Instytut IFEEDER jest zaangażowany w dostarczanie branży karmy dla zwierząt domowych i jej interesariuszom wiarygodnych danych w celu informowania o decyzjach i wspierania kontaktów z branżą. Nowy raport analizuje setki surowców, które są wykorzystywane w dietach zwierząt domowych w Stanach Zjednoczonych, oraz ich wpływ ekonomiczny. Projekt obejmuje szacunki dotyczące konsumpcji karmy dla zwierząt domowych (wyłącznie karmy dla kotów i psów) w Stanach Zjednoczonych.
W raporcie dotyczącym karmy dla zwierząt domowych z marca 2025 r. oszacowano, że sprzedaż karmy dla psów i kotów wyniosła 51,7 mld USD w 2024 r., a 9,3 mln ton pochodziło z ponad 600 standaryzowanych składników roślinnych i zwierzęcych (nie uwzględniano dodatków paszowych), z czego 282 występowały zarówno w psich, jak i kocich karmach. Główne składniki karmy dla zwierząt domowych zostały podzielone na następujące podstawowe kategorie: składniki pochodzące z gospodarstw rolnych lub młynów (tj. składniki ze zbóż i nasion oleistych, przetworzone produkty zbożowe i nasiona oleiste, produkty mleczne, produkty jajeczne, pasze, owoce, zioła, orzechy, rośliny okopowe, substancje słodzące, oleje z drzew i warzywa); produkty mięsne i drobiowe (tj. świeże, mrożone, suszone i odwodnione produkty mięsne i drobiowe oraz produkty uboczne inne niż mączne); mączki i tłuszcze z białka zwierzęcego, produkty morskie, woda i bulion.
Do produkcji karm użyto 4,1 miliona ton składników pochodzących z gospodarstw rolnych lub młynów, 2,5 miliona ton mięsa i produktów drobiowych, 1,6 miliona ton mączek i tłuszczów z białka zwierzęcego, 502 013 ton produktów morskich, 440 461 ton wody i 184 737 ton bulionu.
Decision Innovation Solutions (DIS), firma zajmująca się badaniami i analizami ekonomicznymi, przeprowadziła badanie przy użyciu modelu inżynierii odwrotnej receptur w celu ilościowego określenia wykorzystania składników w suchej i mokrej karmie oraz przysmakach dla psów i kotów. Model ten pozwolił badaczom na wykorzystanie różnych danych, takich jak uniwersalne kody produktów (UPC), etykiety żywieniowe, analizy gwarantowane, bez ujawniania zastrzeżonych danych firmy produkującej karmę dla zwierząt domowych.
Kluczowe wnioski z raportu:
Wśród wszystkich produktów pet food wiodącą kategorią była sucha karma dla psów zarówno pod względem wielkości sprzedaży, jak i wartości produktu (według Nielsena), z 5,4 milionami ton (55% całości) i wartością 19,7 miliarda dolarów (38% całości).
Kurczak i składniki na bazie kurczaka były najczęściej używane pod względem wagi w karmach dla psów i kotów. Dalej plasowały się zboża, zboża mielone, wołowina i produkty na bazie wołowiny oraz surowce pochodzenia morskiego.
Surowce pochodzenia morskiego, takie jak łosoś i dorsz, osiągnęły najwyższe wartości.
Spośród 602 standaryzowanych surowców do grupy białek zwierzęcych zaliczono 275, 155 reprezentowało kategorię surowców specjalnych (jak owoce, warzywa), białka roślinne – 49, tłuszcze roślinne – 24.
W porównaniu z raportem z 2020 r., w którym analizowano dane z 2019 r., popyt na składniki premium znacznie wzrósł, przy czym surowce pochodzenia morskiego wzrosły o 95%, a surowce mięsne i drobiowe o 34%. Na przykład mączki z białka zwierzęcego i tłuszcze spadły o 12%.
W karmach dla psów najczęściej używanymi surowcami roślinnymi były: siemię lniane, marchew i groch, w karmach kocich: mączka z białka kukurydzianego, pszenica i ryż browarniany.
Nowością w tym raporcie jest przyjrzenie się wykorzystaniu składników pochodzących z upcyklingu. W 2024 r. producenci karmy dla zwierząt domowych wykorzystali ponad 3 mln ton składników pochodzących z upcyklingu w karmie dla psów i ponad 1 mln ton w karmie dla kotów, razem stanowiło to 50% surowców użytych do produkcji. Pokazuje to odpowiedzialne podejście do tematów zrównoważenia oraz kreowanie wydajnego łańcucha dostaw.
Wartość sprzedaży detalicznej karmy dla zwierząt domowych w Stanach Zjednoczonych (zdefiniowanej jako karma dla psów i kotów) w 2024 r. szacuje się na 51,7 mld USD i obejmowała ona 9,8 mln ton sprzedanych produktów. Karmy dla kotów stanowią 26,2% wolumenu sprzedaży detalicznej i 29,7% wartości sprzedaży detalicznej. Karmy dla psów stanowią 73,8% wolumenu sprzedaży detalicznej i 70,3% wartości sprzedaży detalicznej.
Pełen raport można znaleźć na stronie IFEEDER:
https://www.ifeeder.org/research/pet-food-report/