Wydaje się, że na rynku przysmaków oraz karm dla zwierząt nic nowego już się nie wydarzy, a jednak pojawiają się nowe produkty i marki, które zaskakują właściwościami i jakością. Mamy więc dla Państwa niespodziankę od firmy Petmex – polskiego producenta przysmaków dla psów. O rozwoju marki i najbliższych planach biznesowych z właścicielem firmy Petmex Company, Panem Krzysztofem Naporą rozmawia Bernadeta Stańko-Łuczka.
Krzysztof Napora – właściciel Petmex Company
Bernadeta Stańko-Łuczka: Dotarły do nas informacje o imponujących wynikach firmy. Jak wyglądała droga Petmex od początku do 34 mln obrotu rocznie?
Krzysztof Napora: Pomysł na firmę produkującą gryzaki dla psów pojawił się w 2014 roku. Na co dzień wraz z bratem pomagałem rodzicom prowadzić firmę masarską w Mszanie Dolnej. W ten sposób nawiązywaliśmy różne kontakty z naszymi kontrahentami. Dowiedzieliśmy się o możliwości wykorzystywania pozostałości po obróbce mięsa do produkcji przysmaków dla psów. Postanowiliśmy spróbować. Początkowo byliśmy tylko dostawcami suszonych uszu i kości dla hurtowników i producentów psich gryzaków. Nie mieliśmy własnej marki, większość produkcji to były gryzaki white label.
BS: Co stało się głównym motorem napędowym firmy?
KN: Prawdziwy rozwój firmy rozpoczął się po kilku miesiącach działalności. Postanowiliśmy zatrudnić osobę do wyszukiwania odbiorców za granicą. W naszym obszarze zainteresowań były głównie Niemcy i Anglia. Byliśmy bardzo elastyczni, dostosowywaliśmy produkcję do potrzeb zachodnich klientów, co dało duży impuls rozwojowy dla firmy. Obecnie 80% produkcji to przysmaki dostarczane bezpośrednio do zagranicznych partnerów.
BS: Czy można stwierdzić, że gryzaki produkcji Petmex zdobyły podniebienia czworonogów w całej Europie?
KN: Tak, jesteśmy obecni w prawie dwudziestu krajach Europy i rozpoczynamy eksport na rynek amerykański. Gryzaki powstają w zgodzie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Są w stu procentach naturalne, nie zawierają konserwantów i sztucznych dodatków, dlatego są bezpieczne i smakowite dla czworonożnych pupili. Naszą przewagą jest także dostęp do dobrej jakości surowców i wysokie standardy produkcji wynikające z wieloletniego doświadczenia. Gotowe gryzaki są łatwe w przechowywaniu, a ich okres przydatności do spożycia to aż dwa lata.
BS: Przysmaki dla psów to kategoria, która w Polsce znacznie urosła w ostatnich latach. Biznes ten okazał się strzałem w dziesiątkę?
KN: Od kilku lat zauważamy wzrost świadomości opiekunów zwierząt. Stali się oni bardziej odpowiedzialni za swoich pupili, dbając o ich prawidłowe żywienie i rozwój. Mocno na tym skorzystała kategoria przysmaków i zabawek dla psów. Nałożyła się na to pandemia. Ludzie częściej pracowali zdalnie w domu i chętniej kupowali różnego rodzaju produkty i akcesoria dla swoich czworonożnych przyjaciół. Przełożyło się to na wzrost sprzedaży naszych gryzaków i w 2021 roku osiągnęliśmy przychody przekraczające 34 mln zł.
BS: Dotychczas Petmex zajmował się wyłącznie produkcją naturalnych gryzaków dla psów. Czy planuje Pan poszerzyć asortyment firmy o nowe produkty?
KN: Tak, w najbliższym czasie będziemy wprowadzać na rynek wysokiej jakości karmę suchą dla psów, bez dodatków zbóż i z dużą zawartością świeżego mięsa. Dodatkowo uzupełnimy ofertę o wysokiej jakości karmę mokrą w postaci batonów i puszek. To duże wyzwanie, dlatego podzieliliśmy je na etapy, które umożliwią skuteczne wdrożenie produktów w tej wymagającej kategorii. Będziemy rozszerzać ofertę o kolejne nowości z gamy produktów pet food. Już w tym roku sklepy zoologiczne mogą spodziewać się wielu niespodzianek produktowych od Petmex ϑ.
Gryzaki powstają w zgodzie z koncepcją zrównoważonego rozwoju. Są w stu procentach naturalne, nie zawierają konserwantów i sztucznych dodatków, dlatego są bezpieczne i smakowite dla czworonożnych pupili. Naszą przewagą jest także dostęp do dobrej jakości surowców i wysokie standardy produkcji wynikające z wieloletniego doświadczenia. Gotowe gryzaki są łatwe w przechowywaniu, a ich okres przydatności do spożycia to aż dwa lata.
BS: Czyli obecnie kładzie Pan duży nacisk na współpracę B2B ze sklepami w kraju?
KN: Zgadza się, od tego roku kierujemy więcej uwagi na rynek krajowy i rozwój dystrybucji produktów Petmex w Polsce. We współpracy z internetowym sklepem zoologicznym hubun.pl powstała wygodna platforma B2B do obsługi partnerów biznesowych z branży zoologicznej, którzy mogą na niej szybko i wygodnie zamawiać nasze produkty. W zamian gwarantujemy ich dostępność, natychmiastową realizację zamówień i atrakcyjne ceny w oparciu o nasz system rabatowy.
BS: Czy marka Petmex jest dobrze znana w Polsce?
KN: Tak, cały czas pracujemy nad rozpoznawalnością marki, której ambasadorem jest brązowy medalista olimpijski z Pekinu Dawid Kubacki. To nie tylko znakomity sportowiec, lecz także wspaniały i odpowiedzialny opiekun Berniego – berneńskiego psa pasterskiego. Podjęte działania promocyjne przynoszą zamierzone efekty, a gryzaki Petmex cieszą się dużą popularnością wśród polskich klientów. Wierzymy, że nasze nowe produkty także zdobędą ich uznanie.
BS: Panie Krzysztofie, na zakończenie naszej rozmowy życzę dalszych sukcesów, wielu nowych inspiracji do tworzenia wyróżniających się w branży produktów. Z niecierpliwością będziemy czekali na nowe informacje od Pana. Dziękuję za rozmowę.
Cały czas pracujemy nad rozpoznawalnością marki, której ambasadorem jest brązowy medalista olimpijski z Pekinu Dawid Kubacki. To nie tylko znakomity sportowiec, lecz także wspaniały
i odpowiedzialny opiekun Berniego – berneńskiego psa pasterskiego. Podjęte działania promocyjne przynoszą zamierzone efekty, a gryzaki Petmex cieszą się dużą popularnością wśród polskich klientów. Wierzymy, że nasze nowe produkty także zdobędą ich uznanie.