Dlaczego w Twoim zespole dochodzi do konfliktów? Dlaczego niektóre osoby są bardziej zmotywowane niż inne? Masz trudności ze skutecznym delegowaniem zadań i obowiązków? Wyobraź sobie poruszanie się po meandrach komunikacyjnych raf z precyzyjną mapą. Mapą z zaznaczonymi dokładnymi kierunkami, jak poprawić współpracę, ze wskazówkami, jak motywować do działania, jak delegować obowiązki. Wszystko bez ogólników, korporacyjnej nowomowy, precyzyjnie, z indywidualnym podejściem do wszystkich osób w zespole.

Tak! To możliwe. Lifterka tworzy konkretne i proste do wdrożenia rozwiązania, które są dostępne dla pracowniczek i pracowników na wszystkich szczeblach zatrudnienia, od pozycji liniowych do kadry zarządzającej. Pracujemy z różnorodnymi zespołami, od małych firm do dużych organizacji. Wspieramy zespoły na każdym etapie rozwoju, pomagamy diagnozować przyczyny narastających konfliktów, unikania współdziałania, braku motywacji czy wypalenia zawodowego. Nasze analizy indywidualne, raporty tematyczne dotyczą między innymi motywacji, delegowania, stresu, przywództwa. Mapy zespołów są przystępne, zrozumiałe i odpowiadają na aktualne wyzwania branży, takie jak: trudności z zaangażowaniem, wdrażaniem nowych osób czy rotacją w zespole.

Korzystamy z renomowanych narzędzi diagnostycznych Extended Tools®. Podstawą analiz i raportów jest Extended DISC® – czterostrefowy model określający naturalne style ludzkich zachowań. W całej populacji statystycznie największą grupę (80%) osób stanowią te aktywnie korzystające z dwóch stylów zachowań, najmniejszą (5%) to osoby z jednym, pozostałą grupę stanowią osoby z potencjałami w obszarze trzech stref. Każdy z naturalnych stylów zachowań to inny zestaw swoich preferencji komunikacyjnych, inne motywatory i reakcje na stres i presję. Dane z analiz i raportów pomagają zrozumieć i przewidzieć, jak różne style wchodzą ze sobą w interakcje, jakie mają mocne strony i jakie stoją przed nimi potencjalne wyzwania, w jakich sytuacjach łatwiej dochodzi do konfliktów i nieporozumień.

Czym charakteryzują się zachowania poszczególnych stylów? Sprawdź, czy rozpoznajesz te osoby w swoim otoczeniu:

D to osoby nastawione na wyniki, motywują je samodzielność, decyzyjność, realizacje ambitnych wyzwań (możliwe role zespołowe: reformator, inspirator, planista, projektant).

I to osoby optymistyczne, motywują je kontakt z innymi, generowanie pomysłów (możliwe role zespołowe: entuzjasta, inspirator, emisariusz, uczestnik).

S to osoby spokojne, lojalne, motywują je stabilne, powtarzalne zadania, możliwość aktywnego słuchania (możliwe role zespołowe: realizator, gwarant, planista, uczestnik).

C to osoby analityczne, dokładne, motywują je możliwość specjalizacji, komunikacja pisemna, tworzenie i przestrzeganie procedur, brak presji czasu (możliwe role zespołowe: ekspert, gwarant, projektant, emisariusz).

Stworzenie mapy zespołu nazywa naturalne style zachowań i preferowane role zespołowe wszystkich osób objętych badaniem. Mapa zespołu oparta na modelu DISC jest ułatwieniem w codziennej pracy, pomaga przy rozwiązywaniu konfliktów, motywowaniu, delegowaniu. Przy podejmowaniu decyzji umożliwia zauważenie różnych potrzeb i sposobów reagowania na sytuacje stresowe. Zespół wyposażony w analizy indywidualne i zespołową mapę relacji, przy odpowiednim wsparciu indywidualnym i warsztatach zespołowych, wdraża otwartą komunikację. Budujemy mosty zrozumienia i akceptacji między różnymi stylami, tworząc synergię, co przekłada się na bezpieczną atmosferę pracy, umożliwiając udzielanie konstruktywnej informacji zwrotnej (feedbacku).

Raport zespołowy Extended DISC® to Twoja mapa do OTWARTEJ KOMUNIKACJI

Z jakich elementów składa się podstawowa wersja zespołowej mapy relacji? Czego dowiedzą się pracowniczki i pracownicy? Jakie dane otrzyma kadra menadżerska? Sprawdźmy to i zajrzyjmy do raportu. Raport w wersji bazowej składa się z trzech głównych elementów: pierwszy to analiza ról zespołowych (Kierunek DRUŻYNA), drugi zawiera zachowania i opisy sytuacji wpływającej na zaangażowanie zespołu (Kierunek MOTYWACJA), trzeci opisuje, jak skutecznie przydzielać zadania i obowiązki (Kierunek DELEGOWANIE).

1. Kierunek DRUŻYNA

Czyli jak wykorzystać potencjał zespołu i zminimalizować ryzyko konfliktów?

Znalezienie sposobu, jak efektywnie porozumiewać się z każdym członkiem zespołu, z mapą zespołu opartą na modelu DISC jest szybkie, proste i czytelne. Znając naturalne style zachowań współpracowniczek i współpracowników, unikasz niepotrzebnych nieporozumień. Wiesz, jakie naturalnie przyjmują role zespołowe, tworzysz fundamenty otwartej komunikacji opartej na rozwoju kluczowych kompetencji Twoich i Twojego zespołu.

Raporty indywidualne i grupowe identyfikują potencjalne źródła konfliktów i dostarczają przejrzystych narzędzi do ich skutecznego rozwiązywania. Kadra menadżerska otrzymuje konkretne spersonalizowane wskazówki, jak komunikować się z każdą osobą w zespole, a mapa zespołu dostarcza danych o potencjałach całej grupy. Dzięki temu zespoły mogą szybciej i efektywniej radzić sobie z codziennymi wyzwaniami. Wyróżniamy
10 naturalnych ról zespołowych. Wszędzie tam, gdzie ludzie ze sobą współpracują w społeczności, w rodzinie, w pracy, to one wpływają na sposób i tempo działania Twojej drużyny. Oto one:

Reformator (D): jest bezpośredni, zdecydowany, wymagający, podejmuje szybkie decyzje.

Entuzjasta (I): otwarty, towarzyski, zawsze ma coś do powiedzenia, generuje nowe pomysły i zmianę, łatwo się ekscytuje.

Realizator (S): ostrożny, zrównoważony, godny zaufania, spokojny, chętnie pomaga innym, lubi stabilność i procedury.

Ekspert (C): perfekcjonista, pedantyczny, uparty, zachowuje dystans, zauważa detale, dba o jakość danych.

Inspirator (D/I): otwarty, towarzyski, energiczny, generuje pomysły, dużo mówi, spontaniczny, nieustannie w ruchu, umie przekonać innych do swoich racji.

Uczestnik (I/S): koleżeński, spokojny, uczynny, aktywnie słucha, potrafi zrozumieć innych ludzi, lubi działać wspólnie, nie lubi poruszać nieprzyjemnych, negatywnych kwestii.

Gwarant (S/C): ostrożny, wyważony, dokładny, cichy, boi się błędów, chce wykonywać swoją pracę we własnym tempie, postępuje systematycznie, nie lubi niespodzianek.

Projektant(C/D): racjonalny i twórczy, skupia się na faktach, wymagający, zdystansowany, dostarcza całkowicie nowych pomysłów, działa samodzielnie.

Planista (D/S): ostrożny, metodyczny, skoncentrowany na celu, wymagający, systematyczny, szuka rozwoju i zmian, przeprowadza je, unikając ryzyka, bywa postrzegany jako uparty i zasadniczy.

Emisariusz (C/I): koleżeński, dokładny, wyrozumiały, umiarkowany, otwarty, rozumie różne opinie, mówi wprost, co myśli.

Tworząc mapę zespołu, diagnozujemy wszystkie osoby pod kątem preferowanych ról zespołowych, co jest dobrym punktem wyjścia do budowania fundamentu efektywnego sposobu porozumiewania się na drodze do wspólnego celu. Pracowniczki i pracownicy lepiej rozumieją swoje potrzeby i preferencje zawodowe, co prowadzi do bardziej harmonijnej współpracy. Dobra współpraca w zespole znacząco wpływa na jakość świadczonych usług, produktów oraz stabilność całego przedsiębiorstwa. Świadomość rozkładu potencjałów w grupie ułatwia też decyzje rekrutacyjne. Na tym etapie wiemy już więcej o zespole, czas na wskazówki, jak praktycznie wykorzystać tę wiedzę w codziennym budowaniu zaangażowania.

2. Kierunek MOTYWACJA

Czyli co motywuje i jak budować zaangażowanie?

Zaangażowanie nie jest magiczną formułą, a raczej wypadkową wielu czynników. Jednym z kluczowych jest zrozumienie, co tak naprawdę motywuje nas do działania. Zazwyczaj menadżerowie stosują uniwersalne metody, które trafiają jedynie do części załogi. Mapa zespołu pozwala spojrzeć na tę kwestię inaczej i sprawdzić, które codzienne zachowania realnie determinują długoterminowe zaangażowanie. Każdy członek zespołu jest motywowany przez różne czynniki. Mapa zespołu nazywa rodzaje obowiązków, sposoby porozumiewania się czy doceniania starań tak, by korzystać ze spersonalizowanych strategii motywacyjnych. Wyobraź sobie, że masz mapę, która jasno wskazuje, kogo z Twoich ludzi motywuje zmiana, kogo bezpieczeństwo i powtarzalne czynności. Gdzie wartością będzie tempo i emocje, a gdzie dane i przestrzeganie ustaleń i procedur. Kto potrzebuje cichego pokoju do spokojnej i metodycznej pracy, a komu praca w otwartej przestrzeni, wśród ludzi pozwala rozwinąć skrzydła wydajnej kreatywności. Kto woli pracować niezależnie, samodzielnie bez dokładnych wskazówek, a komu rzucanie na głęboką wodę odbierze radość życia i poczucie bezpieczeństwa. Raporty zespołowe w prosty i czytelny sposób dostarczają szczegółowych informacji o czynnikach motywujących oraz preferowanych stylach komunikacji wszystkich osób z zespołu.

Budowanie empatii i zrozumienia wzmacnia relacje. Świadomość różnic w stylach zachowania i komunikacji buduje w zespole kulturę wzajemnego szacunku, informacji zwrotnej (feedbacku). Spojrzenie na komunikację z perspektywy różnych potrzeb i innych sposobów reagowania na długotrwały stres i presję stopniowo eliminuje konflikty, wzmacnia kluczowe dla jakości długoterminowej współpracy relacje. Zrozumienie motywacji i stylów zachowań pomaga liderom zespołów lepiej dostosować sposób działania do każdej osoby w grupie, co zwiększa codzienne zaangażowanie i motywację do pracy.

3. Kierunek DELEGOWANIE

Czyli jak optymalnie rozdzielać zadania, uwzględniając indywidualne predyspozycje?

Kluczową rolę w efektywności zespołu odgrywa umiejętne delegowanie zadań. Często napotykamy na trudności w tym procesie, konsekwencją jest przeciążenie pracą, frustracja zespołu, spadek produktywności i rotacja. Najczęstsze wyzwania, z jakimi mierzą się osoby delegujące, to brak zaufania do zespołu, obawa przed utratą kontroli, brak czasu na odpowiednie wdrożenie, brak wiedzy o mocnych stronach i potencjałach zespołu, strach przed reakcją grupy, przekonanie, że delegowanie jest niesprawiedliwym zarzucaniem innych pracą. Przy odpowiednim wsparciu wszystkie te trudności można przezwyciężyć, korzystając z analiz indywidualnych i raportów zespołowych. Dopasowanie zadań do naturalnych predyspozycji pracowniczek i pracowników zmniejsza napięcia i codzienną presję, stopniowo zwiększając zaangażowanie, poczucie przynależności oraz efektywność.

Extended DISC® to Twój kompas w procesie delegowania:

D – „Chcę wyzwań i wyników!”

Wybierz zadania, które zawierają: autonomię i swobodę działania, wyzwania i ambitne cele, możliwość awansu i rozwoju.

Deleguj odpowiedzialność, wyznaczaj jasne cele z mierzalnymi wskaźnikami, doceniaj determinację i skuteczność, komunikuj się bezpośrednio i konkretnie, unikaj owijania w bawełnę, przedstawiaj fakty i swoje oczekiwania wprost.

I – „Chcę być częścią zespołu i inspirować innych!”

Wybierz zadania, które zawierają: możliwość interakcji i współpracy, możliwość wyrażania siebie i swoich pomysłów, elastyczność i różnorodność.

Angażuj w inicjatywy zespołowe, doceniaj wkład w budowanie pozytywnej atmosfery, zachęcaj do dzielenia się kreatywnością, daj możliwość prezentowania swoich pomysłów, unikaj monotonii, oferuj projekty, w których mogą wykorzystać swoją energię.

S – „Chcę stabilności i wsparcia!”

Wybierz zadania, które zawierają: poczucie bezpieczeństwa i stabilności, wsparcie i pomoc ze strony zespołu, pracę w zgranym i przyjaznym zespole, jasne oczekiwania i przewidywalność, możliwość wnoszenia stabilnego i pewnego wkładu.

Zapewnij jasne zasady i procedury, oferuj wsparcie i zrozumienie, doceniaj lojalność i dbałość o detale, dbaj o dobre relacje, unikaj konfliktów, informuj o planowanych zmianach z wyprzedzeniem, doceniaj rzetelność i sumienność.

C – „Chcę dokładności i jakości!”

Wybierz zadania, które zawierają: możliwość pracy zgodnie z wysokimi standardami, jasne instrukcje i procedury, możliwość analizowania danych i wyciągania wniosków, możliwość doskonalenia swoich umiejętności.

Zapewnij dostęp do niezbędnych informacji i narzędzi, doceniaj precyzję i dbałość o jakość, daj możliwość i czas na doskonalenie umiejętności, pozwól dbać o jakość i detale, oferuj szkolenia i rozwój w obszarze ich ekspertyzy.

Dopasowanie zadań i obowiązków do naturalnego stylu zachowania zwiększa zaangażowanie i efektywność kadry. Raporty zespołowe pomagają w identyfikacji naturalnych predyspozycji i preferencji zawodowych, co umożliwia menadżerom delegowanie zadań w sposób bardziej dopasowany do indywidualnych mocnych stron. Nie ma jednego uniwersalnego sposobu na skuteczną komunikację, motywację i delegowanie. Inwestując w poznanie naturalnego stylu zachowania wszystkich, tworzymy środowisko, w którym każdy czuje się doceniony, rozumiany i zmotywowany do osiągania wspólnych celów. Skuteczne delegowanie opiera się na odpowiednim doborze zadań do predyspozycji poszczególnych osób z zespołu. Praktyczna i możliwa do wdrożenia od zaraz wiedza zawarta w zespołowej mapie relacji sprawia, że cały zespół zyskuje świadomość o różnorodnych potrzebach komunikacyjnych, umie konkretnie nazwać oczekiwania, zachowania, identyfikuje objawy pracy pod presją już na wczesnym etapie, zanim konflikt urośnie do trudnych do opanowania rozmiarów i przyniesie firmie wymierne straty.

Przyjrzyjmy się bliżej najczęściej formułowanym wątpliwościom, które towarzyszą wielu przedsiębiorczyniom i przedsiębiorcom na etapie wyboru skutecznych metod wsparcia swoich zespołów. Bywa, że decyzje zapadają w chwilach, gdy konflikt i/lub rotacja w zespole jest już na tyle duża, że zostało zakłócone prawidłowe funkcjonowanie firmy, wtedy straty finansowe są duże, a program odbudowania zaufania i zbudowania nowego zespołu będzie długotrwały. Dlatego zadbaj o wiedzę i narzędzia wcześniej, nawet jeżeli uważasz, że:

„Mój zespół jest zbyt mały, żeby to miało sens” – zmiana jest najszybciej widoczna w małych zespołach, tutaj kluczowe znaczenie dla efektywności mają zgranie, dobra atmosfera i nawet jedna nieudana decyzja rekrutacyjna może zaważyć na jakości i skuteczności działania. W Lifterce pracujemy również z małymi rodzinnymi firmami.

„To wszystko jest takie skomplikowane” – analizy i raporty to prosty, zrozumiały język, proces zbierania danych jest zdalny i nie zajmuje więcej niż 15 minut, kwestionariusz jest dostępny w 77 językach, co minimalizuje możliwość generowania nieprzystających do rzeczywistości raportów z uwagi na bariery językowe. Na każdym etapie wdrożenia oferujemy szkolenia zespołowe i wsparcie indywidualne, abyście Ty i Twoja organizacja w pełni wykorzystali wiedzę zawartą w raportach. Wszystkie osoby uczestniczące w badaniu otrzymują dostęp do dodatkowych materiałów, które pomagają utrwalić wiedzę i zaangażowanie w dalszy rozwój kompetencji kluczowych.

„To zbyt drogie, nie mamy budżetu” – mapa zespołu jest strategiczną inwestycją w kapitał ludzki, przynosi wielowymiarowe korzyści dla firmy. Wzrost efektywności, zaangażowania, innowacyjności i redukcja rotacji to tylko niektóre z nich. W aktualnej perspektywie budżetowej dofinansowanie UE dla sektora MŚP znacząco obniża koszty zakupu szkoleń. Nie pozwól, aby mit o wysokich kosztach pozbawił Twój zespół szansy na rozwój i osiągnięcie pełnego potencjału. Lifteka prowadzi wsparcie w pozyskaniu środków na ten cel. Zeskanuj kod QR zamieszczony w artykule, wypełnij formularz i sprawdź, czy i kiedy możesz skorzystać z dofinansowania.

Mapa zespołu Extended DISC® to raport oparty na naukowych podstawach, korzystają z niego liderki i liderzy na całym świecie. Wdrażając w firmie otwartą komunikację, zyskujesz przewagę konkurencyjną, budujesz silny i zmotywowany zespół. Wiedza z raportu ułatwia moderowanie dyskusji wewnątrz grupy i wykorzystanie potencjału każdego stylu zachowania. Liderzy zespołów otrzymują kompleksowe informacje na temat mocnych stron i obszarów do rozwoju osób objętych badaniem. Mapa zespołu opracowana przez zespół Lifterka.pl jest intuicyjna i łatwa w użyciu, napisana zrozumiałym, prostym językiem, bez korporacyjnej nowomowy. Jedną z naszych kluczowych wartości jest przekonanie, że empatyczne i spersonalizowane podejście do otwartej komunikacji jest fundamentem trwałego zaangażowania i sukcesu organizacji. Wykorzystaj potencjał DISC, aby przekuć tę wiedzę w realne działania i budować zespoły, które z pasją podążają w kierunku wspólnego sukcesu.

Tylko cztery kroki dzielą Cię od skutecznego i efektywnego zespołu. Sprawdź, w którym potrzebujesz wsparcia w pierwszej kolejności:

Krok 1. Poznaj swój zespół: Stwórz mapę zespołu, aby poznać i zrozumieć dominujące style zachowań w Twoim zespole.

Krok 2. Motywuj efektywnie i doceniaj różnorodność: Używaj języka i argumentów, które rezonują z danym stylem. Uznaj, że każdy styl wnosi unikalną wartość do zespołu.

Krok 3. Deleguj skutecznie: Przydzielaj zadania w zgodzie z potencjałami i preferencjami załogi.

Krok 4. Monitoruj i dostosowuj: Regularnie sprawdzaj poziom zaangażowania, korzystaj z informacji zwrotnej (feedbacku).

Model otwartej komunikacji to nie tylko narzędzie do analizy czterech naturalnych stylów zachowań – to klucz do odblokowania potencjału drzemiącego w różnorodnych zespołach. Inwestując w zrozumienie stylów zachowań i preferencji komunikacyjnych swoich pracowniczek i pracowników, budujesz fundamenty silnej, efektywnej i innowacyjnej organizacji. Świadome wykorzystanie różnorodności i otwarta komunikacja, wspierane przez analizy indywidualne i zespołowe, przekłada się na realne korzyści biznesowe – od poprawy atmosfery pracy i zaangażowania pracowników, po wzrost sprzedaży i zysków. 

Nie czekaj, aż Twoja konkurencja pierwsza odkryje tajemnicę współpracy. Już dziś zrób pierwszy krok, zeskanuj QR, sprawdź możliwość dofinansowania, umów się na konsultację i zbuduj z nami skuteczność Twojego zespołu.