Połączenie pracy i pasji jest marzeniem wielu osób. Stąd częstym marzeniem zwierzolubów jest posiadanie własnego biznesu w branży zoologicznej. Dziś zatem o tym, jak spełnić swoje marzenie i założyć sklep zoologiczny. Jak mówi jedna z mądrości – można marzyć, ale marzenia trzeba realizować. Jeśli zastanawiasz się nad założeniem własnego sklepu zoologicznego lub taki już prowadzisz, ten artykuł jest właśnie dla ciebie.

Autor Agnieszka Łyp-Chmielewska
adwokat, kancelaria-kynologiczna@adwokatdabrowa.eu
www.psiparagraf.pl, www.adwokatdabrowa.eu

Pierwszy krok, czyli od czego należy zacząć?

Jeśli już zdecydowałeś się na założenie sklepu zoologicznego, od strony marketingowej na sam początek radzę Ci stworzyć swój biznesplan. Po rozważeniu wszystkich plusów oraz minusów, jeśli nadal podtrzymujesz swoją decyzję o założeniu sklepu zoologicznego, powinieneś zastanowić się nad formą prawną jego prowadzenia.

Sklep zoologiczny (zarówno tradycyjny, jak i internetowy) zgodnie z przepisami prawa można prowadzić w następujących formach prawnych:
1) jednoosobowej działalności gospodarczej,
2) spółki cywilnej,
3) spółek osobowych – spółka jawna, spółka komandytowa,
4) spółki kapitałowej – spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.

Według mnie nie jest możliwe prowadzenie sklepu zoologicznego w formie działalności nieewidencjonowanej nazywanej również nierejestrowaną.
Omówmy pokrótce poszczególne formy prawne. Wydaje się, że najpopularniejszą formą prowadzenia sklepu zoologicznego będzie jednoosobowa działalność gospodarcza czy też spółka cywilna. Pamiętajcie, spółka cywilna jest wyłącznie umową między dwójką przedsiębiorców, którzy posiadają zarejestrowane swoje działalności. Spółkę cywilną regulują przepisy Kodeksu cywilnego, a nie Kodeksu spółek handlowych. Zapytacie, dlaczego to ważne?

Dlatego, że spółka cywilna nie ma osobowości prawnej. Na przykład jeśli wnosimy pozew do sądu, to pozywamy wspólników (dwa podmioty, które prowadzą wspólnie spółkę cywilną), a nie samą spółkę.
Założenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie powinno nikomu nastręczyć zbyt dużo trudności. Pierwszym krokiem jest zarejestrowanie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (w skrócie CEIDG). Rejestracji należy dokonać w urzędzie gminy lub za pośrednictwem portalu internetowego (pamiętajcie, że będzie konieczne posiadanie swojego profilu zaufanego lub podpisu elektronicznego). Równolegle warto znaleźć dobre biuro rachunkowe do prowadzenia księgowości naszej firmy (teoretycznie można robić to samemu, ale czynności te wymagają sporej wiedzy i zdecydowanie lepiej powierzyć je profesjonalistom) – takie biuro może też wykonać za nas praktycznie wszystkie czynności urzędowe związane z zarejestrowaniem firmy, wystarczy tylko udzielić mu niezbędnych pełnomocnictw.

Elementy konieczne do rejestracji:

  1. Nazwa (zgodnie z Kodeksem cywilnym firma), pod którą prowadzona będzie nasza działalność. Tutaj z pomocą przychodzi art. 433 Kodeksu cywilnego – „Firmą osoby fizycznej jest jej imię i nazwisko. Nie wyklucza to włączenia do firmy pseudonimu lub określeń wskazujących na przedmiot działalności przedsiębiorcy, miejsce jej prowadzenia oraz innych określeń dowolnie obranych”. Na przykład nasza działalność może nazywać się Xenon Ygresiński Szczęśliwy pies lub Szczęśliwy Pies Xenon Ygresiński.
  2. Siedziba naszej działalności jest to miejscowość, w której będziemy ją prowadzić. Konieczne jest również podanie adresu działalności (adres jest to ulica oraz numer lokalu). Pamiętajcie, że na adres wskazany do CEIDG będzie Wam doręczana np. korespondencja sądowa.
  3. Określenie przedmiotu działalności (PKD) – obecnie przepisy prawa wymagają również wskazania tzw. przeważającego przedmiotu działalności. Przedmiot działalności ma charakteryzować to, czym się będziemy zajmować. Dla sklepu z branży zoologicznej najrozsądniejszy wydaje się 47.76.Z – „Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach”. Oczywiście wpisać można większą liczbę PKD w zależności od tego, czym jeszcze nasz sklep będzie się zajmował.

Po rejestracji w CEIDG otrzymamy automatycznie numer NIP oraz numer REGON naszej działalności. Po zarejestrowaniu w CEIDG (zazwyczaj jest to kolejny dzień roboczy po złożeniu wniosku) możemy rozpocząć naszą działalność.
Jak już zostało wspomniane, taką działalność możemy prowadzić również w ramach spółki cywilnej, która stanowi umowę między dwójką przedsiębiorców. Spółka cywilna uregulowana jest przepisami Kodeksu cywilnego – dla dociekliwych art. 860 i następne.
Na wstępie zasygnalizowałam, że sklep zoologiczny możemy również prowadzić w formie spółek prawa handlowego. Regulacje dotyczące tychże spółek są zamieszczone w Kodeksie spółek handlowych. Z doświadczenia zawodowego wiem, że sklepy zoologiczne prowadzone są w głównej mierze jako jednoosobowa działalność gospodarcza.

Różnice między formami prowadzenia działalności gospodarczej

Źródło: www.psiparagrafdlaweterynarii.pl/wybor-formy-prawnej-dla-gabinetu-weterynaryjnego

Piotr Łuczka
CEO My Pet Story Sp. z o.o.
www.mypetstory.pl
Otwierasz nowy sklep? Zarejestruj go w MyPetStory!
W dzisiejszych czasach kluczem do „być albo nie być” każdego nowo otwartego sklepu zoologicznego jest zdobycie grona lojalnych klientów. Często trwa to dość długo, co odwleka w czasie moment, w którym placówka zacznie na nas zarabiać. Jak przyspieszyć ten proces i zwiększyć swój zasięg wśród potencjalnych klientów? To proste! Wejdź na stronę www.mypetstory.pl/panel i już dziś bezpłatnie zarejestruj swój sklep w MyPetStory. Dzięki możliwościom aplikacji mobilnej już wkrótce dowiedzą się o nim tysiące opiekunów zwierząt domowych w Twojej okolicy. Aplikacja MyPetStory to społeczność klientów wokół Twojego sklepu. Będziesz mógł kontaktować się z nimi i w prosty sposób wysyłać do nich kupony. Ale to nie wszystko – dzięki współpracy z magazynem ZooBranża Twój sklep będzie miał dostęp do wyjątkowych ofert od sprawdzonych dostawców.
Aplikacja MyPetStory daje też wiele innych korzyści. Jakich? Przekonaj się o tym osobiście i zarejestruj na stronie
www.mypetstory.pl/panel. Nie daj wyprzedzić się innym! Już dziś dokonaj cyfrowej transformacji swojego biznesu i dołącz do grona liderów branży zoologicznej!
REJESTRUJESZ – ZYSKUJESZ!

Krok drugi – opodatkowanie
Krótko na temat opodatkowania prowadzonej działalności – podkreślę, że wszystkie osoby zainteresowane rozpoczęciem prowadzenia działalności odsyłam do doradcy podatkowego, aby uzyskały szczegółowe informacje dla swojej działalności.
Osoba prowadząca działalność gospodarczą związaną z handlem detalicznym nie jest czynnym podatnikiem VAT. Obowiązek bycia płatnikiem VAT jest uzależniony od osiąganych obrotów.


Krok trzeci – sprzedaż towarów
Wiadomo, że większość towaru jest sprowadzana do sklepu bezpośrednio od producentów, z hurtowni zoologicznych lub od indywidualnych dostawców, np. zajmujących się rękodziełem (ubranka dla psa czy legowiska). W tym zakresie dla nikogo nie powinno być problemu.
Problematycznym zagadnieniem jest jednak sprzedaż środków leczniczych dla zwierząt. Kwestię związaną z produktami leczniczymi reguluje Prawo Farmaceutyczne. Ustawa ta definiuje pojęcie „produkt leczniczy” jako „substancja lub mieszanina substancji, przedstawiana jako posiadająca właściwości zapobiegania lub leczenia chorób występujących u ludzi lub zwierząt lub podawana w celu postawienia diagnozy lub w celu przywrócenia, poprawienia lub modyfikacji fizjologicznych funkcji organizmu poprzez działanie farmakologiczne, immunologiczne lub metaboliczne”. Produkty lecznicze dla zwierząt są podzielone na dwie kategorie: Rp. – wydawane z przepisu lekarza weterynarii oraz OTC – czyli produkty dostępne bez recepty.
Skupimy się na możliwości sprzedaży produktów OTC, czyli tych, których zawartość substancji czynnych jest tak niska, iż nie mogą one spowodować zagrożenia, a ich podawanie nie wymaga specjalistycznej wiedzy z zakresu medycyny weterynaryjnej. Zasadą wyrażoną w art. 68 Prawa Farmaceutycznego jest to, że produkty lecznicze powinny być zbywane wyłącznie w ramach zakładów leczniczych dla zwierząt. Ustawa wprowadza jednak wyjątek w art. 71 pkt 1a w zakresie dopuszczeniu do obrotu detalicznego produktów leczniczych, które nie są przepisywane przez lekarza weterynarii – „Poza zakładami leczniczymi dla zwierząt przedsiębiorcy mogą prowadzić obrót detaliczny produktami leczniczymi weterynaryjnymi wydawanymi bez przepisu lekarza po zgłoszeniu wojewódzkiemu lekarzowi weterynarii na 7 dni przed rozpoczęciem działalności.”


Lista produktów dostępnych do sprzedaży przez sklepy zoologiczne jest dostępna w ROZPORZĄDZENIU MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI W SPRAWIE WARUNKÓW, JAKIE POWINNY SPEŁNIAĆ PODMIOTY, KTÓRE PROWADZĄ OBRÓT DETALICZNY PRODUKTAMI LECZNICZYMI WETERYNARYJNYMI WYDAWANYMI BEZ PRZEPISU LEKARZA, KRYTERIÓW KLASYFIKACJI TYCH PRODUKTÓW ORAZ ICH WYKAZU z 3 kwietnia 2008 r. (Dz.U. Nr 63, poz. 396), tj. z 17 sierpnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r., poz. 1382)
Analizując powyższe, należy pamiętać o konieczności zgłoszenia chęci sprzedaży produktów leczniczych OTC do Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii.
Trzymam za Was wszystkich kciuki i życzę powodzenia w biznesie 🙂