Sklep, który przedstawiamy w tym miesiącu, jest najlepszym przykładem na to, że – aby skutecznie konkurować z dużo większymi placówkami – wcale nie potrzeba wiele przestrzeni. Wystarczy dobry pomysł, wiedza oraz konsekwencja w działaniu. Wrześniowym Sklepem Miesiąca jest ZOOmania z Wejherowa – ok. 50-tysięcznego miasta wchodzącego w skład urokliwego „Małego Trójmiasta Kaszubskiego”, które leży tuż obok olbrzymiego kompleksu miejskiego Gdynia-Sopot-Gdańsk. Taka lokalizacja powoduje, że klienci – mając ogromny wybór sklepów – są bardzo wymagający. ZOOmania świetnie sobie jednak radzi, między innymi dzięki uczestnictwu w projekcie PURINA PERFECT SHOP oraz bliskiej współpracy ze sprawdzonymi partnerami biznesowymi. A oto, co o swoim sklepie ma do powiedzenia jego pomysłodawca i właściciel, Pan Wiktor Radzimski:
ZooBranża: Od jak dawna istnieje Pana sklep? Skąd pomysł na taką a nie inną działalność i od czego się zaczęło?
Wiktor Radzimski, ZOOmania: To ciekawe pytanie. Przez 14 lat pracowałem jako przedstawiciel handlowy w kanale petfood. To był okres pracy w globalnym koncernie jak i małych firmach gdzie doświadczenia były zdecydowanie różne. Nastąpiło „wypalenie” w charakterze przedstawiciela i postanowiłem otworzyć sklep inny niż obecne na rynku. Sklep istnieje prawie sześć lat, choć na początku przez okres prawie dwóch lat pracowała w nim głównie moja żona Anna, która do dziś ma doskonałe relacje ze stałymi klientami.
ZooBranża: Pański sklep jest zlokalizowany w pobliżu dużego kompleksu miejskiego, a to wiąże się ze znaczną konkurencją. Jak sobie z tym radzicie i co sprawia, że jesteście atrakcyjni dla kupujących?
ZOOmania: Nie jest to łatwe, sens istnienia sklepu to powiedzmy jeden sklep na 10-12 tysięcy mieszkańców. W naszym mieście jest około 50 tys mieszkańców i 10 sklepów, od bardzo dużych sieciowych, po bardzo niewielkie na uboczu. Nie zapominajmy również o klientach, którzy, z różnych powodów, kupują w internecie. Jedynym sposobem „pomysłu na sklep” jest jego jakość.
ZooBranża: Oferta Pańskiego sklepu obejmuje wiele gałęzi zoologii, ale na pierwszym miejscu wymienić trzeba karmy dla zwierząt, a zwłaszcza dla psów i kotów. Skąd pomysł na taką specjalizację?
ZOOmania: Nasz sklep mieści w Centrum Handlowym, gdzie, niestety, jesteśmy ograniczeni powierzchniowo, przynajmniej do chwili obecnej. Warunki sanitarne oraz techniczne budynku nie pozwoliłyby nam na prowadzenie sprzedaży żywych zwierząt z własnym pomysłem i zgodnie z własnymi przekonaniami. Nie byłbym w stanie zapewnić odpowiednich warunków, ani zwierzętom jak i odpowiednich warunków przy akwarystyce. Doświadczenie zdobyte podczas odwiedzin u swoich klientów jako przedstawiciel handlowy, dało mi przekonanie, że umieszczenie 2-3 zbiorników, czy 1-2 klatek ze zwierzętami nie zadowoli ani klientów, ani mnie. Postanowiliśmy więc skupić się na karmach, akcesoriach i kosmetykach. Dobór asortymentu w sklepie był, i w dalszym ciągu jest, długotrwałym procesem. Prawie od samego początku zostaliśmy sklepem biorącym udział w projekcie PURINA PERFECT SHOP. Główny cel tego projektu to wiedza, asortyment, standardy, oraz wizualizacja sklepu. Gwarantujemy ciągłość dostępnego asortymentu, doskonałe ceny, i różnego typu promocje.
ZooBranża: Kim są Pana klienci i jakie towary cieszą się największym zainteresowaniem?
ZOOmania: Duża grupa klientów to stali bywalcy, staramy się o indywidualne podejście oraz wielokrotnie spełniamy ich specjalne zamówienia. Są także klienci okazjonalni, którzy zawsze znajdą u nas ciekawe promocje, bardzo często dedykowane tylko dla naszego sklepu. Bywają także klienci przyjezdni, w okresie letnim, dla nich przygotowujemy się przed sezonem w produkty pakowane w mniejsze opakowania oraz towary pierwszej potrzeby. Klienci w ramach zakupu w naszym sklepie mają zawsze gratisowy dowóz do domu, z wniesieniem do mieszkania klienta – to między innymi odpowiedź na sprzedaż sklepów internetowych.
ZooBranża: Zoologia nieustannie się zmienia i sklepy muszą dostosowywać się do tych zmian. Jakie trendy na rynku są obecnie – Pana zdaniem – najbardziej widoczne?
ZOOmania: Od pewnego czasu zauważyłem zmianę świadomości klientów. Bardzo często poszukują karm z wysoką zawartością mięsa, to bardzo mocno działający na wyobraźnie slogan promowany przez producentów. Na rynku są karmy przeróżne, od odpowiednich biologicznie przez ultra i super premium, do holistycznych ze świeżych składników, okazuje się nawet, że parowany owies to już nie zboże, a karmy, które go zawierają są GRAIN FREE. Indywidualne podejście do klienta to także edukowanie klientów, tłumaczenie udziwnionych opisów składu czy dobór karmy do specyficznych potrzeb. Osobiście uważam, że tylko podnoszenie kwalifikacji własnych oraz personelu jest kluczem do sukcesu. Są różne typy sklepów, my staramy się być wyedukowani oraz zaznajomieni z wszystkimi nowinkami oraz nowościami. Metraż sklepu nie pozwala na ciągłe eksperymentowanie, jesteśmy zmuszeni pracować ze sprawdzonymi partnerami i oferować sprawdzone produkty.
ZooBranża: Aby skutecznie handlować potrzeba dzisiaj wysoko wykwalifikowanego personelu. Jakimi cechami według Pana powinien odznaczać się idealny pracownik sklepu zoologicznego?
ZOOmania: Doskonale jeśli jest pasjonatem, ale przede wszystkim nie może być tylko „podawaczem” towaru. Ważne żeby pracownik był komunikatywny, wyrozumiały, cierpliwy, ale i asertywny.
ZooBranża: W jaki sposób rozwija Pan wiedzę i umiejętności sprzedażowe swoich pracowników?
ZOOmania: Pracujemy w małym zespole, więc jest nam łatwiej. Sam staram się przekazać własne doświadczenie oraz wiedzę, ale także korzystamy ze szkoleń naszych partnerów handlowych. Zdarzają się przypadki, że szkolenia były przeprowadzane tylko dla naszego sklepu. Takie firmy traktujemy partnersko i wszystkim wychodzi to na dobre.
ZooBranża: Co jest najważniejsze w rozmowie z klientem? Na co kładziecie szczególny nacisk?
To także jest indywidualne podejście. Stały klient „Pan Jan” oczekuje, że porozmawiamy o polityce, czy zdrowiu, inna nasza klientka będzie opowiadać o zachowaniu swojego yorka… Nowy klient często sam nie wie jakie pytanie zadać, trzeba słuchać i podpowiadać. 🙂
ZooBranża: W jaki sposób promuje Pan swój sklep i dociera do nowych klientów?
ZOOmania: Tu nie ma nic odkrywczego, portale społecznościowe, własna strona WWW, często bierzemy udział w różnych akcjach. Ostatnio wraz z Naszym Partnerem Handlowym wystawialiśmy się na Sopockiej Międzynarodowej Wystawie Psów, promując i sprzedając produkty ProPlan. Wcześniejsze lata, to akcje pod patronatem Bayer PetCare czy Dog Chow Frisbee Cup Sopot. Mamy indywidualne animacje w naszym sklepie oraz często bierzemy udział w akcjach organizowanych przez nasze centrum handlowe (www.jantarwejherowo.pl).
ZooBranża: Proszę dokończyć zdanie: klienci wybierają nasz sklep ponieważ…
ZOOmania: Gwarantujemy miłą i fachową obsługę, zawsze ciekawe promocje, oraz konkurencyjne ceny.
ZooBranża: Dziękujemy za rozmowę.