Pomimo, że nadal Millenialsi stanowią największy odsetek opiekunów zwierząt ( a według raportu ADM na 2024 aż 65% Millenialsów deklaruje, że planuje stać się opiekunem zwierzęcia do 2025 roku), to coraz więcej mówi się o zmianach nastawienia do zakupów w pokoleniu Z. Naukowcy i analitycy rynku przewidują, że marki branży zoologicznej wykorzystujące nowe trendy zbiegające się z pojawieniem się opiekunów zwierząt z pokolenia Z poprzez ukierunkowane działania marketingowe osiągną lepsze wyniki na rynku. Wyzwaniem jest fakt, że pokolenie Z jest bardzo zróżnicowane. Młode pokolenie preferuje media wizualne żeby dowiedzieć się czegoś o nowych produktach, więc firmy powinny to uwzględniać w strategiach promocyjnych. 68% klientów z grupy wiekowej 18-34 lata preferuje produkty firm, które dbają o środowisko i ograniczają swój negatywny wpływ na nie. Niektórzy naukowcy wyróżniają jeszcze pokolenie pośrednie, Zillennialsów (ur. 1990-2000), a hasła pokolenia Z dotyczące indywidualizmu, chęci samorozwoju i ratowania planety nie przemawiają do Zilliennialsów. 

Pokolenie Z całe życie żyje w świecie z Internetem, są zależni od rozwiązań technologii ICT, są zainteresowani  nowymi technologiami, kładą nacisk na łatwość obsługi, chęć poczucia bezpieczeństwa i chwilowej ucieczki od rzeczywistości, z którą się borykają. Mają dużą zdolność multitaskingu (np. używania kilku ekranów jednocześnie) i preferują rozmowy bezpośrednie od kontaktów mailowych. Pokolenie Z preferuje metody zakupów BOPS (kup-online-odbiór-w-sklepie) czy ROPO (wyszukiwanie zakupów online offline) i w pełni angażuje się w zakupy online. Czas uwagi przeciętnego przedstawiciela pokolenia Z wynosi zaledwie 8 sekund. Używają tak zwanego „filtra 8-sekundowego”, aby zdecydować, czy podoba im się to, co widzą, czy nie. Dla porównania, Millenialsi mają czas skupienia uwagi wynoszący 12 sekund. Nawyki zakupowe pokolenia Z zależą przede wszystkim od ich statusu społeczno-ekonomicznego, jednak co ciekawe za granicą według badania Mckinsey’a 42% przedstawicieli pokolenia Z w wieku od 17 do 23 lat jest już zatrudnionych na pełny etat, w niepełnym wymiarze godzin lub jako freelancer.. Mają wyższe oczekiwania,  postrzegają marki jako odzwierciedlenie ich tożsamości; są zainteresowani budowaniem relacji z marką przy zakupie produktów lub usług. Konsumenci pokolenia Z są wrażliwi na obniżanie cen produktów lub usług.

Więcej o pokoleniu Z i polskim badaniu nawyków konsumenckich tutaj:

https://www.gwsh.pl/content/biblioteka/org/zeszyty/ag/zn4/ZN4AG_Dewalska2.pdf