Nowy Rok to specyficzny czas. Szykujemy nowe strategie dla firm, wyznaczamy cele i ustalamy plan działania na najbliższy czas. To również okres postanowień i wprowadzania zmian. Dlatego dobrze, żebyś teraz poznał najnowsze trendy marketingowe, które będą dominować w 2022 roku. Dzięki tej wiedzy skuteczniej zaplanujesz działania i wzniesiesz swoją firmę na wyższy poziom! A przecież właśnie o to Ci chodzi, prawda?
Otwórz się na młodych!
Jeszcze niedawno potrzeby i upodobania osób z pokolenia Z były ignorowane przez wiele firm. Młode osoby schodziły na dalszy plan i komunikacja nie była do nich dostosowywana. W 2022 r. diametralnie się to zmieni i właśnie młodzi ludzie będą mieli większy wpływ na rozwój marketingu i przedsiębiorstw. Osoby z pokolenia Z to wszystkie osoby, które urodziły się po 1995 r. Nie rozstają się z technologią, a social media to dla nich naturalne środowisko. To już dorośli ludzie, którzy pracują i są aktywnymi konsumentami, dlatego zadbaj o nich w swojej komunikacji! W branży pet ci ludzie są szczególnie istotni — coraz później decydują się na posiadanie dzieci, jednak chętnie stają się opiekunami zwierząt domowych. Są również bardzo świadomą grupą, która poszukuje dużo wiedzy na temat szkolenia psów, kotów czy pielęgnowania królików. Chcą, aby ich zwierzęta były wychowywane w świadomy i odpowiedzialny sposób, dlatego chętnie będą szukać na ich temat wiedzy i ciekawych produktów, które pozwolą zaspokoić ich potrzeby. W tej grupie drzemie bardzo duży potencjał, jednak musisz mieć świadomość, że jest również bardzo wymagająca.
Pokolenie Z sprawnie posługuje się social mediami, codziennie odbiera setki bodźców, przez co ciężko jest przykuć jego uwagę. Szacuje się, że jego przedstawiciele są w stanie skupić swoją uwagę tylko na osiem sekund! Jeśli po tych ośmiu sekundach treść nie będzie im się wydawać wystarczająco ciekawa, po prostu ją pominą. Musisz poświęcić sporo czasu i uwagi, żeby dobrze poznać ich potrzeby i jak najlepiej skonstruować treści, jednak moim zdaniem zdecydowanie warto!
Video będzie królować!
O tym, że format video stanie się popularniejszy, mówi się do kilku lat. Jednak dopiero w 2022 r. te słowa staną się najprawdziwszą prawdą! Rozwój TikToka wywrócił świat social mediów do góry nogami. Aplikacja, do której wielu marketerów na początku podchodziło sceptycznie i uważało ją za narzędzie „dla dzieci”, w ostatnim czasie pokazuje, że byli w błędzie. Z TikToka zaczyna korzystać coraz więcej osób dorosłych, a marki rozpoczynają swoją komunikację marketingową w tym medium. TikTok mocno przyczynił się do wzrostu popularności krótkich materiałów video, co zauważył właściciel grupy Meta, czyli Facebooka i Instagrama. W tym roku na Instagramie został dodany format reels, czyli rolek, które przypominają TikTokowe materiały. Już teraz dzięki rolkom można dotrzeć do bardzo dużego grona odbiorców, a tendencja ta będzie tylko wzrastać! Jest to format, który świetnie trafia do osób z Pokolenia Z, ale osoby ze starszych pokoleń również wykazują nim duże zainteresowanie. Możesz wykorzystywać je do prezentowania cech produktów, które oferujesz, edukować odbiorców np. na temat prawidłowego żywienia gryzoni czy tworzyć humorystyczne treści, które wywołają śmiech u odbiorców i będą często udostępniane dalej. Zarówno TikTok, jak i rolki dają duże możliwości do edytowania i montowania materiałów video, dlatego w dość prosty sposób możesz przygotować naprawdę ciekawy filmik! Nie ograniczaj swojej kreatywności, bierz udział w popularnych challenge’ach oraz próbuj tworzyć swoje własne.
Mikroinfluencerzy
W ostatnim czasie zrobiło się głośno na temat nieuczciwych zachowań bardzo dużych influencerów. Polecali produkty firm, które oszukiwały swoich klientów, nie weryfikowali produktów i wykorzystywali zaufanie swoich odbiorców. To wszystko sprawia, że coraz większą rolę będą odgrywać tzw. mikroinfluencerzy. To osoby, które zamieszczają ciekawy content i utrzymują szczere relacje ze swoimi odbiorcami. Ich profile nie są zarządzane przez agencję marketingową, tylko przez nich samych. Influencerzy, których grono obserwatorów wynosi od 1000 do kilku tysięcy obserwatorów, będą stawali się coraz bardziej popularni i częściej dostrzegani przez marki. Firmy w końcu zaczynają rozumieć, że w przypadku takiej współpracy liczy się jakość, a nie tylko zasięg (więcej na temat współpracy z influencerami przeczytasz w poprzednim wydaniu „Zoo Branży”).
Zaplanuj na najbliższy rok współpracę barterową z mikroinfluencerami i zbuduj z nimi trwałą relację. Przejrzyj profile swoich klientów lub osób, które obserwują Twoją markę w social mediach – zapewne znajdziesz w ten sposób ciekawe osoby, z którymi możesz współpracować.
Realistyczne zdjęcia
Autentyczność będzie jeszcze bardziej w cenie niż zawsze. Zdjęcia stockowe, idealnie wyedytowane nie będą skutecznie przyciągać uwagi i wzbudzać zainteresowania. Zastanów się nad zaplanowaniem sesji w swojej firmie, gdzie pokażesz sceny z życia przedsiębiorstwa, jego zakamarki i pracowników. Uwierz mi, że to będzie inwestycja, która przyda Ci się na
długi czas. Zdjęcia z sesji zdjęciowej przeplataj ze zdjęciami robionymi telefonem. Oczywiście muszą być one wykonane w sposób poprawny – tj. powinny być wysokiej rozdzielczości, odpowiednio wykadrowane i przedstawiać estetyczną kompozycję. Ludzie są bardzo wyczuleni na zakłamywanie rzeczywistości, dlatego coraz częściej poszukują w internecie autentycznych treści. Realistyczne zdjęcia sprawiają, że klient łatwiej zaufa Ci i Twoim produktom.
Wizerunek marki
Konkurencja na rynku staje się coraz większa i dotyczy to również branży zoologicznej. Coraz więcej osób chce łączyć swoją pasję z pracą, a możliwość tworzenia sklepów internetowych mocno im to ułatwia. Dlatego żeby wyróżnić się na tle konkurencji i docierać do nowych klientów, połóż duży nacisk na budowanie wizerunku swojej marki. Zastanów się, do jakich osób chcesz docierać, jakie skojarzenia chcesz wywoływać i w czym chcesz się specjalizować. Wdrażaj działania wielokanałowe i nie ograniczaj się tylko do jednego medium. Blog, newsletter, artykuły sponsorowane, kanały w social mediach, współprace z influencerami czy dołączenie do aplikacji MyPetStory mogą Ci w tym pomóc. Zastanów się, czy możesz zaangażować się w jedną z akcji charytatywnych lub jesteś w stanie taką zorganizować np. dla zaprzyjaźnionego schroniska. Firmy, które angażują się w życie społeczne i niosą pomoc, wzbudzają dużo pozytywnych emocji u swoich klientów. Będzie również wzrastać wiedza na temat podejmowania świadomych decyzji zakupowych i ekologicznych produktów. Musisz jednak pamiętać o szczerości! W ostatnich latach wiele firm w nieuczciwy sposób nadużywało określenia „ekologiczny produkt”, dlatego konsumenci są bardziej czujni. Wykrycie kłamstwa może bardzo źle wpłynąć na Twój wizerunek, dlatego nie manipuluj faktami!
Postaw na intuicyjne strony www!
Z racji rosnącej konkurencji musisz położyć duży nacisk na intuicyjność Twojej strony www. Przede wszystkim powinna bardzo szybko się ładować, zarówno na telefonach, jak i komputerach. Ludzie są coraz bardziej niecierpliwi, a ich wymagania coraz większe. Jeśli strona wolno działa, a korzystanie z niej jest nieintuicyjne, klient szybko zrezygnuje z zakupu i przejdzie do Twojej konkurencji, która ma lepszą stroną internetową. Jeśli od dłuższego czasu zastanawiasz się nad poprawą swojej strony www, jest to najwyższa pora, żeby przejść do działania! A jeśli zastanawiasz się, czy Twoja strona jest intuicyjna w obsłudze, to możesz to przetestować dzięki aplikacji Hotjar. Dzięki niej dowiesz się, jak klienci poruszają się po niej i w jakie miejsca klikają. Można z tego wyciągnąć bardzo ciekawe wnioski, które pomagają w udoskonaleniu witryny.
Planując działania marketingowe na najbliższy rok, zdecydowanie warto skupić się na materiałach video. Możesz założyć swój profil firmowy na TikToku oraz korzystać z rolek na Instagramie. Pamiętaj, żeby materiały były kreatywne i związane z zainteresowaniami Twojej grupy docelowej. 2022 rok będzie również rokiem autentyczności. Ludzie są zmęczeni wyidealizowanym światem przedstawianym przez wielu twórców internetowych. Chcą poznać ludzi, którzy żyją tak jak oni i mają podobne problemy. Twój pies ma problem z obcymi ludźmi? Twój kot jest ciężko chory? Nie bój się o tym mówić głośno! Dzięki temu klienci łatwiej znajdą wspólną nić porozumienia i polubią Cię. W najbliższym roku zaplanuj wielokanałowe działania i dbaj o umocnienie wizerunku Twojej marki. To najlepszy sposób na zbudowanie stabilnej pozycji i wyróżnienie się na tle konkurencji. Jeśli potrzebujesz pomocy w ułożeniu swojej noworocznej strategii marketingowej lub chcesz, żeby ktoś obiektywnym okiem ocenił Twoje dotychczasowe działania marketingowe, to skorzystaj z naszej darmowej konsultacji marketingowej. Chętnie Ci pomożemy!