Praca w sklepie zoologicznym wiąże się z pasją i miłością do zwierząt oraz posiadaniem dużej wiedzy na ich temat, aby pomóc klientowi w doborze odpowiedniego produktu dla jego pupila. Jest to praca wymagająca stałego dokształcania się co do nowości, które pojawiają się na rynku, oraz wiedzy na temat potrzeb danego gatunku. Marzeniem każdego kierownika jest, aby jego pracownicy byli zmotywowani i dzielili z nim chęć rozwoju sklepu, a także rozwijali swoje kompetencje.
Tekst: dr Maria Mikułowicz
psycholog
Tekst: Laura Zarzyńska
studentka psychologii, Collegium Humanum
Zbudowanie zmotywowanego zespołu wymaga dwóch podstawowych elementów:
- efektywnej rekrutacji odpowiednich pracowników, którzy będą się charakteryzowali między innymi pasją, chęcią dokształcania się i łatwością nawiązywania kontaktów interpersonalnych, które są niezbędne w tej pracy. Znalezienie dobrego pracownika, który będzie posiadał wszystkie wybrane przez nas cechy, jest trudne, jednak jeśli nam się uda, to możemy stworzyć dobry zespół na długie lata, dzięki czemu nasz sklep będzie się coraz bardziej dynamicznie rozwijał, a przy tym zyskiwał dobre opinie klientów;
- zaplanowanej strategii motywacyjnej dopasowanej do twojego zespołu, która wzbudzi w ludziach wewnętrzną motywację. Automotywacja pracownika spowoduje, że sam z siebie będzie chciał rozwijać swoją wiedzę i poszukiwać nowych rozwiązań do sklepu.
Z czasem może się pojawić problem z motywacją, co też jest normalnym procesem w zarządzaniu ludźmi. Pracownik może osiągać coraz to słabsze wyniki oraz może mieć problemy z koncentracją, czym może zrazić do siebie klientów. Utrata motywacji jest częstym zjawiskiem podczas pracy w handlu, ponieważ jest to przytłaczająca, pełna przeróżnych bodźców i kontaktowa praca, często również wymagająca siły, np. przy układaniu towaru, który może ważyć nawet kilkanaście kilo. W takiej pracy odpowiednia motywacja pracownika to podstawa, aby nie stracił zaangażowania i żeby zawsze przyjmował naszych klientów z uśmiechem na ustach. Dlatego tak istotne jest, aby zdawać sobie sprawę, jak istotną kwestią jest motywacja, i nauczyć się, jakie działania faktycznie mogą być w tym pomocne. No właśnie, jakie?
W co warto, a w co nie warto zainwestować, żeby zmotywować swoich pracowników?
Na początek zadajmy sobie krótkie pytanie, czy fakt, że pracownicy mają dostęp do toalet z bieżącą wodą w waszym sklepie, motywuje ich do tego, aby dali z siebie więcej niż zwykle? Oczywiście, że nie! A co się stanie, jeśli jutro rano zamkniecie na klucz wszystkie toalety na najbliższy tydzień? Z całą pewnością pracownicy będą zszokowani i zdemotywowani, jakość ich pracy się obniży, może wcześniej pójdą do domu i nie przyjdą do pracy przez kolejne dni, zastanawiając się nad zmianą w swojej karierze zawodowej. W teorii Herzberga tego rodzaju czynniki nazywane są czynnikami higieny. Te elementy same w sobie nie motywują ludzi, ale ich brak powoduje demotywację. To właśnie te elementy podtrzymują w pracownikach chęć do wykonania danego zadania.
Do tej kategorii należą:
- polityka firmy (np. odnośnie do urlopów, promocji na kolejne stanowiska),
- stabilność zatrudnienia,
- warunki pracy,
- podstawowa pensja,
- relacje interpersonalne,
- jasność przydzielonych zadań i oczekiwań wobec pracownika.
Grupa druga to motywatory, które dają pracownikom poczucie zadowolenia z pracy i motywują ich do dalszych starań, czyli dają ,,kopa” do działania:
- osiągnięcia,
- uznanie,
- praca sama w sobie,
- odpowiedzialność,
- awans oraz rozwój.
Frederick I. Herzberg zauważył, że obie grupy się uzupełniają i mogą pomóc w zrozumieniu motywacji pracowników. Czynniki motywujące pobudzają pozytywnie, zaś czynniki higieny dają nam wgląd w to, co może wywołać niezadowolenie w pracy. Teoria Herzberga pokazuje nam, że aby uzyskać efektywny i zaangażowany zespół pracowników, należy umiejętnie wzbogacać treść pracy poprzez wykorzystanie czynników motywujących.
Pytania, które pomogą Ci dopasować działania motywujące do Twojego zespołu:
- Co stymuluje członków mojego zespołu?
- Co jest ważne dla każdego pracownika (jego wartości, zasady)?
- Czy pracownicy doświadczają znaczących zmian w życiu osobistym (małżeństwo, zakup domu, ciąża, powrót na studia)? Jakie są ich nowe potrzeby?
- Czy nadchodzące wydarzenia są związane ze specjalnymi potrzebami lub życzeniami (święta, urodziny itp.)?
- Co motywuje cały zespół (spotkanie integracyjne, gry, sport itp.)?
- Dlaczego pracownik odmawia zrobienia tego, czego się od niego oczekuje? Czy ma niezaspokojone potrzeby i trudności z ich wyrażeniem?
- Co stymuluje członków mojego zespołu?
- Pomysły na zmotywowanie pracowników:
Niektóre osoby może zdziwić fakt, że pieniądze wcale nie są tak dobrym motywatorem, jak powszechnie się uważa. Zgodnie z badaniami warto zastosować też inne motywatory:
- jasno określ zakres zadań i Twoje oczekiwania wobec każdej z zatrudnionych osób,
- pochwal pracownika za dobrze wykonaną konkretną pracę,
- spotkaj się indywidualnie z pracownikiem, aby go poznać; zadawaj mu pytania i słuchaj,
- daj nowe zadanie do wykonania, które jest ciekawe i nierutynowe dla pracownika,
- wyjaśnij powody wprowadzanych zmian, nada to sens działaniom Twoich ludzi,
- zorganizuj szkolenie, które jest interesujące i potrzebne dla Twojego zespołu,
- daj więcej odpowiedzialności,
- połącz pracowników w pary do wspólnej pracy nad zadaniem,
- zaangażuj innych w planowanie działań, które należy podjąć, i pozwól im otwarcie dyskutować o problemach,
- zachęcaj innych do zgłaszania pomysłów na ulepszenia,
- pokaż swój entuzjazm dotyczący możliwości, jakie przyniosą Wasze wspólne projekty,
- odśpiewajcie wspólnie „Sto lat…” w dniu urodzin każdego członka zespołu,
- zaoferuj więcej wolnego czasu,
- przekaż kartę sportową czy inne rabaty lub możliwości wstępów do przeróżnych obiektów,
- zamów ulubione jedzenie, przynieś pączki lub inne przekąski, które docenią Twoi pracownicy,
- daj swoim pracownikom czy ich dzieciom prezenty na święta Bożego Narodzenia czy Wielkanoc. Pracownicy bardzo doceniają takie gesty.
Temat motywacji jest naprawdę bardzo obszerny, ciekawy i ważny, kiedy prowadzimy swój biznes. Motywacja to klucz do utrzymania dobrych pracowników, którzy swoim profesjonalizmem i energią przyciągną do siebie nowych klientów czy choćby zachęcą do zostania stałymi klientami naszego sklepu. Dzięki temu nasza działalność osiągnie lepsze wyniki. W ramach powiększenia swojej wiedzy zachęcamy do spotkania się ze swoimi pracownikami i zadania im pytań odnośnie do ich planów, motywacji, aby jak najlepiej dobrać odpowiednie motywatory do Waszego sklepu i swoich pracowników. Na koniec warto pamiętać, że kierownik sklepu zoologicznego powinien dbać o motywację pracowników, aby zapewnić swoim klientom doradztwo poparte najnowszą wiedzą oraz sprawić, że ich pupile dostaną to, co najlepsze, ponieważ szczęśliwy pupil to szczęśliwy klient.
Bibliografia:
Fourboul C.V. (2013). Motivations. Université Panthéon-Assas. Paris.
Champagne S. (2014, 13 janvier). Motiver ses employés plutôt que les gérer . La Presse. Consulté en ligne à: https://www.lapresse.ca/affaires/economie/emploi/201401/13/01-4728184-motiver-ses-employes-plutot-que-les-gerer.php
Management Study Guide (2013). Reinforcement Theory of Motivation. Consulté en ligne, le 2 février, 2013 http://managementstudyguide.com/reinforcement-theory-motivation.htm
Ubertowski A. (2011). Psychologia Biznesu.