Wysoka inflacja i wzrosty cen na rynkach karmy dla zwierząt domowych w Europie Wschodniej doprowadziła do spadku sprzedaży na niektórych rynkach lub do przestawienia się właścicieli zwierząt domowych na tańszą karmę dla zwierząt domowych. W 2022 roku sprzedaż karmy dla psów i kotów w Polsce spadła wolumenowo o 1 proc. – według szacunków GfK Polonia.
Stało się tak pomimo faktu, że prawie wszyscy opiekunowie zwierząt domowych ankietowani w różnych sondażach w ciągu ostatnich kilku miesięcy deklarowali, że obniżą swoje budżety na swoje zwierzęta domowe tylko wtedy, gdy nie będą mieli wyboru. Według analizy rynku firmy UCE research ceny karm w Polsce wzrosły o 22,9 % w 2022 roku.
W UE nadal rosną ceny olejów i tłuszczów ( w marcu o 23% wyższe niż ceny z marca zeszłego roku), co może mieć także znaczenie dla rynku karm dla zwierząt domowych W porównaniu rynek czeski zanotował nieznaczny wzrost sprzedaży.
Rynki zachodnie też odnotowują wzrosty cen, np. Wielka Brytania, Dania, Niderlandy czy Finlandia – wzrosty cen o 14%.