Humanizacja oraz dbanie o dobrostan zwierząt są jednymi z najsilniejszych trendów kształtujących zoologię XXI wieku. Wiąże się z tym również prawidłowy dobór surowców, z których są wykonane produkty dla zwierząt. Modnym obecnie określeniem jest „pet-friendly”, czyli przyjazne dla zwierząt. Co to tak naprawdę oznacza i jakie surowce stosowane do produkcji wyrobów zoologicznych z czystym sumieniem można nazwać przyjaznymi dla naszych pupili?

Pet-friendly, czyli co?

Określenia „surowce pet-friendly” używa się obecnie w praktycznie każdej dziedzinie branży zoologicznej, począwszy od karm, a skończywszy na akcesoriach i innych produktach dla zwierząt. W przypadku karm podkreśla się walory ich składników mające za zadanie idealne dostosowanie finalnego produktu do potrzeb danej grupy zwierząt. Dlatego obecnie do wytwarzania karmy dla psów i kotów, a także innych grup zwierząt towarzyszących najczęściej stosuje się surowce bardzo wysokiej jakości, często określane mianem human grade. Podkreśla się przy tym, że spełniają one wymagania współczesnych pupili (oraz ich opiekunów). Stąd właśnie w recepturach jest kładziony nacisk na karmy monobiałkowe, z ograniczonym źródłem węglowodanów (często też zwraca się uwagę na indeks glikemiczny), bezzbożowe i tym podobne mające na celu uchronienie zwierząt między innymi przed alergiami i nietolerancjami pokarmowymi. 

Wyrazem tego trendu jest również poszukiwanie alternatywnych źródeł białka zwierzęcego, takich jak szalenie modne obecnie owady, ale również rzadkie gatunki mięs. Coraz popularniejsze są również nietypowe źródła węglowodanów – tradycyjne zboża zastępuje się ziemniakami, batatami oraz rozmaitymi warzywami. Ostatnio kładzie się też szczególny nacisk na zapobieganie występowania mykotoksyn w karmach dla psów i kotów. Podkreśla się konieczność edukacji opiekunów w kwestii, jakie surowce/ produkty żywnościowe mogą być szkodliwe czy wręcz toksyczne dla zwierzęcia, żeby nie podawać ich w formie przekąsek (w Stanach Zjednoczonych np. zwraca się uwagę na możliwość obecności ksylitolu w maśle orzechowym). A w przypadku opiekunów kotów – jakie rośliny można bezpiecznie trzymać w domu, aby nie doszło do zatrucia u kotów.

Surowce pet-friendly dotyczą również akcesoriów dla zwierząt wykonanych ze szkła i tworzyw sztucznych. Niektóre z nich mają specjalne certyfikaty, na przykład „contact food” stosowany głównie przy produkcji misek dla psów i kotów. Gwarantuje on, że użyte do ich wytworzenia materiały nie wpływają na smak i zapach karmy i wody oraz są całkowicie bezpieczne dla pupila – nie wchodzą w reakcje z pokarmem czy nie uwalniają melaminy. Dla gryzoni i królików pet-friendly akcesoria to takie, które zwierzę może bezpiecznie ogryzać, a nawet zjadać. Stąd pomysł na jadalne domki, norki czy drewniane zabawki do gryzienia. Oraz niepylące siano z ekologicznych upraw wzbogacane ziołami. Zwraca się też uwagę na niepylące ściółki dla zwierząt. Ten sam trend dotyczy żwirków do kocich kuwet – coraz więcej jest też różnych żwirków z surowców naturalnych lub pochodzących z recyklingu czy produktów ubocznych.

Określenie „surowce pet-friendly” jest też bardzo często stosowane wśród producentów legowisk i innych akcesoriów dla zwierząt wykonanych z tkanin, co więcej, tkaniny dedykowane dla zwierząt i przyjazne dla nich są oznaczane specjalnym piktogramem. Jak należy rozumieć jego znaczenie? Podkreśla on, że takie materiały są całkowicie bezpieczne dla zwierząt oraz odporne na ich zęby i pazury, a więc utrudnione jest ich niszczenie przez pupila, wyciąganie nitek i innego typu uszkodzenia mechaniczne. Tym samym legowisko posłuży znacznie dłużej. Niektórzy producenci idą o krok dalej – jako pet-friendly podkreślają na przykład właściwości hydrofobowe danych tkanin, które zapewniają zwierzęciu komfort i chronią je przed wilgocią. A także specjalne wypełnienia – pianka memory czy wypełnienia z recyklingu. To samo dotyczy zabawek dla zwierząt – jako pet-friendly bardzo często określane są również te w pełni bezpieczne, a więc pozbawione małych części, które zwierzę może odgryźć oraz wykonane z certyfikowanych surowców nietoksycznych dla pupila. W trend pet-friendly wpisują się też linie akcesoriów spacerowych (oddychające tkaniny, nieobcierające materiały, materiały z recyklingu, diody LED i neonowe wstawki zapewniające bezpieczeństwo itd.). Ale zabawki pet-friendly to także zabawki behawioralne (specjalne przytulanki dla szczeniąt, maty węchowe, maty do lizania).

Pet-friendly a ochrona środowiska

Pojęcie „pet-friendly” jest również powszechnie łączone z ochroną środowiska naturalnego. Dotyczy to zarówno punktu widzenia konsumentów, jak i producentów wyrobów dla zwierząt. Wiąże się więc z pojęciami takimi, jak „recykling” i „biodegradowalność”. Idee te są w tej chwili niezwykle szeroko promowane, zwłaszcza w branży zoologicznej. Sprzyja temu fakt, że według wiodących ośrodków badawczych, takich jak agencja Euromonitor International, opiekunowie zwierząt domowych kładą szczególny nacisk na te aspekty. Tym samym recykling i biodegradowalność są przez nich postrzegane właśnie jako idee pet-friendly i urastają do rangi wiodących argumentów sprzedażowych. Po prostu produkty wytworzone zgodnie z tą filozofią są o wiele chętniej wybierane, a więc łatwiej je sprzedać i dobrze na tym zarobić. Dodatkowym czynnikiem zwiększającym zainteresowanie producentów recyklingiem i biodegradowalnością są wymogi współczesnego świata wyrażone między innymi w Celach Zrównoważonego Rozwoju z 2015 r. (patrz „ZooBranża” nr 1/2022). Dlatego obecnie zdecydowana większość producentów kładzie duży nacisk na to, aby zarówno wytworzone przez nich produkty, jak i opakowania, w których są one oferowane, nadawały się do recyklingu i były możliwie biodegradowalne. W tym celu jako surowiec do produkcji opakowań stosuje się powszechnie papier i karton, a także szkło, zamiast silnie obciążających środowisko i dużo trudniejszych do ponownego wykorzystania tworzyw sztucznych. Przyjazność dla środowiska takich opakowań bardzo często podkreśla się też ich odpowiednią kolorystyką – w miejsce powszechnie stosowanych dawniej krzykliwych, przyciągających wzrok klienta kolorów coraz częściej stosuje się naturalne barwy Ziemi, takie jak zieleń czy różne odcienie brązu. Badania udowodniły, że taka kolorystyka silnie oddziałuje na świadomych ekologicznie klientów i sprawia, że chętnie sięgają oni po produkty oferowane właśnie w takich opakowaniach. Hitem wśród kociarzy są też kartonowe domki czy drapaki dla kotów.

Bardzo ciekawym trendem stosowanym przez coraz więcej firm jest również zastępowanie tworzywa sztucznego tak zwanym bioplastikiem, czyli jakkolwiek kuriozalnie by to brzmiało – naturalnym tworzywem sztucznym. Jest ono wytwarzane z surowców roślinnych, takich jak chociażby trzcina cukrowa, ryż, kukurydza czy słoma zbóż. Jego podstawową zaletą jest to, że po wyrzuceniu rozkłada się zwykle maksymalnie kilka miesięcy, a nie co najmniej 500 lat, tak jak syntetyczne tworzywa sztuczne. Taką ciekawostką będą np. pet-friendly woreczki na psie odchody z bioplastiku.

Prośrodowiskowość surowców jest też szeroko podkreślana w branży karm dla zwierząt. W sposób szczególny dotyczy to karm dla psów i kotów. Duży nacisk jest kładziony na pochodzenie zawartych w nich surowców, a zwłaszcza tych wywodzących się z morza. Firmy podkreślają, że ryby, skorupiaki i inne organizmy wykorzystywane do ich wytwarzania pochodzą wyłącznie z certyfikowanych połowów odbywających się zgodnie z metodami przyjaznymi dla środowiska, a wszędzie tam, gdzie jest to możliwe z hodowli, dodatkowo ich wytworzenie nie obciąża naszej planety. Trend ten coraz częściej jest również rozszerzany na inne surowce pochodzenia zwierzęcego. W tym celu zaznacza się, że mięso użyte do produkcji karmy dla psów i kotów pochodzi z lokalnych hodowli, co – po pierwsze – ma sugerować jego jakość wynikającą ze sprawdzonego producenta, a – po drugie – ograniczać emisję gazów cieplarnianych związaną z niepotrzebnym transportem na duże odległości. Również surowce roślinne według deklaracji producentów karm coraz częściej pochodzą od okolicznych farmerów oraz z certyfikowanych upraw ekologicznych.

Nietestowane na zwierzętach

Aspekt pet-friendly produktów dla zwierząt domowych często jest również podkreślany tym, że nie są one testowane na zwierzętach. Dotyczy to w szczególny sposób kosmetyków dla pupili. Oczywiście mowa tutaj o nietestowaniu laboratoryjnym przy użyciu drastycznych metod z użyciem żywych zwierząt testerów. Natomiast trzeba wziąć pod uwagę, że samo brzmienie tej formuły należy w przypadku branży zoologicznej traktować z lekkim przymrużeniem oka. Produkty dla zwierząt domowych tak czy inaczej muszą być wszak w pewien sposób „testowane” na zwierzętach. Przecież trudno sobie wyobrazić, aby ktokolwiek podał swojemu ukochanemu psu karmę, której nigdy wcześniej nie próbował żaden inny pies ϑ. Wielu producentów z branży zoologicznej stosuje wręcz marketingowy slogan „testowane na zwierzętach”, oczywiście w tym dobrym znaczeniu, jako produkty sprawdzone i idealnie dostosowane do potrzeb danej grupy pupili.

W aspekcie pet-friendly w kosmetykach dla zwierząt bardzo widoczny jest trend ekologiczny, biokosmetyków, ograniczania użycia silnych środków chemicznych, które mogą podrażniać skórę zwierzęcia (zwłaszcza takich, które opiekunowie zwierząt znają jako szkodliwe w kosmetykach ludzkich – jak parabeny). Jeśli chodzi o „chemię”, to opiekunowie zwierząt coraz częściej zwracają uwagę, czy środki chemiczne, których używają do czyszczenia w domu, są bezpieczne dla zwierząt. Stąd rosnąca popularność specjalnych środków myjąco-dezynfekcyjnych z oznaczeniami, że są bezpieczne dla zwierząt, a ich działanie może się opierać na formułach enzymatycznych i probiotycznych. Działania pet-friendly to także dbanie o komfort psychiczny zwierzęcia, stąd dyfuzory czy obroże nasączane feromonami, które można stosować w domu czy w podróży.

Pet-friendly jako argument sprzedażowy

Opisywany trend jest obecnie tak powszechny w branży zoologicznej, że prawie na pewno duża część produktów stojących na półkach naszego sklepu również została wytworzona z zastosowaniem surowców pet-friendly. Dotyczy to w szczególności tak zwanych wyrobów z górnej półki, a więc klasy premium. Z reguły te produkty są droższe i na ich sprzedaży można lepiej zarobić. Warto więc wykorzystać filozofię pet-friendly jako cenny argument sprzedażowy. Dlatego zachwalając dany produkt w rozmowie z klientem, nie wahajmy się podkreślać jego zalet, takich jak składniki idealnie dobrane do potrzeb danego pupila, bezpieczeństwo stosowania oraz aspekty proekologiczne. Bardzo często takie argumenty stanowią przysłowiowy języczek u wagi, który pozwoli nam namówić klienta na zakup droższego, ale i lepszego produktu. A w rezultacie zyskają na tym wszyscy: nasz sklep, pupil klienta, on sam, a także środowisko naturalne i cała nasza planeta.

Do produktów pet-friendly możemy zaliczyć produkty Beaphar Polska, szampony BIO, które są wykonane z trzciny cukrowej, co wpływa pozytywnie na środowisko. Jak wiadomo, trzcina cukrowa pochłania CO2 podczas wzrostu rośliny. Butelki i tuby tych produktów nadają się do recyklingu. Produkty zawierają 95% składników pochodzenia naturalnego i 15–30% składników certyfikowanych z upraw ekologicznych. Oprócz tych produktów mamy również żwirek zbożowy z otrąb pszennych naturalnie zbrylający „Kot bury”, który jest uzyskiwany podczas procesu produkcji mąki. Główna funkcja kosmetyczna jest wzbogacona o naturalną kompozycję zapachowo-dezodorującą, która polega na kontroli zapachu wydobywającego się z kuwety poprzez powolną, ale silną absorpcję uryny w drobne peletki, co pozostawia żwirek suchy i pachnący. Nasze koty mogą stosować produkt od pierwszego dnia życia, co sprawi, że opiekun może być spokojny o zwierzę. Dodatkowym atutem żwirku jest to, że produkt jest biodegradowalny i po wykorzystaniu z łatwością można go usunąć drogą sanitarną małymi porcjami. Żwirek jest zbożowy, co sprawia, że jest wydajny w użytkowaniu. Opakowanie 5 kg starcza na półtora miesiąca i nie wpływa na ludzi i zwierzę.

Tomasz Uhlenberg

Przedstawiciel Handlowy
ACTION S.A.

W związku ze wzrostem świadomości społeczeństwa w dziedzinie żywienia coraz częściej zależy nam, aby nasi pupile dostawali pokarm, który będzie najlepszy dla funkcjonowania ich organizmu. Podczas tworzenia kolejnych produktów, oprócz kluczowego opracowywania receptury, bardzo ważnym aspektem jest także dobór odpowiednich surowców z myślą o zdrowiu i dobrym samopoczuciu naszych zwierząt. Wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom naszych najbardziej wymagających psich klientów i stworzyliśmy linię karm bezzbożowych Euphoria Grain Free. Doskonałą alternatywą dla psów, które nie tolerują białka drobiowego, wieprzowego oraz wołowego będzie Biofeed Euphoria Grain Free Adult Dog Trout & Salmon. Karma oparta na pstrągu i łososiu zawiera aż 70% białka zwierzęcego, a dzięki mięsu z ryby zapewnia bogactwo kwasów omega-3 i -6, dlatego korzystnie wpływa na zdrowie skóry oraz sierść zwierzęcia. Karma, dzięki wyeliminowaniu alergenów zbożowych, będzie świetnym rozwiązaniem także dla alergików. Wchodząca w jej skład żurawina odgrywa rolę naturalnego antyoksydantu i świetnie wpływa na układ moczowy oraz pokarmowy.

Aleksandra Walasiak

Product Manager BIOFEED ZOO

Dobro zwierząt domowych jest jedną z podstawowych idei towarzyszących procesom tworzenia wszystkich produktów firmy Beaphar. Ponieważ w szerszym kontekście zależy ono od zdrowego środowiska, postanowiliśmy postawić na ten aspekt w rozwoju produktów, aby były przyjazne zwierzętom, jednocześnie sprzyjając otoczeniu, w którym żyją. W tym duchu stworzyliśmy nowoczesną linię produktów pielęgnacyjnych. Seria preparatów Beaphar Bio to krok w przyszłość. Wyróżnia się ona nie tylko swoim składem i właściwościami, lecz także jest ukłonem w stronę natury i pomocną ręka dla środowiska. Kochając zwierzęta, mamy obowiązek zrobić wszystko, aby dbać o nasze środowisko i planetę. Dlatego opakowania produktów Beaphar Bio zostały wyprodukowane z wyjątkowego materiału, jakim jest zielony polietylen. Jest to innowacyjne tworzywo wytwarzane z trzciny cukrowej, potocznie nazywane bioplastikiem. Jego wykorzystanie sprawia, że opakowania produktów mogą w 100% podlegać recyklingowi. Wybierając linię produktów pielęgnacyjnych Beaphar Bio, dbamy nie tylko o swojego pupila i świat, w którym teraz żyjemy, lecz także o środowisko dla kolejnych pokoleń. Seria produktów pielęgnacyjnych Beaphar Bio to potrójnie dobry wybór. Dla nas, naszej planety, ale przede wszystkim najlepszy wybór dla naszego pupila.

Kamil Lisiecki

Marketing Specialist, www.beaphar.com