają rynek pet care za bardziej stabilny w czasach kryzysów niż rynek FMCG. Zawirowania na rynku ustały wraz ze znacznym osłabieniem presji inflacyjnej w drugiej połowie 2023 r.
Ceny karmy dla zwierząt domowych w Europie Wschodniej w ciągu ostatniej dekady ( z wyjątkiem 2015 roku) rosły powyżej średniego wzrostu PKB, jednocześnie sprzedaż w tym okresie również stale rosła. W 2023 roku na rynku pet care najlepiej radziły sobie w ujęciu cen jednostkowych nie tylko karmy, ale także przysmaki i mixery. Przeciętny opiekun psa czy kota z Europy Wschodniej wydał na zwierzę średnio nieco ponad 100 euro rocznie, co stanowi wzrost o 3% w porównaniu z rokiem ubiegłym. Jeśli chodzi o segmenty karm, to segment ekonomiczny i premium rosły dynamiczniej pod względem wartości i wolumenu, niż karmy ze średniej półki cenowej.
Liczba psów i kotów wzrosła w 2023 roku, w Polsce o 1,4%. Spadki odnotowały Czechy, Słowacja czy Rumunia. Nie oczekuje się dużych wzrostów liczby zwierząt w 2024 roku.