Aby osiągnąć sukces w biznesie, potrzebne są nam kompetencje. Kompetencje to nasze umiejętności, wiedza oraz zdobyte doświadczenie. Możemy uznać, że kompetencjami nazywa się ogólne predyspozycje danego człowieka – czyli wszystko to, co pozwala na podjęcie się zadania i jego realizację. Możemy je podzielić na dwie kategorie – na kompetencje twarde oraz na kompetencje miękkie. Kompetencje twarde to umiejętności, które są potrzebne do wykonywania danej pracy. Natomiast kompetencje miękkie to przede wszystkim zdolności osobiste, które zdobywamy wraz z naszym rozwojem.
Tekst: Laura Zarzyńska
W dobie tak szybko zmieniającego się świata pracodawcy szukają u swojego pracownika równowagi między umiejętnościami twardymi i miękkimi. Choć w przypadku pracy łatwiej jest się nauczyć umiejętności twardych, to i tak rekruterzy biorą pod uwagę umiejętności miękkie, ponieważ mają one duży wpływ na efektywność pracy. Kompetencje miękkie odgrywają kluczową rolę w biznesie, dlatego ich świadomość i próba nauczenia się ich mogą przynieść wiele korzyści. Niżej przedstawiliśmy Państwu osiem kompetencji miękkich, które są przydatne w codziennym funkcjonowaniu w pracy.
Odporność na stres i radzenie sobie w sytuacjach kryzysowych.
Jedną z najbardziej pożądanych umiejętności potrzebnych w biznesie jest radzenie sobie ze stresem. Umiejętność szybkiego dostosowania się do kryzysowych i stresujących sytuacji jest na wagę złota. Zarządzenie stresem może nam pozwolić uniknąć wypalenia zawodowego oraz pozwolić nam na osiąganie wysokich wyników. Zarządzanie stresem pomaga również w radzeniu sobie z krytyką ze strony innych osób. Cecha ta jest wysoko ceniona u przyszłych pracowników.
Kompetencje interpersonalne.
Dobry pracownik musi posiadać kompetencje interpersonalne, to właśnie one pozwalają nam na przekazywanie jasnych i klarownych komunikatów. Dzięki temu pracownik będzie sobie w stanie poradzić z każdym typem klienta bez wszczynania awantur czy podnoszenia głosu. Dodatkowo, rozwijając te kompetencje, ćwiczymy umiejętność aktywnego słuchania, dzięki czemu możemy lepiej i szybciej wykonywać obowiązki. Dobra komunikacja zarówno z klientem, jak i z innymi pracownikami pozwala na uniknięcie nieporozumień i lepszą pracę.
Praca w grupie.
Umiejętność pracy w grupie jest czymś bardzo istotnym. Chociaż dla niektórych wydaje się to może być nieco dziwną umiejętnością, jednak praca w różnorodnej, wielokulturowej grupie stanowi ogromne wyzwanie. Należy współpracować ze sobą, tak aby nie pominąć żadnego z uczestników i żeby osiągnąć wymagany cel, np. skończenie projektu. Praca w dynamicznym zespole może być trudna i męcząca dla osób, które nie są do niej dostosowane.
Dobre planowanie i organizacja.
Zarządzanie czasem jest bardzo istotne. Ile razy słyszymy od bliskich nam osób, że doba jest dla nich za krótka. Umiejętność efektywnego planowania i organizowania czasu pozwala wydzielić nam czas na wszystkie obowiązki, na skończenie wszystkich zleceń, ale również daje możliwość rozwijania własnych pasji i dbania o nasze życie osobiste. Dbanie o nasz czas pozwala na lepszą produktywność i unikanie opóźnień w realizacji projektów oraz naszych własnych celów.
Kreatywność.
Kreatywność jest to zdolność do tworzenia nowych pomysłów, idei czy podejścia do problemów z innej perspektywy, często w sposób nieszablonowy. Bycie kreatywnym przynosi wiele korzyści w biznesie, możemy rozwijać niestandardowe pomysły, aby zaskoczyć naszych przełożonych czy konkurencję. Kreatywność jest czymś, co może pomóc firmie wejść na nowe tory i pokazać wszystkim wiele nowych możliwości.
Biznesowa elastyczność.
W biznesie warto być elastycznym, jednak co to tak właściwie oznacza? Elastyczność to gotowość do zmiany sposobu działania w zależności od sytuacji, warunków czy priorytetów, które w danym momencie nas otaczają. Elastyczność pozwala nam wykonywać wszystkie nasze obowiązki i dokonywać istotnych zmian w razie potrzeby. Jeśli pracujemy w dynamicznej firmie, to elastyczność może nam pomóc w dopięciu wielu projektów czy kryzysowych sytuacji.
Inteligencja emocjonalna.
Każdy z nas chce, aby jego uczucia i emocje były traktowane poważnie. Dlatego inteligencja emocjonalna jest tak ważną umiejętnością. Polega ona na rozpoznawaniu, rozumieniu i zarządzaniu nie tylko własnymi emocjami, lecz także całego zespołu. Takie zdolności są szczególnie istotne w pracy, w grupie, która sprzyja narażeniu na wiele stresorów czy emocji. Pozwolenie sobie i innym na uwolnienie skrywanych przez nich emocji może pomóc zarówno oczyścić atmosferę, jak i przyśpieszyć pracę. Inteligencja emocjonalna jest istotna w budowaniu relacji w grupie lub firmie, w radzeniu sobie z konfliktami i zarządzaniu stresem.
Zdolności przywódcze.
Jeśli planujecie lub posiadacie już własny biznes, to najważniejszą kompetencją miękką będą zdolności przywódcze. Jak dobrze wiemy, nie każdy z nas potrafi odnaleźć się w roli lidera, i jest to zupełnie normalne. Umiejętności przywódcze to przede wszystkim zdolność inspirowania, motywowania i zarządzania zespołem, by osiągnąć określone cele. Do tego musimy potrafić być stanowczy i pewni siebie. Aby dobrze przewodzić zarówno zespołem, jak i całą firmą potrzebne są silne nerwy i silny temperament. Zdolności przywódcze są kluczowe dla liderów, którzy chcą skutecznie prowadzić swoje zespoły i organizację.
Oczywiście istnieje o wiele więcej kompetencji miękkich. Do równie ciekawych przykładów takich kompetencji należą: empatia, zdolność uczenia się, asertywność, wysoka kultura osobista, logiczne myślenie czy zaangażowanie. W przeciwieństwie do umiejętności twardych umiejętności miękkich trudniej jest się wyuczyć, ponieważ nie są one związane z wykształceniem czy wykonywanym zawodem. Jednak ludzie uczą się całe życie, zatem nigdy nie jest za późno, aby rozpocząć swój rozwój.
Kompetencje miękkie stanowią istotny filar w psychologii biznesu. Dzięki nim pracownicy mają różnorodne zdolności, które mogą skusić liderów do ich zatrudnienia. Każda z tych umiejętności przydaje się zarówno w pracy zespołowej, jak i indywidualnej. Jednak to umiejętność odpowiedniego ich wykorzystywania stanowi klucz do naszego własnego rozwoju osobistego.