Pamiętasz marzec 2020 r.? Pewnie tak. Zwłaszcza jeśli prowadzisz sprzedaż w punkcie stacjonarnym. Z dnia na dzień były wprowadzane kolejne obostrzenia, które zamykały lub ograniczały funkcjonowanie poszczególnych gałęzi gospodarki. Zapanował chaos, poczucie paniki, bezradności, lęku, a firmy, które wiodły spokojne życie, nagle zaczęły się bać o swoje jutro. Są jednak jednostki, które mimo sytuacji, która spadła na nas jak grom z jasnego nieba, mogły spać spokojnie. Czy chodzi mi o milionerów, którym środki na koncie spokojnie pozwolą przeżyć 300 lat? Nie. Mówimy o małych i średnich przedsiębiorcach, którzy prowadząc swoje firmy, zastosowali jedną, prostą technikę – nie włożyli wszystkich jaj do jednego koszyka! Najprościej rzecz ujmując – jeśli chcesz rozwijać swój biznes i spać spokojnie, postaw na dywersyfikację. Nie koncentruj się tylko na jednym sposobie docierania do klientów albo, o zgrozo, wyłącznie na jednym kanale sprzedaży. Idealnym sposobem dywersyfikacji sprzedaży jest założenie sklepu internetowego. Ale zacznijmy od początku. 

Ewa Chilmańska

WYPISZ WYMALUJ, www.wypisz-wymaluj.com

Potencjał e-commerce

W pierwszym kwartale 2020 r. na świecie nastąpił 20% wzrost sprzedaży przez internet, a o ponad 40% wzrosła liczba osób, które z zakupów przez internet skorzystały po raz pierwszy! Według raportu agencji badawczej Mobile Institute „e-Commerce w czasie kryzysu 2020”, który powstał na zlecenie Izby Gospodarki Elektronicznej, w czasie kwarantanny 38% badanych zrobiło zakupy w sieci, 55% klientów kupowało środki czystości, a 48% żywność. Kupowano również odzież i obuwie oraz produkty z kategorii zdrowie, a także artykuły dla zwierząt. Szacuje się, że w 2020 r. Polacy na zakupy w internecie wydali 15,3 mld euro – to o 31,4% więcej niż w roku 2019! Nic nie wskazuje na to, aby liczby te miały maleć – z badań konsumenckich przeprowadzonych przez PwC wynika, że 74% Polaków chce utrzymać swój dotychczasowy poziom zakupów internetowych, a 10% deklaruje, że będzie ich robić jeszcze więcej. Szacuje się, że wartość handlu internetowego co roku będzie wzrastać o 12%. 

Rynek e-commerce w Polsce jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się w Europie – w badaniu przeprowadzonym przez eCommerce Europe Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie! W naszym kraju sprzedaż internetowa znajduje się w fazie początkowego rozwoju (w porównaniu z rynkami zachodnimi), co oznacza, że jest jeszcze sporo przestrzeni do zagospodarowania. 

Korzyści z prowadzenia sklepu internetowego

Lista korzyści, które płyną z posiadania własnej witryny jest bardzo długa. Przede wszystkim własny sklep internetowy zwiększa Twoją konkurencyjność. Masz możliwość dotarcia do klientów z całej Polski oraz świata. Podobnie jak w sklepie stacjonarnym, decydujesz o obsłudze klienta i prezentacji produktów, jednak „remonty” i przygotowanie sklepu internetowego są dużo tańsze niż lokalu. Klienci doceniają sklepy internetowe za możliwość dokonywania zakupów z dowolnego miejsca na świecie i o dowolnej porze – nie ograniczają ich w tym zakresie godziny pracy czy dodatkowe obowiązki. Mogą bez pośpiechu porównywać interesujące ich produkty i podejmować bardziej odpowiedzialne decyzje. Co więcej, mają wgląd do pełnej oferty – w sklepie stacjonarnym, gdy półki uginają się od różnych przysmaków i karm, łatwo jest nie zauważyć ciekawego produktu. 

Z naszej perspektywy – jako agencji marketingowej – najważniejsza jest mierzalność oraz duży wpływ na kierowanie potencjalnych klientów w odpowiednie miejsca. Wiemy dokładnie nie tylko, ilu klientów wchodzi do sklepu, lecz także skąd przybyli, w jakim są wieku, jakie produkty oglądają czy jak często do Ciebie wracają. Dzięki temu możesz udoskonalać swoją ofertę i usprawniać działania marketingowe. Dowiesz się, na jaki kanał w social mediach warto poświęcić więcej uwagi, żeby zmaksymalizować sprzedaż, a jakie pominąć w swojej strategii. 

Jednak żeby nie było zbyt cukierkowo, trzeba podkreślić ważny aspekt. Nawet najpiękniejszy i najcudowniejszy sklep internetowy nie będzie sam generował przychodów. Prowadząc sklep internetowy, ograniczasz koszty wynajmu lokalu, jednak musisz inwestować w reklamę i prowadzić aktywne działania promocyjne i komunikacyjne w internecie. Na szczęście z pomocą przychodzą Ci social media, płatne reklamy w tych mediach i newsletter. 

Skoro mowa o reklamie, to zapamiętaj jedno ważne słowo – remarketing. To on pozwala skierować kreacje reklamowe do osób, które już zapoznały się z Twoją stroną internetową, dzięki czemu masz pewność, że są zainteresowane Twoją ofertą. W pracy z naszymi klientami korzystamy z niego bardzo często, i to naprawdę działa. 

Prowadząc komunikację swojej firmy, pamiętaj o różnicowaniu – każdy kanał przyprowadzi Ci innego klienta. Miej również na uwadze, że nie musisz prowadzić wszystkich możliwych mediów społecznościowych – jeśli Twoje produkty są dedykowane osobom 50+, to nie znajdziesz ich raczej na TikToku. 

A co z marketplace?

Jeśli nie chcesz na razie zakładać sklepu internetowego lub już go posiadasz, ale chcesz jeszcze bardziej rozbudować kanały sprzedaży, pomyśl o marketplace. To internetowe platformy sprzedażowe, do których każdy przedsiębiorca może wprowadzić swoje produkty.  Według statystyk opublikowanych przez ExpertSender blisko 50% osób robiących zakupy w internecie korzysta właśnie z nich. W Polsce pionierem jest słynne Allegro.pl, gdzie wachlarz oferty jest naprawdę bardzo szeroki. Jednak Facebook również posiada marketplace, a z roku na rok cieszy się on coraz większą popularnością. Jest to o tyle ciekawa forma sprzedaży, że pozwala Ci docierać do osób, które codziennie scrollują swoją tablicę. Co więcej, sprzedając z wykorzystaniem Facebooka, nie odprowadzasz żadnej prowizji! 

Największymi zaletami sprzedaży przez tego typu platformy są dostęp do bazy klientów i zapewnienie widoczności Twojej firmy w nowym miejscu. Ich obsługa jest zazwyczaj bardzo intuicyjna, przez co nie powinna sprawiać problemu nawet początkującym. Z kolei największą wadą jest duża konkurencja – Twój produkt pojawi się wraz z wieloma innymi o podobnym zastosowaniu, dlatego pamiętaj o estetycznych zdjęciach i atrakcyjnych opisach. 

A co w przypadku usług?

Pewnie zastanawiasz się, co możesz zrobić, gdy prowadzisz działalność usługową, np. jesteś groomerem, lekarzem weterynarii czy trenerem. W takiej sytuacji koniecznie musisz zastanowić się nad stroną www! To miejsce, w którym zamieścisz wszystkie najważniejsze informacje na temat swojej firmy i oferowanych usług. Posiadając własną witrynę, staniesz się bardziej wiarygodny z perspektywy klienta, będzie to również dla niego wygodne – nie musi scrollować Twojej tablicy na Facebooku, żeby znaleźć najważniejsze informacje. Witryna może Ci również pomóc w usprawnieniu pracy – możesz połączyć ją z jednym z systemów rezerwacyjnych, np. booksy, i dzięki niemu przyjmować zapisy od klientów. To rozwiązanie wygodne dla obu stron – Ty zaoszczędzisz czas, a klient dokona rezerwacji w dogodnym dla niego momencie. 

Strona www pozwoli Ci również na lepsze kierowanie reklam do klientów – dzięki pikselowi Facebooka zastosujesz wcześniej wspominany przez mnie remarketing i dotrzesz do osób, które faktycznie są zainteresowane Twoimi usługami. Dobrym pomysłem jest również połączenie strony z firmowym blogiem. Publikowane na nim artykuły pomogą Ci w lepszym pozycjonowaniu strony, ale również przydadzą się w obsłudze klienta i pozwolą na docieranie do nowych osób. 

Z perspektywy branży zoologicznej musisz pamiętać o jednej bardzo istotnej rzeczy – posiadanie zwierząt jest szczególnie popularne wśród młodych osób, a to właśnie one najczęściej korzystają z zakupów internetowych. To bardzo atrakcyjni klienci dla wszystkich przedsiębiorstw z branży zoologicznej – są ciekawi nowości, podchodzą do opieki nad pupilami bardzo odpowiedzialnie i aktywnie poszukują rozwiązań. Niestety, jeśli nie posiadasz sklepu internetowego lub własnej strony www, ograniczasz swoje dotarcie do tej grupy. 

Rozszerzenie działalności o sklep internetowy pozytywnie wpłynie na Twoje zarobki. Dotrzesz do opiekunów zwierząt z całej Polski, lepiej poznasz swoich klientów, skuteczniej skierujesz do nich reklamy, a stali klienci docenią możliwość dokonywania zakupów w wygodniejszy sposób. Wyróżnisz się na tle konkurencji i zbudujesz silniejszą markę. W Polsce segment e-commerce nie jest jeszcze tak rozwinięty, jak w Europie Zachodniej, dlatego jest duże pole do popisu i rozwoju swojej działalności. Posiadanie sklepu internetowego daje Ci również duże możliwości promocyjne – możesz nawiązywać współpracę z influencerami z całej Polski czy polecać swoje produkty na grupach tematycznych o zasięgu ogólnopolskim, a nawet światowym. Moim zdaniem nie ma sensu odkładać tej decyzji w nieskończoność i warto jak najszybciej rozszerzyć kanały sprzedaży o własny sklep internetowy. Zwłaszcza jeśli mowa o branży zoologicznej, która od kilku ostatnich lat rozwija się bardzo dynamicznie, a coraz więcej opiekunów zaczyna traktować swoje zwierzęta jak członków rodziny.