Czy w niespełna 10 lat można stworzyć sieć wielkopowierzchniowych sklepów zoologicznych, która – pod względem wielkości i konkurencyjności stanie się jedną z największych w Polsce i będzie skutecznie rywalizować z innymi graczami na rynku? Okazuje się, że jest to możliwe. W kwietniu tytuł Sklepu Miesiąca magazynu ZooBranża otrzymała sieć AQUAEL ZOO będąca częścią firmy AQUAEL, doskonale znanego na polskich i światowych rynkach producenta akcesoriów akwarystycznych. Jej początki sięgają 2008 r. gdy otwarto pierwszą placówkę na warszawskim Okęciu. Obecnie AQUAEL ZOO to już 35 sklepów o łącznej powierzchni ponad 5000 m kw., a do końca bieżącego roku planowane jest otwarcie czterech kolejnych. O tym, jakie przewagi konkurencyjne daje ścisła współpraca z producentem i o przepis na sukces zapytaliśmy dyrektora sieci AQUAEL ZOO – Emila Bieńkowskiego.
ZooBranża: Czym, na tle innych sieci sklepów zoologicznych wyróżnia się AQUAEL ZOO?
Emil Bieńkowski: Pod względem sposobu zarządzania poszczególnymi sklepami wyróżnikiem AQUAEL ZOO jest wprowadzony przed ponad pięcioma laty system ajencyjny. Każdy sklep prowadzony jest przez samodzielnego Ajenta, który własnoręcznie zatrudnia pracowników i zarządza kapitałem ludzkim. Ze strony sieci otrzymuje kompletnie wyposażoną placówkę oraz sprawdzone rozwiązania z zakresu „know-how” obejmujące wszystkie aspekty prowadzenia sklepu, począwszy od jego zatowarowania, poprzez sposoby ekspozycji towarów, aż po standardy obsługi klienta. Dodatkowo każdy sklep otrzymuje daleko idące wsparcie: autorski system komunikacji marketingowej obejmujący promocję produktów, reklamę placówki, materiały wspierające sprzedaż oraz specjalnie przygotowany program lojalnościowy. Dodatkowo wdrożony został nowatorski program rozwijający kompetencje sprzedażowe pracowników w poszczególnych sklepach. Obejmuje on audyt, diagnozę i wsparcie zdiagnozowanych słabszych obszarów działania. Ten system zarządzania siecią sklepów jest niezwykle skuteczny oraz wyjątkowo motywujący, bowiem w praktyce każdy ajent jest managerem własnego sklepu i to w jego interesie leży, aby osiągał on jak największe zyski.
ZooBranża: AQUAEL ZOO jest częścią firmy AQUAEL. Czy ścisła współpraca z dużym, światowym producentem i dystrybutorem artykułów zoologicznych daje sieci przewagę konkurencyjną?
Emil Bieńkowski: Oczywiście, w myśl zasady, że duży może więcej współpraca z AQUAEL pozwala na skuteczne i szybkie zaopatrywanie półek sklepowych w towary, które trudno znaleźć w innych sklepach zoologicznych. W ofercie AQUAEL ZOO znajdują się wszystkie wyroby marki AQUAEL (akwarystyka), jak również marek COMFY i PET INN. Sprawia to, że AQUAEL ZOO jest praktycznie samowystarczalne pod względem zaopatrzenia. Wymierne korzyści z tej współpracy czerpie jednak również firma AQUAEL jako producent. Sklepy zoologiczne stanowią wszak pierwszą linię frontu w „walce” z klientem i są doskonałym poligonem doświadczalnym. W ciągu prawie 10 lat działalności udało nam się wypracować najwyższe standardy obsługi klienta, które obecnie wdrażamy również w innych działach AQUAEL zajmujących się sprzedażą. Poza tym sklepy stanowią idealne miejsce do zbierania najświeższych opinii o nowych produktach i to opinii szczególnie wartościowych, bowiem pochodzących bezpośrednio od ich użytkowników. Co więcej, zyskują również wszyscy klienci biznesowi AQUAEL, bowiem 35 sklepów zlokalizowanych w ruchliwych galeriach handlowych stanowi wymarzone wręcz miejsce do promocji i budowania pozycji produktów marek AQUAEL, COMFY, PET INN, jak również TRAINER i CUNIPIC, które dzięki temu o wiele łatwiej i szybciej znajdują nabywców również w innych placówkach.
ZooBranża: W sklepach AQUAEL ZOO oferowane są jednak nie tylko produkty z portfolio marek AQUAEL?
Emil Bieńkowski: Bynajmniej. Choć stanowią one trzon naszej oferty jesteśmy otwarci na współpracę z innymi producentami. Naszym priorytetem jest zagwarantowanie klientom możliwie urozmaiconej i szerokiej gamy artykułów tak, aby każdy znalazł coś, co go satysfakcjonuje. Obecnie nasza ogólna oferta przekracza już 10000 artykułów, zaś w poszczególnych sklepach – 5000. Są wśród nich zarówno wyroby wiodących na rynku marek, jak i towary rzadsze, bardziej oryginalne, które trudno znaleźć nawet w typowo specjalistycznych placówkach.
ZooBranża: Po wejściu do sklepu AQUAEL ZOO od razu zwraca uwagę estetyka jego wnętrza i nowoczesne wyposażenie. Czy to standard sieci?
Emil Bieńkowski: Bardzo szybki rozwój AQUAEL ZOO w latach 2000-2005 spowodował, że poszczególne sklepy dość znacznie różniły się pod względem wyposażenia i – co tu dużo mówić – standardu wyglądu. Dlatego przed trzema laty opracowaliśmy wraz ze specjalistami w dziedzinie wystroju wnętrz zupełnie nowy wzorzec wizualizacji naszych placówek. Oparliśmy go na szeroko zakrojonych, autorskich badaniach zachowań konsumentów, które przeprowadziliśmy w celu poznania potrzeb i preferencji naszych klientów. Jest on konsekwentnie wprowadzany zarówno w nowo otwieranych, jak i w remontowanych na bieżąco już działających sklepach. Klienci chwalą nas za to podkreślając unikalne połączenie funkcjonalności z przytulnością wnętrza, które nie tylko umożliwiają swobodne zapoznanie się z ofertą towarów, ale również zachęcają do pozostania w sklepie na dłużej i zrobienia większych zakupów.
ZooBranża: Czy w swojej codziennej pracy korzystają Państwo z pomocy prasy branżowej takiej jak ZooBranża?
Emil Bieńkowski: Chętnie korzystamy z każdego źródła, które pozwala nam poszerzać naszą wiedzę i jeszcze skuteczniej realizować cele sprzedażowe. Prasa branżowa jest dla nas cennym źródłem informacji nie tylko na temat najnowszych trendów handlowych, ale również wszelkich nowinek produktowych pojawiających się na rynku.
ZooBranża: Dziękujemy za rozmowę.
- Aplikacja MyPetStory
- Magazyn
-
Wyróżniony
-
Wyróżniony
Sprzedaż to nie to samo, co… sprzedaż. Czyli jak różnie sprzedaje się zagranicą.
lis 4, 2024 | Marketing -
Wyróżniony
-
- Redakcja
- Konferencja Branży
- Plebiscyt
- Prenumerata
- Reklama
Wybierz stronę