W majowym wydaniu „ZooBranży” jako Sklep Miesiąca prezentujemy Centrum Zoologiczne ABC ANIMAL zlokalizowane w Radomiu przy ul. Miłej 17 (wejście od ul. Czystej). Oprócz niego przedsiębiorstwo posiada również dwie mniejsze placówki w innych częściach miasta. Na powierzchni ponad 500 mkw. można znaleźć tu praktycznie wszystko, co może się przydać nawet najbardziej wymagającemu pasjonatowi zoologii. Obok dużego wyboru ryb akwariowych, gadów, ptaków ozdobnych oraz rozmaitych „futrzaków” oferta sklepu obejmuje ogromny wybór pokarmów, kosmetyków, akcesoriów, a także gotowych klatek, akwariów i terrariów. Poza sprzedażą i doradztwem sklep aktywnie angażuje się również w rozmaite akcje charytatywne na rzecz zwierząt. O historię powstania firmy, jej działalność oraz plany na przyszłość zapytaliśmy Pana Andrzeja Bulińskiego, kierownika Centrum Zoologicznego ABC ANIMAL.
Andrzej Buliński, Centrum Zoologiczne ABC ANIMAL: Historia naszej firmy rozpoczęła się w latach 90. od otworzenia w Radomiu dwóch małych sklepów przy ul. Żeromskiego 7 i Reja 3 oraz stoiska w Domu Handlowym „SEZAM” przy ul. Żeromskiego 42. W naszych sklepach klienci mogli się zaopatrzyć w podstawowe produkty dla swoich pupili. Zaangażowanie i miłość do zwierząt towarzysząca nam od najmłodszych lat oraz dość dynamicznie rozwijający się rynek zoologiczny zmotywowały nas do powiększenia i zmiany lokalizacji naszych sklepów. Dzięki temu mogliśmy rozszerzyć nasz asortyment, wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów. Powstał pierwszy sklep o powierzchni 100 mkw. w galerii handlowej przy ul. Mireckiego, w którym zagościła akwarystyka i terrarystyka, można było kupić chomiki, świnki morskie, króliki, szynszyle oraz niezbędne dla nich akcesoria. Pojawiły się też ciekawe gatunki ptaków. Już pierwsze miesiące upewniły nas o słuszności naszej decyzji.
JZ: Kim są Państwa klienci i jak z upływem lat zmieniają się ich wymagania? I dlaczego wybierają akurat Państwa sklep?
AB: Naszymi klientami są właściciele psów, kotów, gryzoni oraz akwaryści i terraryści. Na początku nasi klienci kupowali podstawowe artykuły. W następnych latach na rynku pojawiali się nowi producenci z szeroką gamą nowych produktów. Nasi klienci zaczęli poszukiwać produktów dobrej jakości, dobrze wykonanych i oryginalnych. Staramy się sprostać ich wymaganiom, stąd chętnie odwiedzają nasz sklep.
JZ: Znajdujące się w Państwa sklepie zwierzęta wyglądają na wyjątkowo zadbane i szczęśliwe. Nie brak wśród nich różnych ciekawostek, jak choćby płaszczki, żako czy jeża pigmejskiego. Czy takie niecodzienne zwierzęta łatwo znajdują nabywców?
AB: W naszym mieście mieszkają akwaryści, którzy w swoich zbiornikach hodują rzadkie okazy ryb. Sprowadzenie płaszczki i innych ciekawych gatunków ryb było skierowane pod ich adresem. Dużym zainteresowaniem natomiast cieszą się jeże pigmejskie dzięki swojemu urokowi i łatwości hodowli. Klienci, którzy decydują się na zakup tego miłego zwierzęcia, zaskakują swoją wiedzą w temacie hodowli, co nas bardzo cieszy. Jeśli chodzi o duże papugi, tak jak nasz pupil żako, nie są to ptaki, które sprzedajemy często. Większym zainteresowaniem cieszą się mniejsze okazy, takie jak: papuga falista, nimfa, papużki nierozłączki lub kanarki.
JZ: Z jakimi markami Państwo najściślej współpracujecie? Jakimi kryteriami kierujecie się przy wprowadzaniu na półki nowych brandów?
AB: Klienci w naszej ofercie znajdą produkty wiodących polskich i zagranicznych producentów. Są to producenci znani i cieszący się uznaniem kupujących. W naszych działach można znaleźć produkty takich firm, jak: Brit, Carnilove, Acana, Vitapol, Dingo, Friplex, Tropical i wi ele innych. Przy wyborze producenta np. karmy kierujemy się bogactwem składników, różnorodnością mięs, dostępnością produktu. Przy innych produktach zwracamy uwagę na bezpieczeństwo zwierząt, jakość wykonania, ciekawe i oryginalne wzornictwo. Kierujemy się też sugestiami klientów.
JZ: W Państwa sklepie znajdują się produkty przeznaczone praktycznie dla wszystkich rodzajów zwierząt domowych. Jakie dziedziny zoologii są – Państwa zdaniem – najbardziej popularne i czy w ostatnich latach widać tu jakieś istotne zmiany?
AB: Niezmiennie od wielu lat największą popularnością cieszą się nasze ukochane czworonogi. Gama karm mokrych i suchych dla naszych pupili jest bardzo szeroka. Zawartość mięs i witamin w karmach wzrosła, pojawiły się nowe rodzaje mięs. Smycze, obroże i szelki są wykonane z dużo lepszych materiałów, lepiej dopasowanych do budowy zwierząt. Kosmetyki zawierają lepsze komponenty ułatwiające pielęgnację zwierząt. Często do ich produkcji używa się składników pochodzenia roślinnego niepowodujących uczuleń. A liczba przysmaków przyprawia o zawrót głowy.
JZ: Państwa sklep posiada najszerszą w mieście ofertę artykułów zoologicznych. Liczba marek i produktów na półkach regałów faktycznie imponuje. Tak obszerna oferta wymaga dużej i nieustannie aktualizowanej wiedzy ze strony doradców. W jaki sposób rozwijają Państwo ich umiejętności?
AB: Uczestniczymy w spotkaniach i szkoleniach organizowanych przez firmy, z którymi współpracujemy. Korzystamy z wiedzy, którą zdobyliśmy, opiekując się swoimi pupilami w domu. Każdy z nas ma jakieś zwierzę, akwarium, terrarium… Zasięgamy informacji z książek, czasopism branżowych, takich jak „ZooBranża”, w której możemy znaleźć dużo ciekawych artykułów na temat zdrowego odżywiania zwierząt, pielęgnacji, ciekawostek i nowinek z branży zoologicznej oraz technik handlu.
JZ: Państwa sklep przed laty mieścił się w galerii handlowej, ale w 2008 roku został przeniesiony do oddzielnego, wolno stojącego lokalu. Jakie są zalety takiej lokalizacji?
AB: Dzięki przeprowadzce znacząco powiększyliśmy powierzchnię naszego sklepu. Obecnie mamy do dyspozycji ponad 500 mkw. Mogliśmy poszerzyć nasz asortyment. Wizualizacja, lepsze wyeksponowanie produktów, stworzenie działów ułatwiły klientom zakupy. Niewątpliwe bardzo dużą zaletą jest to, że klienci mogą wejść na zakupy do naszego sklepu ze swoimi pupilami, co w sklepach zlokalizowanych w centrach handlowych raczej nie jest możliwe.
JZ: Państwa firma zajmuje się również zakładaniem i serwisem akwariów u klientów. Czy ten rodzaj usług cieszy się dużą popularnością? Jacy klienci najczęściej decydują się na korzystanie z serwisu?
AB: Naszymi klientami są firmy i osoby prywatne. Najczęściej na korzystanie z naszych usług decydują się osoby, które chcą mieć ładne i reprezentacyjne akwarium, ale niestety ze względu na obowiązki służbowe nie mogą poświęcić swojemu hobby za dużo czasu.
JZ: Obecnie posiadają Państwo trzy sklepy zoologiczne. Czy w planach jest otwarcie kolejnych placówek?
AB: Obecnie chcielibyśmy dołożyć wszelkich starań, aby nasze sklepy utrzymały dotychczasowy poziom i sprostały oczekiwaniom klientów, ale w przyszłości – kto wie…
JZ: Dziękuję za rozmowę.