Branża pet food stale dostosowuje się do bieżących trendów i oczekiwań klientów, którzy stają się coraz bardziej wymagający. Kolejne trendy z żywności ludzkiej, które mogą mieć kluczowe znaczenie dla branży pet food, to:
1. Żywność mniej przetworzona; konsumenci dążą do żywności naturalnej, mniej przetworzonej. W Stanach Zjednoczonych czy Kanadzie rośnie liczba opiekunów zwierząt zainteresowanych dietami BARF, produktami mrozonymi, liofilizowanymi, czy tzw. dietą domową. Najchętniej do diet naturalnych skłaniają się opiekunowie z młodszych pokoleń (milenialsi, gen Z). Ponad połowa respondentów ankiety z Wielkiej Brytanii żywi psy i koty dietą domową. Kanadyjczycy, Belgowie i Francuzi stawiają na żywność raw, mrożoną i liofilizowaną.
2. Upcycling; trend zyskuje coraz bardziej na znaczeniu, w połączeniu ze zrównoważeniem i gospodarka o obiegu zamkniętym. Pisaliśmy już wielokrotnie, że w pet food zastosowanie upcyclingu ma ogromne możliwości. Szuka się też zastosowania dla odpadów piekarniczych, roślinnych wytłoków oraz oczywiście współproduktów z uboju zwierząt rzeźnych.
3. Wartość odżywcza za rozsądną cenę; tzw. gęstość odżywcza -czyli dostarczenie z pokarmem zwiększonej ilości białka, witamin i związków mineralnych dzięki zastosowaniu składników funkcjonalnych
4. redukcja zużycia energii elektrycznej – jako działanie w obszarze zrównoważenia – kwestie organizacji produkcji, łańcucha dostaw, ale też kwestii, która do tej pory nie zawsze była poruszana – czyli koszty związane z przechowywaniem świeżej żywności w warunkach chłodniczych czy długotrwałego przechowywania żywności mrożonej.