Branża zoologiczna, podobnie jak inne branże, podlega wpływom zmian gospodarczych oraz dostosowuje się do nowych trendów. Analiza danych z rynku pozwala na dynamiczne dostosowywanie się do potrzeb partnerów biznesowych oraz konsumentów, jak również wyznacza kierunki rozwoju i innowacji. Niedawno skupialiśmy się na analizach dotyczących wpływu pandemii COVID-19 na gospodarkę i zachowania zakupowe konsumentów. W 2020 roku rekordowo wzrosła liczba posiadanych psów i kotów, zwłaszcza w krajach Europy Zachodniej. Wzmocniona została sprzedaż produktów „pet care” ze względu na wymuszoną izolację społeczną i na spędzanie większej ilości czasu z pupilami w domu (na całym świecie odnotowano w 2021 roku wzrost sprzedaży o 6% – dane EUROMONITOR INTERNATIONAL). W latach 2021–2022 odnotowano wolniejsze tempo wzrostu populacji zwierząt domowych. Według raportu FEDIAF 2021 90 milionów gospodarstw domowych w Europie posiada zwierzę (46%). Obecnie jednym z ważniejszych tematów jest inflacja i jej efekty ekonomiczno–społeczne.

Jak inflacja wpływa na rynek e-commerce karm dla zwierząt towarzyszących w Europie?

 Sektor karm dla zwierząt towarzyszących jest największy w branży zoologicznej. Ponieważ presja inflacyjna wywiera wpływ na konsumentów z różnych perspektyw, opiekunowie zwierząt domowych odczuwają trudności związane z efektem inflacji wpływającym na producentów i dostawców karm, co skutkuje podnoszeniem cen w odpowiedzi na różne czynniki napędzające wzrost kosztów i popyt. Zrozumienie stopnia, w jakim ceny i dostępność zmieniają się na konkurencyjnych rynkach ma ogromne znaczenie, biorąc pod uwagę m.in. konkurencję między wszystkimi dostawcami. Analitycy Euromonitor International przeanalizowali wyniki kategorii karmy dla zwierząt domowych w krajach europejskich, aby sprawdzić, jak zmieniła się podaż karm dla psów i kotów na głównych rynkach oraz jak kształtowały się ceny w poszczególnych kategoriach i krajach. Wykorzystano do tego celu narzędzie Via Euromonitor International do śledzenia rynku e-commerce. Analizując dostępność karm dla psów i kotów w kanale sprzedaży internetowej w okresie marzec – październik 2022, wykazano, że dostawcy i sprzedawcy mieli trudność z utrzymaniem dostępności towarów. Na dostępność karmy dla psów i kotów w Europie znaczący wpływ miały zakłócenia w łańcuchu dostaw i rosnąca konkurencja o towary w związku z trwającą wojną w Ukrainie. Sprawdzano rynki w Wielkiej Brytanii, Niemczech, we Francji, Włoszech, w Hiszpanii, Polsce i Czechach. Wszędzie odnotowano tendencję malejącej dostępności. Najmniej dynamiczną we Włoszech i UK. Wielka Brytania, największy rynek pod względem sprzedaży karmy dla zwierząt domowych w Europie do 2021 r. według RSP, odnotowała jedynie 8% spadek liczby dostępnych SKU w ciągu ośmiomiesięcznego okresu obserwacji.  Wyraźnie widoczny spadek był we Francji i w Niemczech (odpowiednio 35% i 39%). Francja odnotowała też największą podwyżkę cen karm. W Polsce w marcu i kwietniu SKU (jednostki magazynowe) kształtowało się na poziomie powyżej 25 000, w kolejnych dwóch miesiącach spadło do 20 000, aby we wrześniu /październiku odnotować spadek do 15 000. Jeszcze mniejszą dostępność miały Czechy, pod koniec roku osiągając 10 000 SKU (ryc.1.). 

Polska i Czechy odnotowały wzrost liczby uchodźców z dotkniętych wojną obszarów, którzy przywieźli ze sobą zwierzęta towarzyszące, co spowodowało dodatkowe zapotrzebowanie i większy wpływ na środowisko łańcucha dostaw. Ratowano również zwierzęta z rejonów wojennych, więc dodatkowe populacje zwierząt domowych uznano za czynnik najbardziej wpływający na dostęp towarów u sprzedawców detalicznych. Dodatkowo dostawcy i sprzedawcy detaliczni borykali się z zakłóceniami w łańcuchu dostaw zarówno gotowych produktów, jak i surowców pochodzących z Ukrainy i Rosji.

Dostępność towarów jest silnym czynnikiem wzrostu cen. Ponieważ większość rynków doświadczyła spadku dostępności, ceny jednostkowe drastycznie wzrosły. Średni wzrost cen jednostkowych dla tych siedmiu krajów i sześciu poszczególnych kategorii karmy dla zwierząt domowych, które były śledzone, osiągnął 21%. Francja odnotowała najsilniejszy wzrost cen jednostkowych ze wszystkich krajów, ze średnim wzrostem o 31% dla sześciu kategorii karm dla kotów i psów. Konsekwencją tak drastycznych wzrostów cen we Francji był zwiększony odsetek porzucanych zwierząt (o 6%) i przepełnienie schronisk.

Wiodące trendy konsumenckie 2023

Branża zoologiczna podobnie jak inne zmaga się ze stale ewoluującymi oczekiwaniami konsumentów. Współczesny konsument z branży zoologicznej jest wymagający, ma coraz większą świadomość zakupową, aktywnie poszukuje informacji o produktach i potrzebach zwierząt towarzyszących i coraz większą uwagę zwraca na dobrostan holistyczny swojego pupila. Nieustannie pojawiają się nowe trendy konsumenckie, niektóre stają się wyraźnie wiodącymi. Firmy z branży muszą być elastyczne i umieć szybko dostosować się do nowych trendów – jest to jeden z gwarantów wyróżnienia się na tle konkurencji i pozyskania lojalnych klientów. Jakie są globalne trendy konsumenckie przewidywane na 2023 rok? Dzięki raportowi EUROMONITOR INTERNATIONAL możemy poznać 10 wiodących trendów, czyli czynników wpływających na zachowania oraz decyzje konsumentów, i skorzystać z tej wiedzy, planując działania rozwojowomarketingowe firmy. Trzeba brać pod uwagę rosnące koszty życia, które będą też redefiniować decyzje zakupowe w sektorze zoologicznym. Konsumenci chcą zakupów wygodnych, szybkich i pozwalających na oszczędzanie wydatków.

W 2023 roku światowa populacja szacowana jest na ponad 8 miliardów ludzi (przekroczyliśmy liczbę 8 mld 15 listopada 2022 roku). 62% tej populacji korzysta z Internetu. Poziom wydatków konsumentów prognozowany jest na 54 biliony USD. Oczekiwany wzrost całkowitej sprzedaży detalicznej określono na 6,5%.

10 wiodących trendów konsumenckich 2023

1. Autentyczna automatyzacja; digitalizacja i automatyzacja życia są dominującą siłą. Wiele firm planuje inwestycje za zakresu automatyki i robotyki. Należy jednak dostosowywać się do potrzeb emocjonalnych konsumentów. 8 na 10 konsumentów poniżej 29. roku życia deklaruje komfort w kontakcie z robotami w serwisach konsumenckich. Ale nadal jest silna potrzeba kontaktów personalnych. Konsumenci chcą wchodzić w interakcje z ludźmi i maszynami, ale z różnych powodów i w konkretnych punktach na ścieżce zakupowej. Pomogą zaawansowane algorytmy i hiperpersonalizacja.

2. Budżetowcy; inflacja i wysokie ceny osłabiają siłę nabywczą. Teraz konsumenci są metodyczni w wydatkowaniu pieniędzy. Firmy muszą wdrażać lub rozwijać rozwiązania, które pomogą osobom zajmującym się budżetem oszczędzać, jednocześnie oceniając nadchodzące wydatki. Oszczędzanie będzie myślą przewodnią. Prognozuje się, że przystępność cenowa i okazje często mogą poprzedzać lojalność wobec marki. Możemy oczekiwać większego przestawiania się na e-commerce (poszukiwanie okazji cenowych). Firmy muszą oferować elastyczne i opłacalne opcje, np. plany płatności, takie jak „kup teraz, zapłać później”, uruchomienie programu nagród, pakiety produktowe lub rozszerzenie przywilejów o ekskluzywną sprzedaż również pozwoli na utrzymanie lojalności klientów. Utrzyma się trend zainteresowania dyskontami i markami własnymi.

3. Kontrolowane scrollowanie; działania internetowe przechodzą od bezmyślnych do świadomych. Konsumenci chcą konsolidować i centralizować swoje platformy, aby zoptymalizować swój czas. Konsumenci nie planują skracać znacząco czasu przed ekranami komputerów czy smartfonów, ale będą bardziej koncentrować się na funkcjonalności i wydajności platform i aplikacji. Wyselekcjonowana zawartość, usprawnione aplikacje i dostosowane, personalizowane rekomendacje to rozwiązania, które mogą w tym pomagać – podejście zorientowane na klienta i oszczędzające jego czas. Firmy powinny inwestować w obszar „digital wellness” i zoptymalizować funkcjonalności. 

4. Konsumenci eko – ekonomiczni; ograniczanie konsumpcjonizmu i zwiększona świadomość proekologiczna ma pozwolić na oszczędzanie oraz chronienie planety. Wzrośnie zainteresowanie produktami energooszczędnymi, zużywającymi mniej wody oraz działaniami „zielonymi” – czyli naprawianiem, kupowaniem z drugiej ręki i wynajmowaniem. Konsumenci chcą redukować ilość odpadów i zmniejszać ślad węglowy. Firmy powinny kontynuować zrównoważony rozwój i inwestowanie w produkty proekologiczne – rozwiązania z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym. Liczy się kreatywność!

5. Gaming; jest to obecnie wiodąca forma rozrywki. Firmy mogą wykorzystać kulturę gier, aby dokonać konwersji graczy w płatników. Milenialsi i pokolenie Z to wiodące grupy konsumenckie zainteresowane gamingiem, ale starsze pokolenia też się nim interesują (np. e-sportem). Produkty digitalowe są doskonałym rozwiązaniem dla takich platform gamingowych („in-game purchase”).

6. Tu i teraz; jednym z trendów będzie pozwalanie sobie na radości z zakupów i „małe luksusy”. Firmy powinny tworzyć kampanie celowane, kierowane na specjalne okazje (marketing emocjonalny) oraz utrwalać lojalizację klientów. Sklepy „pop-up”, błyskawiczne wyprzedaże, oferty ograniczone czasowo lub ekskluzywne to sposoby, które kuszą klientów do kupowania pod wpływem kaprysu.

7. Odnawianie rutyny; firmy powinny zachęcać konsumentów do wychodzenia z domu i zaangażowania w aktywności typowe dla życia przedpandemicznego. 

8. Kobiety w centrum uwagi; różnorodność, równość i integracja powinny znaleźć się w centrum podstawowych wartości – umacnianie pozycji kobiet w społeczeństwie. Ale oznacza to też fokusowanie się na decyzjach zakupowych kobiet i produktach dla kobiet/wybieranych przez kobiety.

9. The Thrivers – osoby cieszące się życiem; konsumenci skoncentrowani na swoich osobistych potrzebach, poszukujący produktów zapewniających komfort, spokój, odpoczynek. Ludzie chcą wyraźniejszych granic między pracą a życiem prywatnym, wellbeingu, chcą być zdrowsi oraz szczęśliwsi. Wzrost zainteresowania suplementami oraz personalizowanymi produktami na specjalne potrzeby.

10. Pokolenie Z; zaspokojenie potrzeb tego pokolenia zwiększającego swój udział na rynku wymaga zrozumienia ich przekonań i oczekiwań. Trzeba budować zaufanie do firm, zmienić strategie marketingowe i pamiętać, że media społecznościowe są podstawą lifestylu młodych ludzi.