Co roku Euromonitor International identyfikuje pojawiające się i szybko zmieniające się trendy, które, jak się oczekuje, nabiorą dynamiki w nadchodzącym roku i będą miały największy wpływ na rynek. Trendy te zapewniają wgląd w zmieniające się wartości konsumenckie, badają, w jaki sposób zmieniają się zachowania konsumentów i jak mogą powodować zakłócenia w światowym biznesie. Euromonitor International stwierdził, że z analizowanych trendów (informowaliśmy o nich w ZBR nr 88, listopad 2023) trzy: hakerzy wartości, wspaniałe rozrywki – rozpraszacze uwagi i pragmatycy dobrego samopoczucia (wellness) należą do światowych trendów konsumenckich kształtujących rynek opieki nad zwierzętami w 2024 roku.

Ekaterina Tretyakova

konsultant w EUROMONITOR INTERNATIONAL

Z j. angielskiego tłumaczyła J. Zarzyńska

1. Hakerzy wartości

W odpowiedzi na wysoką inflację i rosnące koszty konsumenci uciekają się do zachowań ograniczających koszty, próbując „przechytrzyć system” poprzez przyjęcie bardziej kreatywnego podejścia w celu dalszego wykorzystania swoich pieniędzy. Szukają alternatyw, wykorzystują zebrane punkty bonusowe do płatności, przechodzą na marki własne i dyskonty.

Producenci odpowiadają na ten trend, wprowadzając innowacje w postaci programów lojalnościowych, stawek za wczesną rezerwację (tzw. early-bird), przekierowań i usług uzupełniających. Skupiając się na konsumentach wrażliwych na cenę, sprzedawcy detaliczni coraz częściej włączają opcje premium do swoich linii produktów i karm dla zwierząt domowych pod marką własną.

2. Wspaniałe rozrywki

Konsumenci odczuwają potrzebę ucieczki od codziennej rutyny i problemów. Zwierzęta służą jako doskonała ucieczka i dają chwile radości i ulgi. Firmy dostosowują się, aby wspierać konsumentów innowacyjnymi produktami i usługami, pomagając im przy tym uzasadnić zakup – ponieważ nasze zwierzęta sprawiają nam radość, więc wszelkie rozrywki związane ze zwierzętami stanowią szansę dla biznesu. W związku z tym trendem smakołyki i mixery dla psów i kotów należą do najszybciej rozwijających się kategorii w opiece nad zwierzętami. Tymczasem sklepy zoologiczne coraz częściej oferują usługi dla zwierząt, takie jak spa, salony, centra zdrowia i odnowy biologicznej, baseny i studia fitness, zapewniając konsumentom nowe doświadczenia dla ich ukochanych zwierząt.

3. Pragmatycy dobrego samopoczucia (wellness)

Konsumenci przyjmują pragmatyczne podejście do swojego zdrowia psychicznego i fizycznego, a ze względu na rosnącą humanizację zwierząt domowych trend ten rozszerza się na rynek zwierząt domowych. Ludzie poszukują zdrowej i funkcjonalnej karmy dla swoich zwierząt, chcąc zapewnić im dobrą kondycję, zdrowie i jak najlepszy wygląd. Pragmatycy wellness odchodzą od czasochłonnych, wieloetapowych procesów wymagających dużego zaangażowania. Zamiast tego szukają łatwiejszych i bardziej praktycznych opcji, które można płynnie zintegrować z codziennymi czynnościami i które przynoszą natychmiastowe rezultaty. W związku z tym rośnie popularność karmy funkcjonalnej, zwłaszcza suplementów diety dla zwierząt domowych, która zapewnia korzyści zdrowotne przy najwyższej wygodzie. Firmy wprowadzają innowacje w zakresie spersonalizowanych, bogatych w składniki odżywcze planów posiłków dla zwierząt domowych, dostosowanych do wieku, stanu zdrowia i stylu życia zwierzęcia, aby zapewnić najskuteczniejsze narzędzia zapewniające zdrowie zwierząt.