Branża zoologiczna we Włoszech należy do najszybciej rozwijających się na świecie. W latach 2007–2021 niemal podwoiła swoje obroty, notując roczne wzrosty na poziomie około 5,7%. Co sprawia, że zoologia w Italii tak szybko się rozwija? Przyjrzyjmy się bliżej temu rynkowi i jego specyfice, korzystając z informacji zawartych w raporcie opracowanym przez ASSALCO-ZOOMARK.

Co trzeba wiedzieć o Włoszech?

Włochy są krajem leżącym na południu Europy o powierzchni nieco mniejszej niż powierzchnia Polski. Mają jednak o wiele więcej mieszkańców – ponad 60 mln. Kraj ten jest jednym z najbogatszych i najbardziej uprzemysłowionych państw na świecie – stanowi czwartą gospodarkę Unii Europejskiej i trzecią gospodarkę strefy euro. Włochy wchodzą też do grupy G7 skupiającej siedem państw wśród tych najważniejszych na świecie pod względem gospodarczym. W strukturze PKB Włoch ponad 73% przypada na udział usług (bardzo istotną rolę odgrywa tutaj branża turystyczna), a powyżej 23% to udział przemysłu. Roczne tempo  wzrostu PKB wynosi 6,2 %. Aż 70% ludności tego kraju stanowią mieszkańcy miast.

Zwierzęta domowe we Włoszech

Włosi są bardzo towarzyscy i rodzinni, a przy tym kochają zwierzęta. W ich domach mieszka niemal 65 mln pupili. Wśród nich jest 8,7 mln psów, 10,1 mln kotów, 1,8 mln  drobnych ssaków (króliki i gryzonie), 12,9 mln ptaków, 1,4 mln gadów oraz aż 29,9 mln ryb akwariowych. Liczba zwierząt domowych we Włoszech znacznie zwiększyła się w ciągu ostatnich dwóch lat, czyli od czasu rozpoczęcia pandemii covid-19, która dotknęła ten kraj wyjątkowo mocno oraz okazała się szczególnie uciążliwa dla jego mieszkańców. Lockdown oraz związane z nim restrykcje spowodowały bowiem konieczność zmiany trybu ich życia, m.in. ograniczenia liczby spotkań towarzyskich. To skłoniło mieszkańców Italii do przygarnięcia pod swój dach dodatkowych zwierząt domowych, mających zrekompensować im brak kontaktów z ludźmi.

Jak Włosi traktują zwierzęta?

Według raportu ASSALCO-ZOOMARK, zwierzęta domowe są traktowane we Włoszech w sposób szczególny. Włosi postrzegają je jako członków swoich rodzin. W związku z tym stopień dbałości o zwierzęta we włoskich rodzinach jest bardzo wysoki, zarówno jeśli chodzi o sposób ich żywienia, jak i pielęgnację. Tamtejsi opiekunowie pupili są wysoce świadomi ich potrzeb, spędzają z nimi stosunkowo dużo czasu i dbają o zdrowie zwierząt. Przykładają również uwagę do wyboru produktów przeznaczonych dla swoich pupili – chętnie kupują dla nich dodatkowe akcesoria, takie jak ubrania czy zabawki. Włosi są jednocześnie bardzo wymagający. Podczas zakupów kierują się gustem i estetyką. Dlatego produkty dominujące na rynku włoskim odznaczają się interesującym designem, atrakcyjną kolorystyką i nieszablonowymi rozwiązaniami.

Tak znaczna liczba zwierząt wymaga ogromnych ilości karmy i akcesoriów. Dlatego włoska branża zoologiczna jest doskonale rozwinięta. Na czym polega jej specyfika?

Trochę liczb

Pod względem wielkości sprzedaży najważniejszą część branży zoologicznej we Włoszech stanowią karmy dla psów i kotów. W 2021 r. sprzedano ich tam za 2 mld 533 mln euro. Wartość sprzedanych w tym samym okresie karm dla pozostałych zwierząt wynosiła 12 mln euro. Dodatkowo w 2021 r. sprzedano żwirek dla kotów o wartości 79,9 mln euro oraz akcesoria dla zwierząt o wartości 77,2 mln euro. We wszystkich tych kategoriach produktowych odnotowano wzrost wartości sprzedaży w porównaniu z 2020 r. Największy wzrost dotyczył karm dla psów i kotów, których rynek wzrósł łącznie o 8,4%. Można to wytłumaczyć tym, że w ciągu zaledwie roku liczba gospodarstw domowych we Włoszech nabywających karmy dla psów i kotów wzrosła o ponad milion, do 12,2 mln, co stanowi 46,9% wszystkich gospodarstw domowych we Włoszech (wzrost o 3,4%). Dodatkowo według raportu ASSALCO-ZOOMARK zwłaszcza wśród młodych Włochów o średnim i wyższym statusie ekonomicznym stał się zauważalny trend do nabywania karm dla zwierząt z górnej półki, co dodatkowo winduje ogólną wartość sprzedaży tych produktów.

Kanały sprzedaży produktów zoologicznych we Włoszech

Produkty dla zwierząt są dostępne w Italii w sprzedaży stacjonarnej w sklepach spożywczych (w tym w sklepach tradycyjnych, sklepach samoobsługowych, supermarketach, hipermarketach i dyskontach), tradycyjnych sklepach zoologicznych oraz w sieciach sklepów zoologicznych. Ten pierwszy kanał (sklepy spożywcze) odpowiada za ok. 59% całkowitych obrotów rynku karmy dla zwierząt domowych (tj. 1 425,7 mln euro) i 78,2% ich wolumenu (514 957 ton). Rok 2021 przyniósł wzrost obrotów o 7,7% i wolumenu o 5,2%. Należy zaznaczyć, że znaczna część tych wartości przypada na supermarkety. We Włoszech w 2021 roku było ich 91 275 i odpowiadały za 29,7% obrotu i 31,9% wolumenu rynku karm dla zwierząt (odnotowały wzrost wartości o 6,5% i wolumenu o 2,7%). Dla porównania hipermarkety odpowiadają za 7,2% wolumenu i 6,9% obrotu całej karmy dla psów i kotów, małe sklepy samoobsługowe (100-399 mkw.) obejmują 5,1% obrotów i 5,6% wolumenu, a dyskonty 28,6% wolumenu i 12,8% obrotów. 

Tradycyjne sklepy zoologiczne (4857 sklepów) stanowią główny kanał dystrybucji akcesoriów dla zwierząt we Włoszech (czyli produktów innych niż karmy). Jeśli chodzi o karmy, to te sklepy sprzedają 27,1% ich wartości, ale tylko 14,3% ich wolumenu (co odpowiada około 93 947 ton). Oznacza to, że sprzedają one karmy głównie z wyższej półki cenowej.

Sieci sklepów zoologicznych odpowiadają za sprzedaż 7,5% wolumenu i 13,9% wartości karm dla zwierząt, co daje łącznie 49,6 ton i 337,5 mln euro. Sieci sklepów zoologicznych to sklepy specjalizujące się w sprzedaży karmy i produktów dla zwierząt domowych. We Włoszech jest ich ponad 750. Do najbardziej znanych włoskich sieci sklepów zoologicznych należą m.in. L’Isola dei Tesori, Maxi Zoo, Croce Azzurra, Italpet, Zoo Megastore, Agrizoo2, Arcaplanet, Fauna Food i Zoomarket.

Targi zoologiczne we Włoszech

Włochy to również kraj targów zoologicznych. Najbardziej prestiżową imprezą branżową w tym kraju są targi ZOOMARK organizowane tradycyjnie w Bolonii. Ich poprzednia edycja odbywająca się w dniach od 10 do 12 listopada 2021 r. zgromadziła ponad 450 wystawców z 44 krajów. Wśród zaprezentowanych produktów i nowości dominowały trendy związane z recyklingiem, ochroną planety oraz postępującą humanizacją zwierząt domowych. Targi te okazały się wielkim sukcesem, zwłaszcza że były pierwszą dużą imprezą po długim okresie lockdownu, co zaowocowało unikalną atmosferą i otwartością na rozmowy i kontakty biznesowe

Organizatorzy targów ZOOMARK już dziś zapraszają na kolejną edycję tej imprezy, która odbędzie się – rzecz jasna – w Bolonii od 15 do 17 maja 2023 roku. To doskonała okazja, aby samodzielnie przekonać się o unikalności i specyfice włoskiej branży zoologicznej oraz nawiązać cenne kontakty z partnerami biznesowymi z całego świata. 

Do zobaczenia w Bolonii!

/Aktualny raport ASSALCO-ZOOMARK dotyczący włoskiej branży zoologicznej jest dostępny na stronie www.zoomark.it/