W trosce o naturalne zasoby naszej planety w procesach produkcyjnych coraz częściej wykorzystuje się materiały, które wcześniej były traktowane jako odpady. Dotyczy to również branży zoologicznej. Filozofia zero waste coraz śmielej wkracza do produkcji żwirków, zabawek dla zwierząt, gryzaków, a nawet karm dla psów i kotów. Wraz z nią prężnie rozwija się trend do recyklingu opakowań produktów zoologicznych. Wiele firm za priorytet stawia sobie osiągnięcie stuprocentowej odnawialności zasobów. Czy te zjawiska są postrzegane pozytywnie przez klientów i stanowią dodatkowy argument sprzedażowy decydujący o wyborze produktów danej marki?

Czym jest filozofia zero-waste?

„Zero waste” to pojęcie mające obecnie dwa znaczenia. Po pierwsze, to styl życia, według którego człowiek stara się postępować tak, aby generować jak najmniej odpadów, a więc jak najmniej obciążać swoją egzystencją środowisko naturalne. W myśl tej filozofii wszystkie wyrzucane materiały powinny na powrót stać się zasobami, czyli wejść w bieg kolejnego cyklu przetwarzania. Opiera się ona na zasadzie tak zwanego 5R: odmawiaj (refuse), ograniczaj (reduce), wykorzystaj ponownie (reuse), recyklinguj (recycle), kompostuj (rot). Filozofia ta zyskuje obecnie na całym świecie coraz więcej zwolenników i bije rekordy popularności.

Zero waste to jednak nie tylko styl życia. To również podejście biznesowe polegające na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, w którym używa się zasobów, zamiast tworzyć odpady. Według oficjalnej definicji to „ochrona wszystkich zasobów poprzez odpowiedzialną produkcję, konsumpcję, ponowne wykorzystanie i odzyskiwanie wszystkich produktów, opakowań i materiałów bez ich spalania oraz bez zrzutów do ziemi, wody lub powietrza, które zagrażają środowisku lub zdrowiu ludzkiemu”. Obecnie temu podejściu hołduje coraz więcej firm, traktując politykę produkcji zero waste jako jeden z kierunków swojego rozwoju, wokół którego budują one swoją komunikację marketingową oraz politykę PR-ową.

Tomasz Uhlenberg
Marketing
Beaphar Polska Sp. z o.o.
www.beaphar.com
W firmie Beaphar cały czas rozwijamy temat recyklingu. Do gamy takich produktów trafiły szampony BIO. Wszystkie opakowania tej linii kosmetyków organicznych mają etykietę „I’m Green”, co oznacza, że butelki i tuby są wykonane z trzciny cukrowej. Trzcinę cukrową uprawiano w sposób przyjazny dla środowiska, np. podlewając pola wodą deszczową, a jej plantacja pomaga redukować emisję gazów cieplarnianych: trzcina cukrowa pochłania CO2 podczas wzrostu, a pozostałości po konwersji trzciny cukrowej są przekształcane w bioenergię. Butelki i tuby z bioplastiku nadają się w 100% do recyklingu. Produkty wykonane są w drodze recyklingu, a ich zawartość zawiera co najmniej 95% składników pochodzenia naturalnego i 15–30% certyfikowanych składników pochodzących z upraw ekologicznych. Takie połączenie daje nam duże możliwości na rynku polskim, zarówno jakościowe, jak i sprzedażowe.
Coraz więcej klientów ostatecznych zainteresowanych jest produktami pochodzenia naturalnego. Dlatego nie tylko ludzie, lecz także zwierzęta mogą korzystać z naturalnych produktów. Klienci są obecnie świadomi tego, co kupują i zwracają uwagę na etykiety, dlatego doceniają tego typu produkty.

Ziemia – „plastikowa” planeta?

Dlaczego idea produkcji w stylu zero waste ma obecnie tak ogromne znaczenie? Przede wszystkim z powodu śmieci. Nasza planeta jest ogromnie zanieczyszczona na skutek nieprzemyślanej działalności człowieka. Jednym z głównych źródeł tych zanieczyszczeń jest plastik, czyli różnego rodzaju tworzywa sztuczne. Wykonane z nich produkty oraz opakowania upowszechniły się w drugiej połowie XX w. Według ostrożnych szacunków od 1950 r. na Ziemi wyprodukowano około 9,5 miliarda ton plastiku. Zaledwie około 9% z tej ilości zostało przetworzone i powtórnie wykorzystane. Około 12% spalono, co przyczyniło się do wzrostu zanieczyszczenia powietrza, a aż 79% jest składowanych na wysypiskach śmieci lub co gorsze trafiło do środowiska naturalnego. W sposób szczególny cierpią tutaj naturalne ekosystemy wodne. Jak słyszymy w popularnej reklamie telewizyjnej, co minutę do mórz i oceanów trafia około 20 ton plastiku. Jeżeli się to nie zmieni, to według ostrożnych szacunków w 2050 r. łączna masa plastiku znajdującego się w morzach i oceanach przekroczy masę zamieszkujących je ryb, a w środowisku naturalnym i na wysypiskach śmieci będzie zalegać ponad 13 miliardów ton tworzyw sztucznych… Rozpadające się na tak zwany mikroplastik tworzywa sztuczne utworzyły na Oceanie Spokojnym gigantyczną plamę, zwaną Wielką Pacyficzną Plamą Śmieci, o powierzchni 1,6 mln km2. Mikroplastik jest obecnie znajdowany praktycznie wszędzie, od najgłębszych czeluści oceanów aż po lody Arktyki i Antarktydy.

Zero waste a recycling

Produkcja w stylu zero waste to jednak nie tylko unikanie niepotrzebnego używania tworzyw sztucznych. To również wytwarzanie produktów z odpadów przemysłowych, oszczędne gospodarowanie zasobami, takimi jak energia i woda, minimalizowanie śladu węglowego, czyli zmniejszenie emisji CO2, ograniczenie ilości ścieków uwalnianych do środowiska oraz unikanie zbędnego transportu surowców, a także rezygnacja z technologii i procedur obciążających środowisko naturalne.

Jednym z filarów produkcji według zasad zero waste jest recykling. Obejmuje on odzyskiwanie surowców z produktów odpadowych i wykorzystanie ich do produkcji nowych towarów. Jego głównym celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów trafiających na wysypiska śmieci i do środowiska naturalnego. Recykling wymusza na producentach dóbr wdrożenie sprzyjających metod produkcji, zastosowanie jak najbardziej odzyskiwanych materiałów oraz tworzenie i promowanie wśród odbiorców odpowiednich zachowań w celu umożliwienia ich odzyskania, przetworzenia i ponownego wykorzystania.

Szklane akcesoria Animal Island to nasz wkład w ochronę środowiska naturalnego! Nasze akcesoria wytwarzane są w polskiej hucie szkła, która całą swoją produkcję opiera na działaniach związanych z ochroną środowiska:
• Do produkcji szklanych akcesoriów wykorzystujemy własne szkło odpadowe, tzw. stłuczkę szklaną.
• Drewno i papier używane do naszych akcesoriów posiadają certyfikaty FSC (co oznacza, że wspieramy odpowiedzialną  gospodarkę leśną).
• Papier do opakowań również posiada certyfikat FSC.
• Dbamy o recykling. Recyklingowi podlegają nasze szkło i opakowania gotowych wyrobów szklanych – w przeciwieństwie do ceramicznych misek i pojemników, które nie podlegają recyklingowi.
Do produkcji szklanych akcesoriów:
• Stosowane są  obiegi zamknięte dla wody technologicznej, przez co redukujemy ilość ścieków przemysłowych trafiających do kanalizacji komunalnej.
• Budynki fabryczne i biurowe, także woda użytkowa w pomieszczeniach socjalnych są ogrzewane energią cieplną powstałą w naszej fabryce w procesie topnienia szkła.
Ale to nie wszystko – w trosce o zdrowie zwierzaków Szklane akcesoria Animal Island mają certyfikat food contact – czyli bezpiecznego kontaktu z żywnością. Są malowane i zdobione organicznymi farbami. Dodatki drewniane zabezpieczone są przed zniszczeniem olejem spożywczym. Nasze produkty są zdrowe i bezpieczne (w przeciwieństwie do plastikowych i metalowych misek). Nie zmieniają smaku serwowanej karmy. Otoczenie ma znaczenie!

Zero waste w zoologii

Branża zoologiczna jest szczególnie wrażliwa na kwestie ochrony środowiska, bowiem zdecydowana większość opiekunów zwierząt deklaruje, że los naszej planety nie jest jej obojętny. Ta informacja ma wymierne znaczenie dla producentów karm i akcesoriów dla zwierząt domowych. W przypadku tych produktów wszelkie działania PR-owe mające na celu promowanie zachowań proekologicznych mogą mieć istotne przełożenie podczas podejmowania przez klientów decyzji zakupowych, a więc rzutować na wielkość sprzedaży. Stąd też już od dawna firmy w branży zoologicznej prześcigają się wręcz we wprowadzaniu procedur mających podkreślić ich troskę o ochronę środowiska naturalnego i działania w zakresie zero waste. Przykładami takich działań są między inni:

  • wykorzystanie do produkcji surowców, których wytworzenie jak najmniej obciąża środowisko naturalne. Takim surowcem jest na przykład białko pozyskiwane z owadów, którym coraz częściej zastępuje się tradycyjne źródła białka w karmach dla psów i kotów. Producenci takich karm podkreślają, że wytworzenie białka owadziego wiąże się nawet z wielokrotnie niższym zużyciem wody i energii oraz ze znacznie mniejszą produkcją ścieków niż w przypadku np. tradycyjnej wołowiny. Co więcej, ta produkcja pozostawia o wiele mniejszy ślad węglowy. Jest więc ze wszech miar bardziej korzystna dla środowiska. W Unii Europejskiej dopuszcza się obecnie stosowanie do produkcji żywności następujących gatunków owadów: czarna mucha (Hermetia illucens), mucha domowa (Musca domestica), mącznik młynarek (Tenebrio molitor), pleśniakowiec lśniący (Alphitobius diaperinus), świerszcz domowy (Acheta domesticus), świerszcz bananowy (Gryllodes sigillatus) i świerszcz kubański (Gryllus assimilis). Najprawdopodobniej jednak już wkrótce ta lista zostanie rozszerzona o kolejne gatunki. Jako przykład można podać informację pochodzącą z Azji, gdzie niedawno z sukcesem wprowadzono na rynek karmy dla kotów produkowane na bazie larw jedwabnika;
  • wykorzystanie do produkcji naturalnych surowców odnawialnych – doskonałym przykładem są tutaj żwirki dla kotów. Obecnie na popularności zyskują substraty wykonywane z surowców roślinnych, takich jak drewno, słoma zbożowa, kukurydza itp. Ich zastosowanie, po pierwsze, nie powoduje zubożenia naturalnych zasobów naszej planety, po drugie zaś, są one w pełni biodegradowalne i po wykorzystaniu można je na przykład kompostować;
  • wykorzystanie do produkcji odpadów przemysłowych i rolniczych. Ponownie doskonałym przykładem są żwirki dla kotów, które wytwarza się obecnie z surowców takich, jak otręby zbożowe będące odpadem po przemiale zboża. Warto również jeszcze raz wspomnieć o owadach karmowych. Do ich hodowli wykorzystuje się bowiem różnego rodzaju odpady rolnicze stanowiące doskonałą karmę dla owadów. Jako ciekawostkę warto dodać, że niedawno w prasie pojawiła się informacja o wykorzystaniu odpadów po destylacji whisky do hodowli mikroalg używanych między innymi do produkcji kwasów omega stosowanych w żywieniu psów i kotów; 
  • wykorzystanie produktów pochodzących od lokalnych odbiorców. Ma ono na celu ograniczenie konieczności transportu surowców, a więc zmniejszenie kosztów i wielkości pozostawionego śladu węglowego;
  • zastąpienie folii i plastiku w opakowaniach surowcami możliwymi do recyklingu, takimi jak papier, karton oraz nowoczesne biodegradowalne tworzywa wykonywane na bazie roślin, np. ryżu czy trzciny cukrowej;
  • wielokrotne wykorzystanie opakowań, na przykład opakowań szklanych z wdrożeniem procedury ich odzyskiwania od klientów ostatecznych, a także palet i kartonów zbiorczych odbieranych w tym celu od klientów biznesowych;
  • wdrażanie nowoczesnych technologii produkcyjnych mających na celu zmniejszenie zużycia energii i zminimalizowanie ilości produkowanych odpadów. Jako przykłady można wymienić powstawanie fabryk i budynków zeroemisyjnych, korzystających ze źródeł energii odnawialnej oraz wyposażonych w nowoczesne systemy oczyszczania powietrza i wody.
Joanna Kawecka
Dyrektor sprzedaży i marketingu
Best 4 Animal Care Sp. z o.o., www.b4ac.pl
Dla ICEPAW ekologiczne, biodegradowalne  opakowania to „must have”. ICEPAW to marka, która oferuje produkty z ryb dziko żyjących, dlatego szczególnie dbamy o to, aby opakowania były ekologiczne. Wszystkie przysmaki i gryzaki mają opakowania  biodegradowalne, zgodne z  najnowszymi, najbardziej restrykcyjnymi wymogami środowiskowymi. Oznacza to, że opakowanie samodzielnie ulega degradacji w kontakcie ze środowiskiem, bez ingerencji człowieka. Dodatkowo, aby zmniejszyć zużycie ilości opakowań, zwiększone zostały gramatury produktów,  np. zamiast 100 g w opakowaniu jest 150 g przysmaków.  Karmy mokre wykorzystują ekologiczne opakowanie Paper Touch, dodatkowo odporne na światło.  Opakowania zbiorcze wykonane są z tektury pochodzącej z recyklingu, do klejenia używane są taśmy papierowe. Klienci nie tylko zauważają i doceniają ekologiczne opakowania, ale w znaczącej liczbie przypadków jest to  ważne kryterium wyboru przy zakupie danego produktu.

MyPetStory – zero waste do kwadratu!

Warto zaznaczyć, że filozofia zero waste obejmuje nie tylko procesy produkcji czy transportu, lecz także szeroko pojęte wsparcie sprzedaży. Należy zauważyć, że wiele klasycznych narzędzi stosowanych obecnie w marketingu przez producentów i sklepy zoologiczne jest wysoce obciążających dla środowiska naturalnego. Należą do nich choćby tradycyjne materiały drukowane, takie jak ulotki, gazetki, broszury czy nawet wizytówki sklepowe. Ich produkcja wiąże się bowiem z użyciem znacznej ilości papieru oraz toksycznej dla środowiska farby drukarskiej. Co więcej, praktyka uczy, że znaczna część tych materiałów jest marnotrawiona. Trafia bowiem do osób, które tak naprawdę nie są nimi zainteresowane. Jakby tego było mało, ich dystrybucja zostawia za sobą dość znaczny ślad węglowy, wiąże się bowiem z koniecznością transportu tych materiałów z drukarni oraz ich kolportażu. Jak tego uniknąć? 

Idealnym rozwiązaniem jest aplikacja mobilna MyPetStory. Dzięki niej każdy podmiot działający w branży zoologicznej, począwszy od producenta, a skończywszy na sklepie zoologicznym, może prowadzić skuteczne i, co bardzo ważne, zupełnie nieobciążające środowiska działania w zakresie wsparcia sprzedaży. Dzięki intuicyjnym kuponom w ułamku sekundy mogą oni dotrzeć do dziesiątków tysięcy osób naprawdę zainteresowanych ich produktami. Co więcej, nawet takie elektroniczne kupony nie zostaną „zmarnowane”, trafią bowiem wyłącznie do precyzyjnie stargetowanej grupy odbiorców. Dzieje się tak za sprawą zastosowanego w aplikacji autorskiego sposobu personalizacji PetCentric, który sprawia, że np. kupon dedykowany dla kota dotrze tylko do opiekunów tych zwierząt. MyPetStory działa więc w myśl zasady zero waste, stanowiąc skuteczne narzędzie dla każdego, komu leży na sercu rozwój swojego biznesu oraz przyszłość naszej wspólnej planety.