Sklep, który dzisiaj prezentujemy, jest najlepszym dowodem na to, że do stworzenia i poprowadzenia ambitnej placówki zoologicznej nie jest koniecznie potrzebny duży metraż. Liczy się bowiem dobry pomysł, wiedza i konsekwencja w działaniu. Sklep akwarystyczny BARAKUDA z warszawskiej dzielnicy Ursus mieści się na niespełna 50 m kwadratowych.

Na pierwszy rzut oka różni się od typowych sklepów marketowych – to jedna z nielicznych już stołecznych placówek, gdzie za ladą stoi ktoś, kto doskonale zna się na rzeczy i potrafi doradzić każdemu akwaryście, pomagając mu w znalezieniu najlepszego rozwiązania jego problemów. Do tego dochodzi nietypowa, stosunkowo wąska specjalizacja: sklep posiada bowiem w swej ofercie bardzo szeroki wybór endemicznych pielęgnic afrykańskich głównie z jezior Malawi i Tanganika. Wszystko to sprawia, że tłumnie odwiedzają go pasjonaci tych oryginalnych i fascynujących ryb. Korzystając z okazji, zadaliśmy klika pytań jego właścicielowi, Panu Romanowi ­Szuplewskiemu. A oto, co opowiedział nam o swoim sklepie oraz o trendach widocznych we współczesnej akwarystyce:

ZooBranża: Sklep Barakuda istnieje od 2002 r. Specjalizuje się w akwarystyce, a zwłaszcza w dosyć niszowych rybach, jakimi są pielęgnice z wielkich afrykańskich jezior? Od czego się zaczęło i skąd pomysł na taką specjalizację?
BARAKUDA: Zaczęło się od amatorskiego posiadania akwarium od 25 l do 450 l. Następnie nagła strata pracy i wybór, co dalej? Był mały lokal i w rozmowie z kolegą z pracy spontanicznie padł pomysł sklepu zoologicznego. I tak to się zaczęło. A sklep z zoologicznego powoli stał się typowo akwarystycznym.
ZooBranża: Prowadzenie sklepów specjalistycznych wiąże się z koniecznością zatrudnienia wysoko wykwalifikowanego personelu. Kim są Pana pracownicy i jak dba Pan o ich rozwój?
BARAKUDA: Sklep od samego początku prowadzę jednoosobowo z małą pomocą synów, którzy też mają wiedzę w tej branży. Jestem kierownikiem, sprzedawcą, zaopatrzeniowcem i sprzątaczką w jednym :).


ZooBranża: W ostatnich latach często słyszy się, że popularność akwarystyki spada? Czy rzeczywiście tak jest?
BARAKUDA: W tej branży jest trochę jak z sinusoidą – raz w górze, a raz na dole, nie wiem do końca jak to wytłumaczyć. Sklep akwarystyczny to nie sklep spożywczy, oczywiście nic nie ujmując temu drugiemu, ale żywność codziennej potrzeby trzeba kupić i już, a akwarium to jest dodatek. Kwestia preferencji. Generalnie od jakiegoś czasu rzeczywiście spada zainteresowanie, a tym samym obroty w sklepie, ale może sinusoida jest teraz na dole…
ZooBranża: Akwarystyka to hobby bardzo zmienne i na przestrzeni lat podlega różnym modom i trendom. Co obecnie jest najpopularniejsze, jakiego rodzaju zbiorniki hobbyści zakładają najczęściej i o jakie towary pytają?
BARAKUDA: Od jakiegoś czasu rośnie i utrzymuje się na sporym poziomie zainteresowanie rybami endemicznymi z jeziora Malawi potocznie nazywanymi pyszczakami. Są to ryby dość żywe i o intensywnym ubarwieniu. W akwarium jest ruch i jest kolorowo, a o to chodzi w zbiorniku dekoracyjnym ,bo tak większość traktuje akwarium.
ZooBranża: Jak najlepiej zachęcić klientów do zainteresowania się akwarystyką?
BARAKUDA: Posiadać w sklepie akwaria pokazowe i dużo pomagać przy zakładaniu akwarium, szczególnie początkującym. Odpowiadać cierpliwie na najbardziej wydawałoby się oczywiste pytania. Niepowodzenie początkującego akwarysty to strata potencjalnego klienta. Taka jest moja filozofia prowadzenia sklepu.
ZooBranża: Czy Pana sklep, oprócz oferowania unikalnych gatunków ryb i roślin oraz szerokiej gamy akcesoriów, świadczy również dodatkowe usługi dla klientów, takie jak np. zakładanie i serwis zbiorników?
BARAKUDA: W mniejszym stopniu niż kilka lat temu, ale jest ta usługa jeszcze aktualna.


ZooBranża: Co jest najważniejsze w rozmowie z klientem? Jakie pytania kupujących sprawiają największe problemy?
BARAKUDA: Problemy sprawiają pytania, na które nie ma dobrej odpowiedzi, a takie są. Wtedy trzeba wypracować kompromis.
ZooBranża: Jakie marki znajdują się w Państwa ofercie? Co najchętniej polecacie
BARAKUDA: Eheim, JBL, Sera, Tropical.
ZooBranża: Pana sklep jest zupełnie inny od typowych placówek marketowych? Co go wyróżnia i sprawia, że klienci wybierają właśnie Barakudę?
BARAKUDA: Na to pytanie mogę odpowiedzieć słowami klientów, którzy pierwszy raz są w moim sklepie. Odpowiedź stale się powtarza i brzmi: polecenie na forum i możliwość wyczerpującej rozmowy ze sprzedającym-właścicielem .
ZooBranża: Proszę dokończyć zdanie: nasza recepta na sukces to….
BARAKUDA: …wierzyć, że się uda i będzie sukces.
ZooBranża: Dziękujemy za rozmowę.