Z pojęciem „content marketing” zapewne spotykasz się nie pierwszy raz. Określenie „content” stało się jednym z ulubionych słów wielu marketerów i internetowych twórców. Jest ono wykorzystywane w mniej lub bardziej poprawny sposób, dlatego z tego artykułu dowiesz się, co tak naprawdę się pod nim kryje. Opowiem również o tym, jak wykorzystać go w branży zoologicznej i jakich efektów można się spodziewać.

Ewa Chilmańska

WYPISZ WYMALUJ, www.wypisz-wymaluj.com

Czym jest content marketing?

Zacznijmy od podstaw. Słowo „content” w języku angielskim oznacza zawartość. Stwierdzenie „content marketing” należy rozumieć jako rodzaj marketingu, którego celem jest długotrwałe budowanie relacji z potencjalnymi klientami przez udostępnianie im wartościowych treści. W języku polskim określenia „content marketing” i „marketing treści” są stosowane zamiennie. Głównym założeniem tego rodzaju marketingu jest budowanie z odbiorcami silnej więzi, dzięki której łatwiej będzie im zdecydować się na zakup danego produktu lub na skorzystanie z oferty danej firmy.

Musisz pamiętać o tym, że treści powinny być interesujące i angażujące z perspektywy Twojego odbiorcy – w marketingu treści jego pytania, rozterki i problemy są najważniejsze! Stosowanie się do tej reguły pozwoli Ci skutecznie skupić jego uwagę na materiale, który opracujesz, i przyczyni się do budowania więzi. Klient, który w Twoich treściach znajdzie odpowiedzi na swoje pytania, będzie Ci bardzo wdzięczny. Co więcej, umocnisz swój ekspercki wizerunek w jego oczach – na własnej skórze przekona się o poziomie Twojej specjalistycznej wiedzy.

Content marketing umacnia wizerunek i wiarygodność firmy, buduje relacje i pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Musisz też wiedzieć, że z badań GroupM wynika, że aż 86 proc. kupujących rozpoczyna swoją „zakupową podróż” od zapytania niezwiązanego z żadnym brandem. Co to oznacza w praktyce? Im więcej edukacyjnych treści opublikujesz, tym większa szansa, że podczas swoich poszukiwań klient natrafi na Twój artykuł lub wpis i to właśnie u Ciebie dokona zakupu.

Od czego zacząć?

Od poznania swoich klientów! Skoro chcesz tworzyć interesujące treści, które faktycznie zaciekawią odbiorców, zatrzymają ich uwagę i pozwolą podejmować decyzje zakupowe, musisz wiedzieć, co ich trapi i przysparza problemów. Skąd czerpać tę wiedzę? Sposobów na to jest kilka. Przede wszystkim wyciągaj wnioski z rozmów, które prowadzisz ze swoimi klientami – zwracaj uwagę na ich wątpliwości, pytania czy problemy. Możesz stworzyć osobny dokument, w którym zapiszesz te wszystkie wątpliwości. Załóżmy, że prowadzisz sklep zoologiczny z szerokim asortymentem akcesoriów spacerowych dla psów. Zapewne wielokrotnie słyszałeś pytania: „Jakie szelki wybrać do biegania z psem?”, „A dla szczeniaka lepiej kupić obrożę czy szelki?”, „A smycz z amortyzatorem nada się do spacerów w mieście?”, „A jakiej długości najlepiej kupić linkę?”, „A czy smycz automatyczna wytrzyma szarpnięcie dużego psa?”. To idealne tematy, które warto poruszyć w swojej komunikacji!

Po drugie, warto śledzić tematyczne grupy na Facebooku i zwracać uwagę na zadawane tam pytania. Jeśli mocną stroną Twojej oferty jest akwarystyka, dołącz do grup poświęconych tej dziedzinie i uważnie obserwuj. Być może początkujący akwaryści mają duży problem z doborem odpowiednich roślin wodnych, łączeniem ze sobą gatunków ryb czy z prawidłowym czyszczeniem akwarium.

Po trzecie, jeśli masz aktywną społeczność w swoich social mediach, możesz zadać jej otwarte pytanie na Facebooku czy Instagramie, np. „Co sprawiało Ci najwięcej problemów w szykowaniu wyprawki dla szczeniaka?”, „Co chcesz wiedzieć o żywieniu rybek?”, „Co chcesz wiedzieć o pielęgnowaniu sierści psów i kotów?” Odpowiedzi znalezione w komentarzach są idealną bazą do tworzenia treści, których realnie potrzebują opiekunowie zwierząt domowych.

Po czwarte, pożegnaj się ze swoją klątwą wiedzy! Wraz ze wzrostem Twoich umiejętności i wiedzy wiele rzeczy wydaje Ci się oczywistych. Pamiętaj jednak, że nie dla wszystkich są one tak oczywiste! Nie bój się opowiadać o podstawach i postaraj się sobie przypomnieć, co ciekawiło Cię na początku wkraczania w świat zoologiczny. To zadanie nie należy do najłatwiejszych, ale wierzę, że dasz radę!

Znając dokładnie najważniejsze problemy swojej grupy docelowej, jesteś w stanie tworzyć treści, które pomogą jej rozwiać wszystkie wątpliwości i pozwolą na podjęcie decyzji zakupowej.

Jakie rodzaje treści wybrać?

Content marketing daje nam szeroki wybór, jeśli chodzi o rodzaj treści. W tym przypadku najlepiej działać wielokanałowo i nie ograniczać się tylko i wyłącznie np. do bloga. Prowadzenie komunikacji w różnych kanałach i stosowanie różnych formatów pozwala Ci docierać do szerszego grona klientów. Do jednych najlepiej dotrze infografika, do innych krótki materiał video, a jeszcze inni będą preferowali wpis na blogu. Niżej omówię kilka najpopularniejszych i najskuteczniejszych rodzajów content marketingu:

Artykuły blogowe – to świetny sposób na to, żeby docierać do szerokiego grona odbiorców i budować wizerunek firmy. Odpowiednio napisany artykuł będzie świetnie pozycjonował się w wyszukiwarce Google, a dzięki temu dotrzesz do osób, które są zainteresowane np. żywieniem psów, ale jeszcze nie znają Twojej marki. Artykuły blogowe pozwalają Ci na mocne rozwinięcie tematu, co może być istotne dla bardzo wnikliwych i ciekawych klientów. Pamiętaj, że treści publikowane na blogu możesz wykorzystać na kilka różnych sposobów, np. opublikować linki do nich w social mediach, na ich podstawie możesz przygotować serię wpisów czy relacji na Instagramie, a nawet opracować newslettery! Firmowy blog to zdecydowanie dobry pomysł.

Infografiki – to idealny sposób komunikacji dla osób, które lubią liczby i uporządkowany przekaz informacji. Możesz wykorzystać ten format do zaprezentowania wyników branżowych raportów czy proporcji odpowiedniego odżywiania poszczególnych gatunków zwierząt. W skondensowany i czytelny sposób możesz przedstawić najistotniejsze informacje z danego zagadnienia.

Recenzje – Twoi klienci lub influencerzy, z którymi współpracujesz, wystawili recenzję na temat Twoich produktów lub firmy? Świetnie! Nie zamykaj jej w przysłowiowej szufladzie, tylko wyeksponuj w swojej komunikacji. Nic nie zachęci klienta bardziej do skorzystania z Twojej oferty niż pozytywna opinia innych osób. Zadowolenie innych pomaga nam utwierdzić się w podjęciu decyzji. Wyobraź sobie, że jedna z Twoich klientek ma psa z długą i kołtuniącą się sierścią. Posiada już dwie szczotki i szampon, które niestety nie radzą sobie z okrywą jej pupila. Gdy na Twoich social mediach znajdzie opinię zadowolonej klientki, która miała podobny problem, ale najnowsza szczotka o nazwie GroomPRO, którą kupiła w Twoim sklepie, pomogła jej ładnie rozczesać sierść swojego czworonoga, będzie bardziej skłonna do zrobienia kolejnego zakupu i przetestowania tej szczotki na swoim własnym psie! Otwarcie proś swoich klientów o recenzje i dumnie chwal się nimi w sieci – to naprawdę działa!

Case studies – to kolejny świetny sposób, żeby pokazać Twoją skuteczność. Załóżmy, że jesteś psim trenerem, a w swojej pracy spotykasz się z wieloma przypadkami. Opisanie kilku historii przemiany Twoich psich klientów, wspomnienie o zastosowanych praktykach i zaleceniach, które pomogły osiągnąć pożądany efekt, skutecznie zachęci Twoich nowych klientów. Udowodni im, że potrafisz rozwiązywać psie problemy i masz doświadczenie w wielu złożonych przypadkach.

Webinary i transmisje live – dzięki internetowym wykładom i transmisjom możesz skutecznie dzielić się wiedzą ze swoimi odbiorcami i angażować ich do dyskusji. Szkolenie online możesz poprowadzić samodzielnie lub zaprosić zaprzyjaźnionego specjalistę, który Cię w nim wesprze. Prowadzenie transmisji live w mediach społecznościowych jest zupełnie bezpłatne, a algorytm skutecznie wspiera ten rodzaj komunikacji.

E-booki – to kolejny sposób na edukowanie i docieranie do nowych klientów. Ten format jest ceniony przede wszystkim przez osoby, które chcą szczegółowo zwiększyć swoją wiedzę i chętnie poszukują ciekawych materiałów do czytania. Dużym plusem e-booka jest to, że podczas jego dystrybucji możesz prosić o podanie adresu e-mail, na którego zostanie on wysłany. To pozwoli Ci na zbudowanie szerokiej bazy kontaktów, którą możesz wykorzystać w swoim newsletterze. Dzięki temu będziesz w stałym kontakcie ze swoimi potencjalnymi klientami.

Pamiętaj, że do jednego zagadnienia możesz wracać kilkakrotnie, zmieniając tylko formę przekazu. Załóżmy, że chcesz edukować swoich klientów w temacie żywienia kotów – możesz na ten temat przygotować artykuł na blogu, krótki e-book, serię infografik, a na końcu webinar. Każdy z tych formatów pozwoli Ci pozyskiwać nowych odbiorców w zależności od tego, jakie rodzaje komunikatów preferują. Swoje materiały edukacyjne wykorzystuj w social mediach – artykuły blogowe możesz rozbijać na mniejsze części i tworzyć z nich edukacyjne posty na Facebooku czy Instagramie. Wpisy, które są merytoryczne i napisane w ciekawy, angażujący sposób mają dużą szansę na stanie się viralem – użytkownicy social mediów chętnie udostępniają takie treści na swoich tablicach lub wysyłają je znajomym w wiadomościach prywatnych. Im więcej udostępnień, tym większy zasięg, a im większy zasięg, tym więcej nowych odbiorców pozna Twoją markę – same korzyści!

Tworząc przemyślany content marketing, który odpowiada na realne potrzeby odbiorców, jesteś w stanie zbudować silną i dobrze prosperującą firmę. Dzielenie się wiedzą i edukowanie pozytywnie wpływają na wzrost zaufania, a zaufanie jest niesamowicie istotne w procesie sprzedaży. Nikt z nas nie lubi decydować się na przysłowiowego kota w worku. W branży zoologicznej marketing treści ma bardzo duży potencjał. Opiekunowie zwierząt są coraz bardziej odpowiedzialni i aktywnie poszukują wiedzy na temat swoich pupili, żeby zapewnić im wszystko, co najlepsze. To dla Ciebie dobry znak! Dzięki temu masz spore szanse na pozyskiwanie klientów. Co więcej, dystrybuowanie edukacyjnych treści przełoży się na wzrost zaangażowania Twoich obserwatorów i zadawania pytań, a każde pytanie przybliża Cię do sfinalizowania transakcji z zainteresowanym. Pamiętaj również, że klient, który Ci ufa i docenia Twoją wiedzę to lojalny klient. A to właśnie ta grupa będzie często korzystać z Twoich usług i polecać Cię swoim znajomym. W dłuższej perspektywie marketing treści pozwoli Ci osiągnąć naprawdę wiele celów strategicznych i rozwinąć przedsiębiorstwo.