Motywacja i zaangażowanie załogi są częstym tematem branżowych konferencji i kuluarowych rozmów. Gdy słyszymy utyskiwania na wzrastający poziom rotacji w zespole, za każdym razem dziwi nas, że strategie wyjścia z kadrowych turbulencji budowane są w oparciu o przypuszczenia, zgadywanie i ogólne wskazówki internetowych guru. Skutki takich działań są przypadkowe i krótkotrwałe. Tymczasem od lat w Polsce są dostępne nowoczesne narzędzia, które umożliwiają szybką i trafną diagnozę realnych przyczyn częstych zmian kadrowych w zespole.

Przestań zgadywać, zacznij rozumieć! DISC Twoim kompasem motywacji

W codziennej praktyce wielu firm temat motywacji i budowania zaangażowania najczęściej ogranicza się do wydatków na organizację imprez integracyjnych, owocowych czwartków czy współfinansowania karty z benefitami. Niestety są to rozwiązania, które dobrze wyglądają tylko w sprawozdaniach działów HR. Losowy wybór benefitów niezwiązanych z realnymi potrzebami załogi nie może w dłuższej perspektywie przynieść realnych efektów.

Rozpoznanie pierwszych objawów spadku motywacji i zaangażowania pracowniczek i pracowników decyduje o tym jak szybko zidentyfikujemy przyczyny i znajdziemy rozwiązania. Warto działać zanim skutki finansowe będą znaczące.

Szybkim i skutecznym wskaźnikiem tego, że z motywacją w Twojej firmie nie jest dobrze są:

Spychologia: brak wymiany informacji, unikanie wspólnego rozwiązywania problemów, zrzucanie winy na innych, na okoliczności, ograniczanie się do wykonywania minimum obowiązków, odkładanie obowiązków na później, przenoszenie odpowiedzialności za ich wykonanie na innych.

Nieobecności: coraz częstsze spóźnienia, przedłużające się przerwy, świadome nieuprzedzanie o planowanych absencjach, a także wzrost liczby zwolnień lekarskich.

Obmawianie: obłudne, angażujące i dezorganizujące pracę plotki oparte na nieprawdziwych informacjach.

Bojkotowanie: zasad obowiązujących w firmie, poleceń służbowych, współpracowniczek i współpracowników, lekceważenie zmian.

Jeżeli w Twojej firmie już rozgościł się SNOB to nie trać czasu, on sam nie zniknie. Skorzystaj ze sprawdzonych metod. Narzędzia z grupy Extended DISC® to prosty sposób na zrozumienie przyczyn nieodpowiedniej atmosfery w zespole i stałego braku zaangażowania w codziennej pracy. Razem sprawdzimy indywidualne potencjały wszystkich osób w zespole i stworzymy Twoją unikalną mapę zespołu, z którą wspólne odkrywanie tajemnic motywacji będzie znacznie łatwiejsze.

Przyjrzyjmy się trzem sytuacjom, które najczęściej omawiamy na warsztatach. W każdej z nich ukrywa się niejeden SNOB.

1. Martwe rybki i puste akwaria

W sklepie zespół odpowiedzialny za akwaria i/ lub terraria stale odkłada na później opiekę nad zwierzętami. Zawsze jest coś pilniejszego do wykonania: klienci, przyjęcie towaru, wszystko inne wydaje się bardziej istotne. W rezultacie wiele akwariów jest pustych, w pozostałych niemrawo pływają ostatnie żywe okazy. To prosta droga to tego, aby akwaryści zaczęli omijać sklep szerokim łukiem, a spadek sprzedaży znacząco obniżył przychody sklepu.

2. Puste półki i sfrustrowani klienci

Zdemotywowana załoga magazynu, hurtowni czy sklepu to opieszała i niedokładna realizacja zamówień, braki na półkach i niezadowoleni klienci. Utrzymujący się chaos w logistyce to jedna z częstych przyczyn kłopotów finansowych.

3. Utracone szanse na sprzedaż

 Podczas targów zoologicznych Twoje stoisko wyglądało, jakby obsługa zapadła w zbiorową hibernację. Osoby obsługujące siedziały za stołem z minami, jakby ktoś je zmusił do oglądania maratonu filmów o smutnych pandach. Brakowało inicjatywy w nawiązywaniu kontaktów z potencjalnymi klientami, a poniesione koszty udziału w targach okazały się stratą.

Kierunek motywacja.
Czy wiesz, co motywuje Ciebie i Twój zespół?

Często szukamy skomplikowanych rozwiązań, zewnętrznych bodźców. Zapominamy, że prawdziwy sekret skutecznej motywacji tkwi w zrozumieniu unikalnych potrzeb i preferencji każdej osoby w zespole. Nowoczesnym narzędziem, które otwiera drzwi do tej wiedzy, jest mapa zespołu oparta na zasobach Extended DISC®. Odkryj z nami, jak to proste rozwiązanie może zrewolucjonizować Twój sposób motywowania, delegowania zadań i budowania zaangażowania, również podczas intensywnych wydarzeń branżowych, takich jak dopiero co zakończone targi Zoomark w Bolonii.

Poznaj język motywacji i skutecznie buduj zaufanie.

Czerwony (D)

wyzwania i autonomia

Podczas przygotowań do targów osoba o dominującym stylu D będzie zmotywowana, gdy powierzysz jej odpowiedzialność za koordynację budowy stoiska lub za negocjacje z kluczowymi klientami. Możesz wyznaczyć jej ambitne cele pozyskania nowych kontaktów handlowych, oferując atrakcyjną premię za ich osiągnięcie.

Osoba o stylu D będzie zmotywowana, gdy otrzyma odpowiedzialność za wprowadzenie nowej linii produktów i będzie miała swobodę w podejmowaniu decyzji dotyczących strategii sprzedaży. Możesz wyznaczyć jej ambitny cel, pamiętając o potrzebie samodzielności w jego realizacji.

Żółty (I)
otwartość, energia i relacje

Buduje relacje, a jego entuzjazm przyciąga tłumy. Osoba z wiodącym stylem I będzie czuła się doceniona i zmotywowana, gdy pozwolisz jej aktywnie angażować się w interakcje z odwiedzającymi stoisko, chętnie poprowadzi prezentacje produktów czy zorganizuje konkursy i zabawy przyciągające uwagę. Publiczne pochwały jej umiejętności nawiązywania nowych relacji, kontaktów biznesowych podczas targów będą dla niej silnym motywatorem.

Innym zadaniem podnoszącym motywację osób ze stylem I będzie prowadzenie warsztatów dla klientek i klientów czy zaangażowanie w działania marketingowe w mediach i/ lub mediach społecznościowych. Dodatkowo publiczne pochwały za entuzjazm i umiejętności interpersonalne będą ją zachęcały do dalszej aktywności.

Zielony (S)
stabilność i bezpieczeństwo

Jego spokój i wsparcie zapewnią płynną obsługę oraz zadbanie o potrzeby i wygodę odwiedzających. Osoba o stylu S będzie zmotywowana, gdy zapewnisz jej jasne zadania i procedury działania na stoisku, a także poczucie wsparcia ze strony współpracowniczek i współpracowników. Doceni możliwość pomocy innym członkom zespołu i gościom targowym. Możesz powierzyć jej rolę związaną z logistyką materiałów informacyjnych lub zapewnieniem komfortu odwiedzającym.

W codziennej pracy osoba S zwraca uwagę na stabilne warunki zatrudnienia. Doceni możliwość długotrwałej współpracy i poczucie przynależności do zgranego zespołu. Aktywnie słucha i obserwuje, dlatego warto powierzyć jej rolę mentorki/ mentora czy zaangażować w procesy onboardingowe.

Niebieski (C)
szczegóły i precyzja

Precyzyjna prezentacja i profesjonalizm budują zaufanie, nie tylko na targach.

Osoba o stylu C będzie zmotywowana, gdy powierzysz jej zadania wymagające dokładności, takie jak przygotowanie szczegółowych specyfikacji produktów, dbanie o estetykę ekspozycji czy udzielanie precyzyjnych odpowiedzi na techniczne pytania odwiedzających. Uznanie wiedzy eksperckiej i dbałości o detale podczas targów będzie dla niej bardzo ważne.

W codziennej pracy osoba o wiodącym stylu C będzie zmotywowana, gdy powierzysz jej zadania wymagające dokładności i analizy danych, np. zarządzanie stanami magazynowymi, tworzenie szczegółowych planów żywieniowych dla zwierząt czy dbanie o standardy czystości i bezpieczeństwa. Uznanie wiedzy i dbałości o detale będzie dla niej motywujące.

KIERUNEK MOTYWACJA. Mapa zespołu Extended DISC® w praktyce.

Mapa zespołu jest oparta na indywidualnych wynikach wszystkich osób w zespole. Analiza otrzymanych danych pozwala na dopasowanie skutecznych strategii komunikacji i motywowania.

Na przykład jeżeli w zespole występuje przewaga osób o stylu I (żółtym) i S (zielonym), to wiesz już, że Twój zespół naturalnie ceni relacje i stabilność. Twoja strategia motywacyjna powinna kłaść nacisk na budowanie silnych więzi, wspólną pracę i przewidywalność. Jeżeli uznasz, że do skutecznej realizacji zadań brakuje Ci osób szybko podejmujących decyzje, to warto poszukać osób o potencjale D (czerwony), a jeżeli ważne jest dbanie o procedury i jakość, warto dołączyć do zespołu osoby z potencjałem C (niebieski).

Analizując mapę Twojego zespołu handlowców przygotowującego się do targów, możesz zauważyć, że w zespole jest silna reprezentacja osób o stylu I (żółtym) i D (czerwonym). To świetnie, bo zapewni energię i inicjatywę na stoisku. Osoby S (zieloni) chętnie zadbają o stałych klientów, a osoby C (niebieski) przygotują szczegółowe informacje o produktach.

Upewnij się, że osoby S i C mają jasno określone role i zadania, a także realne wsparcie, które pozwoli im efektywnie działać w stale zmieniającym się środowisku targowym.

Twój zespół, Twoje kolory, Twój sukces!

Sekret skutecznej motywacji nie jest ukryty za górą szkoleń czy skomplikowanych systemów premiowych. Rozwiązanie jest bliżej, niż myślisz – znajdziesz je w unikalnych profilach Twoich pracowniczek i pracowników. Kierunki motywacji wskaże Ci mapa zespołu Extended DISC®. W Lifterce codziennie doświadczamy praktycznych efektów świadomego wykorzystania tej wiedzy. Zamiast zgadywać lub stosować uniwersalne rozwiązania, dopasuj swoje strategie motywacyjne do dominujących naturalnych stylów zachowania w Twoim zespole.

Rozumienie tego, co napędza Ciebie i Twoją załogę – od wyzwań, po relacje, stabilność czy precyzję – pozwala na budowanie stabilnego zaangażowania, zwiększenie efektywności i tworzenie środowiska pracy, w którym każdy czuje się doceniony i zmotywowany do osiągania wspólnych celów. Motywacją mogą być niezależne zadania, możliwość pozyskania nowych klientów, nawiązywanie kontaktów, zapewnienie sprawnej obsługi czy prezentowanie eksperckiej wiedzy. Wszystkie te zadania istotnie wpływają na osiąganie zaplanowanych rezultatów. Już dziś umów się na konsultację. Sprawdź, jak mapa zespołu odblokuje prawdziwy potencjał Twojej motywacji. To niezbędny krok na drodze do sukcesu Twojej firmy.