Prowadzisz stacjonarny sklep zoologiczny, salon groomerski, hotel czy szkołę dla psów i zastanawiasz się, jak docierać do nowych klientów? A może produkujesz akcesoria dla pupili i myślisz nad tym, co zrobić, aby więcej osób dowiedziało się o tym, że istniejesz, i poznało Twoją ofertę? Odpowiedź jest prosta: postaw na wielokanałowe działanie! Łącz ze sobą publikacje w prasie branżowej, nowoczesne technologie i działania w internecie! To wszystko pozwoli Ci zbudować silną markę, o utrwalonym i mocnym wizerunku eksperta.

Autor Ewa Chilmańska – WYPISZ WYMALUJ, www.wypisz-wymaluj.com

Potęga internetu

Internet, z mediami społecznościowymi na czele, to świetne narzędzie do budowania świadomości marki i wzrostu sprzedaży. Nieważne, jak wielką prowadzisz działalność – profil na Facebooku, Instagramie czy wizytówka w Google da Ci więcej niż 1000 najlepszych ulotek rozrzuconych do skrzynek pocztowych w Twoim mieście. Co więcej, żeby prowadzić działania marketingowe w social mediach, nie potrzebujesz nakładu finansowego! Musisz wiedzieć, że Facebook staje się nowoczesną formą wyszukiwarki i źródłem, w którym klienci poszukują firm czy usług. Nie ma Cię na nim? To nie istniejesz dla większości klientów. Firmowy profil na Facebooku czy Instagramie to obecnie must have! 

Z internetu korzysta już praktycznie każdy – dzięki temu masz nieskończone możliwości docierania do nowych, potencjalnych klientów. Co więcej, mam wiadomość, która powinna Cię ucieszyć – opiekunowie zwierząt domowych są bardzo aktywni w sieci! Ten fakt otwiera przed Tobą ocean możliwości rozwoju biznesu! 

Wróćmy jednak do użytkowników internetu. Według raportu „Digital 2021” w styczniu 2021 r. w Polsce było 31,97 mln internautów, co stanowi około 84% społeczeństwa! Z mediów społecznościowych korzysta 25,9 mln rodaków, a liczba ta z roku na rok jest coraz większa. Jeśli chcesz docierać do nowych klientów, musisz być tam, gdzie oni. Na szczęście nie oznacza to, że powinieneś jeździć po Polsce i szukać opiekunów zwierząt domowych. Wystarczy, że aktywnie poprowadzisz swoje social media. Wniosek jest jeden – prowadząc działania marketingowe w internecie, jesteś w stanie dotrzeć i przedstawić swoją ofertę większości mieszkańców Twojego miasta (i okolicznych), a jeśli zechcesz, to nawet całej Polski! Media społecznościowe to wizytówka Twojej firmy, w której możesz dokładnie opowiedzieć o swoich usługach, podzielić się pozytywnymi opiniami innych klientów, utrzymywać z nimi stały kontakt i poinformować o bieżącym funkcjonowaniu firmy. Dają szeroki wachlarz możliwości, który pozwoli Ci zwiększyć bazę klientów, a co za tym idzie – zwiększyć obroty. 

Jednak samo założenie profilu firmy na Facebooku nie przyniesie pożądanych efektów. To tak jak z ogrodem – samo zasianie nasion nic nie da. Musisz o nie odpowiednio dbać i pielęgnować, żeby przyniosły satysfakcjonujące plony. 

Jakie media społecznościowe wybrać?

Istnieje wiele mediów społecznościowych, a każde z nich ma trochę inną specyfikę i grupę docelową. Zapewne zastanawiasz się, które powinieneś wybrać, a może nawet rozważasz założenie profili we wszystkich możliwych kanałach. Od razu uprzedzam – nie rób tego! Zmarnujesz tylko swój czas, a jak wiadomo – czas to pieniądz. Jeśli prowadzisz mały, a nawet średniej wielkości salon groomerski czy sklep zoologiczny, komunikacja na LinkedInie czy Twitterze nie przyniesie Ci żadnych efektów. To serwisy, gdzie ludzie ze świata biznesu czy politycy wymieniają się swoimi spostrzeżeniami i poszukują kontrahentów do współpracy. Być może mają psy, ale wchodząc na te portale, nie szukają treści im poświęconych. Po prostu misja tych serwisów jest zupełnie inna. 

Jednak istnieją portale, które są dość uniwersalne i wiele branż się w nich odnajdzie. Mowa o tych najpopularniejszych, skupiających wiele milionów użytkowników, a tym samym dających ogromne możliwości docierania do klientów. Oto one: 

Facebook – jest zdecydowanym must have każdej firmy. Tak jak wspominałam wcześniej, platforma staje się współczesną wyszukiwarką i wizytówką przedsiębiorstwa, a jeśli Cię na nim nie ma, to po prostu nie istniejesz w świadomości klientów. Na Facebooku jest praktycznie każdy, dlatego dzięki niemu dotrzesz do osób, które aktywnie trenują z psami, posiadają rybki czy uwielbiają koty! Portal jest bardzo przyjazny przedsiębiorcom i daje wiele możliwości, które korzystnie wpływają na rozwój firmy. Poza standardowymi działaniami, tj. publikowaniem opisów, zdjęć, materiałów wideo czy animacji i tworzeniem albumów, pozwala również na prowadzenie transmisji live, organizowanie wydarzeń, zakładanie zamkniętych grup tematycznych, np. dla miłośników psów czy akwarystyki. W ostatnim czasie Facebook dodał opcję stworzenia sklepu na profilu firmy, dzięki czemu w wygodny sposób możesz dokładnie zaprezentować odbiorcom swoją ofertę. Daje również szansę prowadzenia sponsorowanych kampanii reklamowych, które mają niezliczone możliwości! Założenie fanpage`u i jego prowadzenie jest zupełnie bezpłatne, a skutecznie wpływa na wzrost sprzedaży i poprawę wiarygodności firmy;

Instagram – w 2012 r. został wykupiony przez Facebooka, jednak nie oznacza to, że są to dwa takie same serwisy. Komunikacja na Instagramie jest bardziej swobodna, a użytkownicy szukają na nim w większości treści inspiracyjnych, a nie sprzedażowych. Na Instagramie duże znaczenie mają estetyczne zdjęcia, które przyciągają wzrok i przekładają się na budowanie pozytywnych emocji związanych z Twoją marką. Serwis ten słynie z #hasztagów, dzięki którym możesz docierać do osób zainteresowanych takimi tematami, jak #pies, #suchakarma czy #akcesoriadlapsa. Bardzo duży potencjał drzemie w stories, które (jeśli nie zostaną zapisane w wyróżnionych relacjach na profilu) są widoczne tylko przez 24 h. Cieszą się dużą sympatią wśród obserwatorów, więc możesz wykorzystywać je, żeby opowiadać o produktach czy pokazywać wnętrze swojego sklepu. To, co ważne z perspektywy branży zoologicznej, Instagram jest bardzo popularną aplikacją wśród opiekunów zwierząt domowych! Powstaje na nim wiele profili, które są w pełni poświęcone danemu psu, kotu czy królikowi, a ich właściciele dzielą się historiami z ich życia, recenzują nowe produkty i udostępniają treści merytoryczne. Za pomocą serwisu szukają firm z ciekawą ofertą i treści merytorycznych. Posiadanie i odpowiednie prowadzenie profilu na Instagramie pozwoli Ci dotrzeć do wielu potencjalnych klientów;

Wizytówka Google – a tak właściwie usługa Google Moja Firma. To niesamowicie ważny element, zwłaszcza jeśli mówimy o promocji stacjonarnego sklepu zoologicznego czy salonu groomerskiego. Google to najpopularniejsza wyszukiwarka na świecie. To właśnie w niej ludzie szukają odpowiedzi na miliony pytań. Czy wiesz, że wiele osób poszukuje sklepów zoologicznych przez wpisanie w Google frazy „sklep zoologiczny Koszalin” (miasto dowolne)? A największą szansę na wybranie mają te sklepy, które posiadają wizytówkę Google i jest ona regularnie uaktualniana, dzięki czemu pozycjonuje się wyżej na liście wyszukiwań. To właśnie w niej klienci znajdują podstawowe informacje, takie jak godziny otwarcia, adres, opinie innych użytkowników czy zdjęcie lokalu. Bardzo często wizytówka Google to pierwszy element styku klienta z marką, dlatego warto dodawać do niej regularnie zdjęcia i prezentować ofertę swojego sklepu. Warto również zachęcać klientów do wystawiania w niej pozytywnych opinii. Rekomendacje innych użytkowników stanowią tzw. społeczny dowód słuszności. Oznacza to, że jeśli nie jesteśmy pewni, czy powinniśmy skorzystać z usług danej firmy, a na jej temat znajdziemy pozytywne głosy, uznajemy, że warto wybrać właśnie ją. Lubimy rzeczy i firmy, którym zaufali inni. Opinie w wizytówce Google są wyjątkowo istotne, ponieważ – jak wspominałam wcześniej – często jest to pierwsze miejsce, w którym nowy klient poznaje markę. 

Kampanie reklamowe w social mediach

Prowadzenie komunikacji na wyżej wymienionych portalach jest bezpłatne i wymaga od Ciebie jedynie nakładu czasu. Gdybyś jednak chciał zmaksymalizować korzyści wynikające z obecności w social mediach, to jest to możliwe dzięki płatnym kampaniom reklamowym. Możesz je realizować zarówno na Facebooku, Instagramie, jak i w Google. Musisz wiedzieć, że reklama w social mediach jest dużo tańsza od tradycyjnej formy, np. wykupienia billboardu czy wydruku i rozniesienia wielu ulotek. Z mojej perspektywy jej największą zaletą jest to, że masz duży wpływ na to, do kogo Twoja reklama dotrze, oraz jesteś w stanie w 100% zmierzyć efekty. Nigdy nie wiesz, ile osób zobaczy Twoją ulotkę czy billboard. W social mediach jest zupełnie inaczej – wiesz dokładnie, do ilu osób dotarła Twoja reklama i ile Cię to kosztowało. 

Załóżmy, że prowadzisz salon groomerski dla psów – kierowanie Twojej reklamy do osób, które nie posiadają pupila, jest po prostu przepaleniem budżetu. Inaczej ujmując, wyrzuceniem pieniędzy w błoto. Algorytmy Facebooka świetnie radzą sobie z określeniem, jakimi dziedzinami, zjawiskami czy hasłami się interesujemy. Dzięki odpowiedniej analizie danych możesz to wykorzystać w tworzeniu grupy docelowej Twoich reklam. Dobrze poprowadzona kampania przyniesie Ci duże korzyści. Co więcej, jeśli posiadasz stronę www, dzięki specjalnym wtyczkom możesz skierować swoje reklamy na Facebooku do wszystkich osób, które były na Twojej stronie w okresie ostatnich 180 dni! To właśnie dzięki temu masz pewność, że Twoja reklama dociera do osób, które interesują się zwierzętami i groomingiem. Nie marnujesz pieniędzy na budowanie świadomości marki wśród osób, które nie są Twoją grupą docelową. Podobnie wygląda sytuacja w Google. 

Co więcej, jako firma lokalna, możesz skierować swoje reklamy do osób, które mieszkają lub pojawiły się w określonej odległości od Twojego punktu. To genialny sposób, żeby zwiększyć liczbę odwiedzin w sklepie czy salonie oraz poprawić rozpoznawalność marki w najbliższym otoczeniu. Dzięki reklamom możesz sprawić, że to właśnie Twoja firma będzie przychodzić jako pierwsza do głowy osobom z Twojego bliższego i dalszego sąsiedztwa.

Aplikacja mobilna MyPetStory

Cały świat idzie do przodu, a branża pet bardzo dynamicznie się rozwija. Dlatego też ostatnio na rynku pojawiła się aplikacja mobilna MyPetStory, która pomaga przedsiębiorcom dotrzeć do klientów i zwiększyć świadomość swoich działań, a osobom prywatnym znaleźć spersonalizowane oferty. Aplikacje mobilne z roku na rok cieszą się coraz większą popularnością, dlatego warto je uwzględnić w swojej strategii marketingowej. MyPetStory daje możliwość zaprezentowania swojej oferty, najważniejszych danych kontaktowych oraz informowania o specjalnych promocjach. Co więcej, możesz znaleźć w niej również partnerów biznesowych! To pierwsza tego typu aplikacja w Polsce. Jej szeroki wachlarz możliwości pozwala na budowanie wizerunku i wzmacnianie świadomości marki. 

Postaw na omnichannel!

W obecnych czasach, kiedy świat bardzo dynamicznie się zmienia, musisz pamiętać, że prowadzenie wielokanałowych działań marketingowych to podstawa. Nie możesz opierać swojej komunikacji tylko na jednym medium. Po przeczytaniu tego artykułu już wiesz, że media społecznościowe to świetne narzędzie, które pomoże Ci zwiększyć rozpoznawalność marki. Tutaj nie ma znaczenia, czy prowadzisz ogromną firmę, czy mały, lokalny sklep – w jednym i drugim przypadku przyczynią się do wzrostu i rozwoju Twojego biznesu. W przypadku lokalnych działalności social media to świetny sposób na ich dywersyfikację, o czym większość mogła się przekonać w momencie pierwszego lockdownu. Ci, którzy posiadali dobrze rozbudowane social media, mimo zamknięcia sklepów stacjonarnych, nadal pozostali w kontakcie ze swoimi klientami i mogli prowadzić sprzedaż, np. poprzez wiadomości na messengerze, komentarze czy sprzedażowe live’y! Podobnie wygląda sytuacja w przypadku aplikacji MyPetStory. 

Jak widzisz, korzyści z wykorzystywania social mediów w działaniach promocyjnych jest wiele! Wspominałam wcześniej, że opiekunowie zwierząt są bardzo aktywni w sieci. Coraz więcej młodych ludzi decyduje się na domowego pupila, a internet jest dla nich otoczeniem naturalnym. Naprawdę warto wykorzystać ten potencjał, ponieważ odpowiednio poprowadzeni i zaktywizowani odbiorcy staną się darmowymi ambasadorami Twojej marki. O tym, jak do tego doprowadzić i jak skutecznie zaplanować działania na poszczególnych serwisach, opowiem już w następnym artykule!