Tym razem w poszukiwaniu naprawdę wyjątkowego sklepu udaliśmy się do podwarszawskiego Legionowa. Przy ul. Kościuszki 1a znajduje się tutaj placówka doskonale znana zwłaszcza miłośnikom ptaków ozdobnych – sklep INTER ZOO – ADAM. Firma ta w ubiegłym roku obchodziła ćwierćwiecze swego istnienia. Jej wizytówką są właśnie ptaki, począwszy od tzw. drobnej egzotyki, po duże, gadające papugi i to w wyborze większym niż w niejednym ZOO. To te ostatnie sprawiają, że wizyta w tym miejscu jest niczym spacer po tropikalnej dżungli. Sklep oferuje również specjalistyczne akcesoria dla ptaków. Posiada także szeroki wybór produktów dla psa i kota oraz mnóstwo ciekawostek dla miłośników akwarystyki. Co więcej, można tu znaleźć pokarmy, suplementy i sprzęt wielu rzadko spotykanych w innych sklepach marek. Firma prowadzi również własną hodowlę papug oraz hurtownię (jest dystrybutorem wielu znanych w światowej zoologii brandów). O jego pomysł na biznes oraz plany na przyszłość zapytaliśmy twórcę INTER ZOO – ADAM – Pana Adama Florczuka:
ZooBranża: Pański sklep bardzo znacznie różni się od typowych placówek zoologicznych pod względem profilu działalności. Dużą część oferty stanowią ptaki ozdobne, w tym gatunki rzadkie i niespotykane. Skąd taki pomysł?
INTER ZOO – ADAM: Gdy zakładałem sklep zoologiczny w 1990 r. jego wizytówką szybko zostały ptaki ozdobne. Zakupione przeze mnie rzadkie gatunki papug ściągnęły na sklep uwagę lokalną i ogólnopolską. Współpraca z kilkoma ogrodami zoologicznymi oraz wieloma lekarzami weterynarii, specjalizującymi się w chorobach ptaków, dostarczyła nam uznania i zainteresowania klientów trafiających do nas pocztą pantoflową z całej Polski. Duży wybór ptaków egzotycznych do dziś cieszy oczy klientów, nawet tych wybierających asortyment dla innych gatunków zwierząt.
ZooBranża: Oferta Pańskiego sklepu różni się nie tylko profilem, ale i obecnością wielu oryginalnych, niespotykanych w zwykłych placówkach marek. Proszę wymienić te najważniejsze.
INTER ZOO – ADAM: Staramy się posiadać w ofercie produkty oryginalne, marki może mniej popularne, ale oferujące wysokiej jakości produkty. Chcemy wyróżniać się na tle pozostałych sklepów trochę inną ofertą. Sprawia nam to dużo satysfakcji, gdy klienci przyjeżdżają specjalnie do nas na zakupy z odległych miast. Do najważniejszych marek należą bez wątpienia: DOGNESS, Isle of Dogs, Witte Molen oraz marki własne ­PROPET i Diamond.
ZooBranża: INTER ZOO – ADAM to nie tylko sklep, ale również hodowla ptaków oraz hurtownia. Jak przedstawia się Państwa oferta hurtowa i co oferujecie dla innych sklepów zoologicznych?
INTER ZOO – ADAM: W ofercie hurtowej posiadamy wyłącznie produkty, których jesteśmy dystrybutorem na Polskę, a mianowicie: Witte Molen – wysokiej jakości karmy dla ptaków i gryzoni; DOGNESS – obroże i smycze nylonowo-neoprenowe o bardzo oryginalnym „dizajnie”; Isle of Dogs – kosmetyki dla psów renomowanej amerykańskiej marki; profesjonalne szczotki marki PROPET – oferta kierowana głównie do salonów groomerskich i hodowców; żwirek silikonowy Diamond – pierwszy dostępny na polskim rynku. Nasza firma była pierwszą w kraju, która wprowadziła ten produkt do swojej oferty.
ZooBranża: Pana firma poszukuje nowych klientów na różnych płaszczyznach – np. regularnie bywacie ze swoim stoiskiem na wystawach psów rasowych w całej Polsce. Skąd taki pomysł? Czy jest to głównie forma reklamy czy przekłada się również w wymierny sposób na Wasze obroty?
INTER ZOO – ADAM: Uczestnictwo w wystawach psów z własnym stoiskiem traktujemy głównie jako formę reklamy i prezentacji naszej oferty. Mamy szeroki wybór akcesoriów dla hodowców i handlerów, a wystawy to doskonałe miejsce, aby je zaprezentować. Sam posiadam hodowlę psów i jeżdżę z nimi na wystawy, więc doskonale orientuję się w potrzebach hodowców
ZooBranża: W Pańskim sklepie obecne są praktycznie wszystkie gałęzie zoologii, od akwarystyki, poprzez ptaki, po psa i kota. Która z nich jest obecnie – Pana zdaniem – najmodniejsza i z czego to wynika?
INTER ZOO – ADAM: Każda z tych wymienionych przez Pana gałęzi zoologii ma swoich fanów i pasjonatów. Moda ma to do siebie, że przemija, potem znów powraca. Podobnie jest ze wspomnianą przez Pana modą na poszczególne działy zoologiczne. My skupiamy się na jak najszerszej ofercie, aby każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
ZooBranża: Specjalistyczny sklep wymaga wysoko wykwalifikowanego personelu. Jakimi cechami według Pana powinien odznaczać się idealny pracownik sklepu zoologicznego?
INTER ZOO – ADAM: Idealny pracownik to taki, który w swojej pracy odnajduje również pasję. Pasję do zoologii. Nasi pracownicy posiadają taką pasję, która jest poparta dużym doświadczeniem, gdyż pracują w branży już od 15 lat. Sami również zdobywają i poszerzają swoją wiedzę z dziedzin, którymi się pasjonują. Chłoną nowinki, jakie pojawiają się na rynku i wprowadzają je do naszego sklepu.
ZooBranża: W jaki sposób rozwija Pan wiedzę i umiejętności sprzedażowe swoich pracowników?
INTER ZOO – ADAM: Prasa branżowa pozwala nam się zorientować jakie są trendy na rynku, zapoznać się z nowościami, czasem zdobyć wiedzę na interesujący nas temat. W tym zakresie na pewno jest pomocna.
ZooBranża: Co jest najważniejsze w rozmowie z klientem? Na co kładziecie szczególny nacisk?
INTER ZOO – ADAM: Najważniejsze w rozmowie z klientem jest poznanie jego oczekiwań, czego poszukuje, czy jest zdecydowany, czy raczej potrzebuje rady i pomocy w dokonaniu wyboru. Klient musi wiedzieć, że rozmawia z profesjonalistą z kimś komu może zaufać i kto wie co będzie najlepsze dla jego pupila.
ZooBranża: Na stronie internetowej Pana sklepu (www.interzoo-adam.pl) można przeczytać, że „kto stoi w miejscu, ten się cofa”. Proszę zatem uchylić rąbka tajemnicy, jakie są Pańskie plany na najbliższą przyszłość i czym jeszcze zamierza Pan zaskoczyć swoich klientów, zarówno tych detalicznych, jak i hurtowych?
INTER ZOO – ADAM: Często decyzje o wprowadzeniu nowych produktów podejmuję spontanicznie. Jeśli sam widzę, że coś mi się podoba i widzę w tym potencjał handlowy, szybko podejmuję decyzję. Na razie nie zdradzę żadnych szczegółów, ale na pewno wkrótce nasza oferta poszerzy się o nowości, co jest m.in. pokłosiem wizyty na targach INTERZOO.
ZooBranża: Dziękujemy za rozmowę.